RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Zijn retailers klaar voor de transitieschok?”

icon
Algemeen7 november, 2023
Eric Van den Broele, GraydonCreditsafe

Na de schok van de pandemie, de energieschok, de loonschok en de intrestschok staan retailers voor een transitieschok: hoe financieren we de omslag naar een duurzaam zakenmodel? “We hebben nood aan een nieuw solidariteitsmechanisme tussen ondernemingen.”

Ontwrichtende schokken

Onze samenleving beleefde de afgelopen jaren heel wat ontwrichtende schokken: na de pandemie hebben we recent de energieschok meegemaakt, de loonschok, en nu ondergaan we de intrestschok, die evenmin zonder gevolgen zal blijven. “Die schokken komen er niet toevallig, ze zijn ingebed in onze cultuur en ze zullen ons meer en meer overvallen” waarschuwt Eric Van den Broele, directeur ‘Research & Development’ bij GraydonCreditSafe. “De vraag is hoe we ons hiertegen kunnen wapenen, zonder de toekomstige maatschappij in het gedrang te brengen.”

Een grote schok die er in elk geval nog aankomt, is de transitieschok of de ESG-schok, waarbij ESG staat voor Environmental, Social & Governance. Bedrijven moeten rapporteren over hun vooruitgang op het vlak van duurzaamheid: denk aan energie, klimaat, grondstoffen, gezondheid, veiligheid en goed bestuur. Dat vergt bijzonder grote investeringen, en de vraag is maar of de middelen voorhanden zijn.  

Onvoldoende reserves

Retailers blijven hierbij allerminst buiten schot: “Supermarkten bijvoorbeeld staan voor een enorme transitie van hun logistieke ketens en zullen een antwoord moeten bieden op grote voedselvraagstukken. Hoe gaan we in de toekomst voedsel produceren? Is het vergroenen van de landbouw een oplossing, of moeten we meer inzetten op nieuwe technologie, zoals verticale landbouw?” Ook de bijzonder vervuilende modesector moet op zoek naar nieuwe modellen.

Financiële analyses van GraydonCreditSafe tonen keer op keer aan dat 30 tot 40% van de bedrijven niet schokresistent is: zij hebben onvoldoende financiële reserves en zullen dus de komende transitieschok niet aankunnen. Hoe lossen we dat op? “Subsidies verschuiven de rekening enkel naar de volgende generaties. Laissez-faire betekent dat ofwel bedrijven massaal failliet zullen gaan, ofwel dat er massale overnamegolven volgen – of een combinatie van beide – waarna er enkel nog heel grote spelers overblijven die te machtig worden. De vraag is of we dat maatschappelijk wenselijk vinden.”

“Zebrabedrijven” tonen de weg

“De vraag is: hoe zorgen we ervoor dat de middelen – die er wel degelijk zijn – getransfereerd worden van bedrijven die wél de mogelijkheden hebben naar degenen die ze niet hebben? Hoe kunnen we instrumenten ontwikkelen die ervoor zorgen dat er een solidariteitsmechanisme tussen ondernemingen ontstaat, dat niet gericht is op pure overnames, maar wel op het ondersteunen van ecosystemen, via het nemen van minderheidsparticipaties met respect voor de identiteit van elke onderneming?”

Een beetje provocerend pleit Van den Broele voor een nieuwe aristocratische gedachte: ondernemers die echt begaan zijn met de samenleving moeten ook een leidersrol willen opnemen. “Je hebt twee soorten bedrijven: enerzijds de unicorns, die machtig en winstgevend zijn, maar die vooral ook andere bedrijven wegduwen. En anderzijds de zebrabedrijven die de dubbele taak zien van de ondernemer: waken over de P&L, maar ook antwoorden op de vraag hoe je maatschappelijk impact kan hebben.”

Bestel tijdig tickets

Op de RetailDetail Night, het eindejaarsgala van RetailDetail op 23 november in Antwerpen, presenteert Eric Van den Broele een nieuwe financiële doorlichting van enkele grote retailbranches, zoals de supermarkten, modeketens en bouwmarkten: hoe schokbestendig is de retail? Tegelijk presenteert hij zijn visie op de maatschappelijke rol die ondernemers kunnen opnemen in deze context.

In de loop van de middag presenteren we diepgaande thematisch voorprogramma’s rond duurzaamheid, e-commerce, Folder van het Jaar en Gamechangers. ’s Avonds is er een plenair programma met grote namen als Marit van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO Hubo), Adgild Hop (Retail Lead Europe, Deloitte) en het jaaroverzicht door Gino Van Ossel (Vlerick Business School).

Net als vorig jaar zitten de deelnemers tijdens het plenaire programma aan ronde tafels in de prestigieuze Handelsbeurs. Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert best snel kjell.bries@retaildetail.be. Wacht niet te lang: meer dan de helft van de beschikbare plaatsen is nu al gereserveerd!

Klik hier voor meer info en tickets voor de RetailDetail Night
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN