RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBevDeloitte
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AB InBev: “Rapportering is een manier om vooruitgang in duurzaamheid te versnellen, geen doel op zich”

icon
Food22 november, 2022

“Openbaarmaking, rapportering en externe garantie zijn zeer belangrijke en noodzakelijke aspecten van ESG. We mogen echter niet vergeten waarom ze belangrijk zijn. Rapportage is geen einddoel, maar eerder een middel om positieve verandering en actie te stimuleren”, meent Fleur Poets, Global ESG Director bij brouwerijreus AB InBev.

85% van de uitstoot is extern

Van de eerste duurzaamheidsambities tot het ESG-beleid van vandaag heeft AB InBev, net zoals zoveel grote bedrijven, een lange weg afgelegd. “Eerst waren we vooral intern gefocust, gedreven door het optimaliseren van onze eigen processen. Sindsdien zijn we veel breder gaan kijken, ook naar landbouw, verpakking en ga zo maar door. In 2017 zijn zo de eerste externe doelstellingen geformuleerd”, vertelt Global ESG Director Fleur Poets.

De blik verruimen is nodig, want 85% van de wereldwijde emissies van het bier zitten net in scope 3. Scope 3-emissies zijn alle indirecte emissies in de waardeketen, zowel upstream als downstream. Het gaat dan onder meer om transport, distributie en niet het minst afval. Voor AB InBev is het daarom ook belangrijk om aandacht te besteden aan de uitstoot van klanten, van de retailer en het café tot de consument.

Van “seed to sip”

“We zeggen vaak dat duurzaamheid van ‘seed to sip’ gaat, en zelfs nadien. Je moet kijken naar de hele waardeketen, en dat is een complexe oefening. Je moet bijvoorbeeld je relaties met retailers gaan herdenken”, aldus Poets. “Vroeger was sustainability voornamelijk iets intra muros, maar de grote winsten zijn buiten te halen”, beaamt Maarten Dubois, Sustainability Director bij Deloitte. Op de RetailDetail Night deelt AB InBev hoe de grootste brouwerijgroep ter wereld zijn duurzaamheidsdoelstellingen definieert en die samen met Deloitte op de voet blijft volgen.

Alleen al daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk data binnen te trekken – en te delen. AB InBev heeft het Eclipse-platform, waarmee ook leveranciers tot op heel lokaal niveau kunnen weten hoeveel ze uitstoten. Met andere sectorgenoten, van Coca-Cola tot Colgate-Palmolive, heeft de bierbrouwer dan weer het 100+ Accelerator-programma. “Sommige problemen kunnen we niet zelf oplossen. Daarom definiëren we onze uitdagingen samen met partners en laten we bedrijven en start-ups hun oplossing pitchen. De winnaars krijgen een bedrag ter beschikking en mogen hun product piloten”, vertelt Poets.

Hoe meer data hoe beter

Teveel om aan te beginnen voor kleinere bedrijven? “Hoe langer we data hebben, hoe beter we erin worden”, merkt Fleur Poets. “Niet vergeten dat er ook nieuwe rapporteringsverplichtingen op ons afkomen. Vanuit de EU komt er een niet te versmaden wetgevend kader aan – wat ongetwijfeld zal reflecteren in een versnelling van duurzaamheidsacties bij veel spelers.”

Bedrijven kunnen volgens de ESG-director het best beginnen met een materialiteitsstudie: waar ligt de grootste materiële impact? Wie dat in een dashboard giet, kan ook targets gaan definiëren, vult Maarten Dubois van Deloitte aan. Concrete ‘metrics’ en harde doelstellingen helpen, daar zijn Dubois en Poets het roerend over eens. “AB InBev is een heel actie- en target-gedreven bedrijf, dus ook duurzaamheid is helemaal mee verweven in het businessproces. Voor elk jaar stellen we hele duidelijke, gedetailleerd targets, ook voor de korte termijn, die dan telkens worden meegenomen in beslissingsmomenten.”

Zeker sinds het aantreden van topman Michel Doukeris wordt de ESG-agenda gedragen door heel veel mensen en functies binnen het bedrijf. “ESG is uit de silo’s gehaald. Er zijn acht verschillende functies die de ESG-doelstellingen dragen. Duurzaamheidsinvesteringen zijn ook zo verweven met financiële targets bij ons, dat ze niet meer apart te zien vallen. Een duurzaamheidsinvestering is in de meeste gevallen immers ook een businessinvestering”, besluit Poets. “Hernieuwbare energie is vandaag bijvoorbeeld een ‘no-brainer’. Investeringen gebeuren in functie van de markt en die markt vraagt/wijst naar sustainability. Logisch toch?”

Op de RetailDetail Night deelt AB InBev zijn ESG-ervaringen samen met Deloitte tijdens het voorprogramma Sustainability in Retail. Nog op het podium? Xandres, Dressr, Robuust! en vele anderen. Kom je naar de uitverkochte RetailDetail Night? Schrijf je dan nog snel in voor dit voorprogramma.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

"Rapportage is geen einddoel, maar eerder een middel om positieve verandering en actie te stimuleren”, meent Fleur Poets, Global ESG Director bij brouwerijreus AB InBev.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Vakbonden én politiek nemen franchisemodel onder vuur

    De ingrijpende hervormingsplannen bij Delhaize lokken steeds meer politieke reacties uit. Daarbij deinzen politici er niet voor terug om het franchiseconcept fundamenteel in vraag te stellen.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Carrefour gaat tot 2026 door met CEO Bompard

    De Franse retailreus Carrefour heeft het contract van zijn CEO Alexandre Bompard met drie jaar verlengd. Als het nieuwe contract in 2026 afloopt, zal Bompard er negen jaar de touwtjes in handen hebben gehad.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Uitputtingsslag bij Delhaize: helft winkels dicht, versdepot geblokkeerd

    66 geïntegreerde filialen van Delhaize zijn vandaag open, waaronder bijna alle Vlaamse winkels. Maar door acties in het vers-distributiecentrum in Zellik krijgen de supermarkten geen verse voeding aangeleverd.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN