BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Companies AB InBev
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AB InBev verkoopt meer en duurder bier

iconFood5 mei, 2022
Shutterstock.com

AB InBev is het jaar sterk gestart: de brouwer verkocht meer bier dan verwacht en slaagt erin het grootste deel van de stijgende kosten door te rekenen naar z’n klanten. Toch staan de marges licht onder druk.

Hogere prijzen

In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht AB InBev 2,8% meer bier en andere dranken, wat beter is dan waarnemers hadden verwacht. De omzet steeg zelfs met 11,1%, onder andere dank zij hogere prijzen: de brouwer rekent de stijgende kosten door naar z’n klanten en zet sterker in op duurdere premium merken. Per hectoliter verdiende het bedrijf 7,8% meer. Wereldmerken Budweiser, Stella Artois en Corona deden 6% beter.

Russische zorgen

Toch zijn er ook zorgen. De marge daalde van 34,7% naar 33,9%, de nettowinst zakte van 842 miljoen euro naar 471 miljoen. Bovendien zal de geplande terugtrekking uit Rusland een afschrijving van wel 1 miljard euro vergen. Toch verwacht AB InBev dat de bedrijfskasstroom (ebitda) dit jaar met 4 tot 8% zal stijgen. Eén van de hefbomen voor groei is digitalisering, met zowel business-to-business platformen als directe verkoop aan consumenten.

Horeca herstelt

In België zag AB InBev z’n marktaandeel in het retailkanaal toenemen, terwijl de horeca tegelijk een sterk herstel toonde: in maart bereikte de verkoop alweer het niveau van 2019. De brouwer verwacht voor dit jaar dan ook een volledig herstel van de horeca-activiteit. De lancering van de twee nieuwe bieren Kwak Rouge en Kwak Blonde werd goed onthaald. Bovendien verwacht de brouwer veel van de festivalzomer: Jupiler en Stella Artois zullen aanwezig zijn op niet minder dan 125 festivals.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

AB InBev is het jaar sterk gestart: de brouwer verkocht meer bier dan verwacht en slaagt erin het grootste deel van de stijgende kosten door te rekenen naar z’n klanten. Toch staan de marges licht onder druk. Hogere prijzen In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht AB InBev 2,8% meer bier en andere dranken, wat beter is dan waarnemers hadden verwacht. De omzet steeg zelfs met 11,1%, onder andere dank zij hogere prijzen: de brouwer rekent de stijgende kosten door naar z’n klanten en zet sterker in op duurdere premium merken. Per hectoliter verdiende het bedrijf 7,8% meer. Wereldmerken...

Meer Food
Bekijk meer
  • Getir Londen
    iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen

    The sky is dan toch niet the limit voor flitsbezorgers: meteen na Gorillas kondigen ook Getir en Zapp aan dat ze dringend moeten bezuinigen.

  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer

    Colruyt verandert zijn prijsaanduidingen: op de prijsetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd in reactie op de concurrentie. Alleen eigen promo’s staan voortaan in het rood.

  • iconFood25 mei, 2022
    Carrefour ontkent geruchten over verkoop Poolse winkels

    Carrefour ontkent dat het zijn Poolse supermarkten zou hebben verkocht aan het investeringsfonds Mid Europa Partners. Poolse media hadden dat nieuws woensdagochtend gemeld. De Franse supermarktgroep tekent mooie groeicijfers op in Polen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be