RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags retours
  • Onderwerpen Wetgeving
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Webshops willen verplichte herroepingsknop tegenhouden

icon
Algemeen6 maart, 2023
Shutterstock.com

Europa wil dat alle onlinehandelaars een duidelijke ‘herroepingsknop’ voorzien, waarmee klanten een aankoop makkelijk ongedaan kunnen maken. Dat zien de handelaars echter helemaal niet zitten.

Annuleren in twee kliks

Het moet voor consumenten eenvoudiger zijn om onder een contract of aankoop uit te komen als ze zich bedenken. Dat stelt de Europese Commissie in een nieuwe richtlijn voor het beschermen van consumenten. Vooral het feit dat klanten een wettelijk herroepingsrecht hebben (tot veertien dagen na aankoop) is niet altijd duidelijk, en dat moet beter.

Er moet daarom een verplichte herroepingsknop komen op de websites of apps van alle onlinehandelaars en -dienstverleners. Met een klik op die knop moeten klanten kunnen aangeven dat ze afzien van hun aankoop en – indien van toepassing – willen retourneren. Ze hoeven dan nog maar één keer te klikken om hun beslissing te bevestigen.

De ministers van Mededinging van de Europese Unie gaan nu onderhandelen over de nieuwe richtlijn, maar stuiten daarbij alvast op veel weerstand van de handelsorganisaties. Het voorstel werd oorspronkelijk opgesteld voor de sector van de financiële diensten, zoals leningen en verzekeringen, maar is uiteindelijk uitgebreid naar alle online-aankopen op afstand. Door de gebruikte bewoordingen geldt de verplichting straks dus ook voor onlinebestellingen bij retailers.

Al genoeg retours

Niet nodig en vooral veel te kort door de bocht, reageren zeventien Europese handelsfederaties en belangenverenigingen in een gezamenlijke brief. E-commercebedrijven hebben vandaag doorgaans al een goed retourbeleid, dat soms zelfs verder gaat dan wettelijk verplicht. Heel wat webshops bieden bijvoorbeeld gratis retours aan of geven langer dan 14 dagen de kans om terug te sturen, argumenteren ze. Er worden ook dagelijks pakjes geretourneerd, dus de consument is zich heus wel bewust van zijn herroepingsrecht.

De handelsfederaties pleiten daarom voor een flexibelere invulling, op maat van de bedrijven en van de verschillende sectoren. Ook zou het thema volgens hen beter passen bij de herziening van het bestaande EU-kader voor consumentenrecht, iets waar de Europese Commissie momenteel toch al mee bezig is. Eind maart zal wellicht over het huidige voorstel worden gestemd. De tekst kan dan nog worden aangepast, op basis van de feedback in het Europees Parlement en na onderhandelingen met de betrokken sectoren.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • retours

Europa wil dat alle onlinehandelaars een duidelijke ‘herroepingsknop’ voorzien, waarmee klanten een aankoop makkelijk ongedaan kunnen maken.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels

    Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. De non-fooddiscounter heeft er 280 winkels bij gekregen.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Door enkele kleine aanpassingen kunnen Nederlanders dagelijks meer dan 50% aan water besparen

    Finish wil mensen bewust maken van hun waterverbruik en hen aanmoedigen hun watervoetafdruk te verkleinen door enkele kleine aanpassingen. Dagelijks verbruiken we liters water zonder erbij stil te staan, maar stel je eens een leven zonder water voor! Waterschaarste is een wereldwijd probleem dat 2 op de 3 mensen treft.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Colruyt verkoopt zijn zeewindmolens aan Japan

    De energietak van Colruyt Group, Virya Energy, verkoopt zijn zeewindmolenparken. De deal brengt minstens anderhalf miljard euro op.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN