RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags nutriscore
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

30% supermarktbezoekers kiest bewust voor ongezond

icon
Food8 februari, 2023

Er zijn drie soorten supermarktbezoekers: gezonde kopers, A-merkshoppers en bewust ongezonde consumenten. Opvallend genoeg maakt die laatste groep 30% uit. De Nutri-Score heeft op hen een omgekeerd effect.

Nutri-Score werkt voor de helft

Spoort de Nutri-Score mensen aan om in de supermarkt gezondere keuzes te maken? Dat klopt lang niet voor iedereen, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen. Uit een bevraging bij 1156 mensen concludeert de studie dat er drie soorten klanten zijn, waarbij maar de helft zich laat leiden door het gezondheidslabel.

De studie vroeg mensen verscheidene keren kiezen tussen twee producten, zoals yoghurt, chips en granola. Wel verschilde elk product op vlakken: prijs, merk, voedingsclaim (bijvoorbeeld “0% vet” of “bron van vezels”) en Nutri-Score. Zo maten de onderzoekers hoe belangrijk alle eigenschappen waren voor de deelnemers.

Of versterkt ongezonde keuzes

De helft van de shoppers blijkt vatbaar voor de Nutri-Score: zij kiezen doelbewust voor het gezondste product dat beschikbaar is. 20% van de supermarktbezoekers zijn dan weer fervente aanhangers van A-merken. Meestal kiezen zij voor een A-merk, ook wanneer de Nutri-Score lager ligt bij het alternatief.

In de derde groep, die uit 30% van de respondenten bestaat, kiezen mensen daarentegen steevast voor de minst gezonde productoptie. “Wanneer we hen twee identieke producten gaven, waarvan het ene een Nutri-Score C droeg en de andere een Nutri-Score D, kozen zij het tweede product. Als ik producten een C en een B gaf, gingen ze voor de C”, aldus onderzoeker Elke Godden.

“Gezond kan niet lekker zijn”

Waarom? Wellicht omdat ze denken dat dat gezonde dingen niet lekker kunnen zijn, meent Godden. Opvallend is dat de Nutri-Score voor die mensen meer kwaad dan goed doet: “Als een aanzienlijk deel van het winkelend publiek van mening is dat gezonde producten slecht smaken, zal het plaatsen van een gezondheidscijfer op de verpakking waarschijnlijk tot ongezonde keuzes leiden.”

In tegenstelling tot voedingslabels werkt het prijsargument wel voor deze ‘ongezonde’ shoppers. Het is namelijk ook de categorie mensen die zeer sterk naar de prijs kijkt, veel meer dan de andere groepen. Om deze mensen dan toch een gezonde keuze te laten maken, werken prijsstrategieën en het goedkoper maken van gezonde voeding dus het beste, aldus de onderzoekers. Het zal alvast koren op de molen zijn van Groen, die pleit voor een afschaffing van de btw op groenten en fruit.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • nutriscore

Er zijn drie soorten supermarktbezoekers: gezonde kopers, A-merkshoppers en bewust ongezonde consumenten. Opvallend genoeg maakt die laatste groep 30% uit.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 maart, 2023
    Delhaize en vakbonden alweer uit elkaar zonder resultaat: wat nu?

    Overleg tussen de vakbonden en de directie van Delhaize heeft vandaag weer niks opgeleverd. De directie blijft er bij dat er geen ruimte is tot onderhandelen, volgens de vakbonden, die zich nu over verdere stappen bezinnen.

  • icon
    Food28 maart, 2023
    [In beeld] La Place opent nieuw concept in Hema-winkels

    De restaurantketen La Place introduceert een nieuw foodconcept in de HEMA-vestiging in Hilversum. Twee typisch Nederlandse bedrijven slaan hiermee de handen in elkaar.

  • icon
    Food27 maart, 2023
    67 supermarkten Delhaize blijven maandag dicht

    Van de 128 Delhaize-filialen in eigen beheer blijven er ook maandag opnieuw 67 dicht. In de distributiecentra verloopt het werk normaal. Als nieuw overleg dinsdag mislukt, staat een sociaal bemiddelaar klaar.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN