RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wehkamp geeft concurrentiestrijd op en kiest voor klein

icon
Algemeen9 december, 2019

Wehkamp laat zijn groei-ambities varen, nu de omzet fors daalt en de winst onder nul zakt. Het Nederlandse onlinewarenhuis kan niet op tegen de groten en kiest er daarom voor klein te blijven.

 

10% minder omzet

Wehkamp heeft het moeilijk: in het vorige gebroken boekjaar realiseerde het Nederlandse e-commercebedrijf 0,6 miljard euro omzet, liefst 10% minder dan een jaar eerder. Bovendien boekte het bedrijf een operationeel verlies, zo schrijft het Financieele Dagblad. 

 

Toch gelooft eigenaar Apax nog in een toekomst, aangezien de Britse private-equityspeler net voor het einde van het boekjaar 147 miljoen euro aan leningen in aandelen liet omzetten. Zo kon het voorkomen dat Wehkamp ook nog eens een negatief eigen vermogen kreeg. Dat is opmerkelijk, omdat het vooral de bedoeling was leveranciers zo meer middelen te garanderen bij een eventueel faillissement – en minder voor eigenaar Apax.

 

Groei wordt opgeofferd

Topman Graham Harris, sinds april aan zet, gaat voor een nieuwe strategie waarbij groei wordt opgeofferd aan rentabiliteit. Wehkamp geeft de hoop op ooit een groot, concurrentieel onlineplatform te worden, want “die plekken zijn bezet”. In plaats daarvan moet het bedrijf weer een puur lokaal Nederlandse webwinkel worden, die zich focust op een inspirerende beleving in de domeinen mode en wonen. 

 

Harris schrapt het tuin- en gereedschapsassortiment, en biedt elektronica alleen nog aan via externe partner BCC. “We schrappen artikelen die te duur zijn om aan te bieden. Producten met flinterdunne marges door de hoge concurrentie. Dat verklaart voor een groot deel de omzetdaling van vorig jaar”, legt de Britse ex-topman van Tesco uit.

 

Om de kosten terug te dringen, pakt Wehkamp ook het hoge retourcijfer – meer dan 42% – aan: de 10.000 klanten die als ‘serial returners’ meer dan 80% van de bestellingen terugzenden, mogen niet meer achteraf betalen. Ook worden retours niet meer gratis bij de consumenten thuis opgehaald, tenzij het om grote artikelen gaat. Terugsturen blijft wel gratis.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wehkamp laat zijn groei-ambities varen, nu de omzet fors daalt en de winst onder nul zakt. Het Nederlandse onlinewarenhuis kan niet op tegen de groten en kiest er daarom voor klein te blijven.   10% minder omzet Wehkamp heeft het moeilijk: in het vorige gebroken boekjaar realiseerde het Nederlandse e-commercebedrijf 0,6 miljard euro omzet, liefst 10% minder dan een jaar eerder. Bovendien boekte het bedrijf een operationeel verlies, zo schrijft het Financieele Dagblad.    Toch gelooft eigenaar Apax nog in een toekomst, aangezien de Britse private-equityspeler net voor het einde van het boekjaar 147 miljoen euro aan leningen in aandelen liet omzetten....

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen1 december, 2023
    TEDi op weg naar Oudenaarde en Bilzen

    Tot nu toe bleef Action-rivaal TEDi steken op één winkel in België, maar daarin komt snel verandering. Onder andere in Oudenaarde en Bilzen opent de Duitse non-fooddiscounter bijkomende winkels.

  • icon
    Algemeen1 december, 2023
    “Retail en FMCG kunnen met generatieve AI tot 600 miljard per jaar extra verdienen”

    De impact van AI evolueert razendsnel: na de doorbraken van ChatGPT en andere generatieve AI-tools berekende McKinsey wat de gevolgen van generatieve AI voor het bedrijfsleven kunnen zijn. En die zijn ronduit verbluffend…

  • icon
    Algemeen30 november, 2023
    Inno-eigenaar Galeria op zoek naar koper

    De Duitse warenhuisketen Galeria, die ook eigenaar is van Inno in België, wordt mogelijk verkocht nu het Oostenrijkse moederbedrijf Signa Holding is omgevallen.

Meest gelezen
  • icon
    Food17 november, 2023
    Jumbo laat laagsteprijsgarantie los
  • icon
    Food17 november, 2023
    Dreigt faillissement ook voor Makro Nederland?
  • icon
    Vrije tijd15 november, 2023
    Fressnapf wordt Nederlandse nummer twee na overname Jumper
  • icon
    Wonen16 november, 2023
    Leen Bakker en Kwantum diep in de rode cijfers
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN