RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Afscheidsboek C1000: drie kilo trots en spijt

icon
Food22 november, 2013

Van ‘Calculatie-1000’ tot C1000 Voordeelmarkt

In 1977 is het de Dokkumse Centra-ondernemer Germ Kloosterman die bedrijfsleider wordt van de eerste C-1000. De C stond voor ‘Calculatie’ en de naam van de testwinkel bevatte nog een verbindingsstreepje tussen de ‘C’ en de ‘1000’. Het was een belangrijke test voor Centra-grossier Schuitema, die halverwege de jaren 1970 een antwoord moest vinden op de concurrentie van Albert Heijn, Edah en Aldi, die soms wel 12% goedkoper waren dan Centra.

 

Kloosterman kon naar hartenlust pionieren: hij bedacht allerlei activiteiten in de winkel, liet eigen bedrijfskleding ontwerpen en hij bepaalde dat de verkoop van vers vlees een van de speerpunten van C-1000 moest zijn. Dit laatste bleek een beslissing voor de toekomst, want bij de latere generaties C1000’s is vlees altijd een strategische categorie geweest.

 

Het duurde nog tot 1981 voordat de nieuwe formule helemaal ontwikkeld was, met alle operationele planning die het nodig had om tegen zo laag mogelijke kosten een zo groot mogelijke omzet te realiseren. Vandaar dat 1981 te boek staat als het officiële geboortejaar van C1000: toen verscheen de ‘C1000 Voordeelmarkt’ met de rode signaalkleur in het Nederlandse straatbeeld. Het was de eerste van in totaal vijf generaties in de formule-ontwikkeling van C1000.

 

Gebrekkige chemie tussen de topmannen

Zeer lezenswaardig in het boek is uiteraard de historie, te meer omdat deze veelbewogen is en de pijnlijke momenten in het besturen van Schuitema en C1000 niet schuwt. Zeker de gebrekkige chemie tussen bestuursvoorzitter Ide Vos en de collega-concurrent Eric Albada Jelgersma van Unigro. ‘Wilde Eric’ zoals hij werd genoemd, zou Schuitema maar al te graag inlijven.

 

De historie – die eindigde met een onderhandse doorverkoop van de meerderheid van de aandelen Schuitema aan Ahold – is bekend, maar krijgt terecht een prominente plaats in het boek. Die periode in de zomer van 1988 – toen Nederland nog nagloeide van de overwinning van het Nederlands Elftal in Duitsland – was immers van prominent belang voor de toekomst van het ondernemersbolwerk, dat ermee moest leren leven dat het grootwinkelbedrijf ook grootaandeelhouder was.

 

Ontbinding van het monsterverbond

Het is tekenend voor C1000 dat het juist de ondernemers zijn die in 2007 – nadat een jaar eerder Schuitema’s bestuursvoorzitter Jan Brouwer zijn conclusies trok uit de toenemende bemoeizucht vanuit Zaandam – de aanzet hebben gegeven tot losmaking van Schuitema uit de greep van Ahold, een actie die nota bene buiten de toenmalige directie om ging.

 

Net zoals de verkoop aan Ahold in het diepste geheim gebeurde, was dat ook het geval met de ontbinding van dit monsterverbond, zo blijkt in het pasverschenen boek. Het is een historie die zoals bekend eindigde met de overname van C1000 door Jumbo, een partij die tijdens de hoogtijdagen van C1000 in de jaren 1990 amper een procent marktaandeel vertegenwoordigde.

 

Mechanisatie en pragmatisme

Het kan dus verkeren. Dat geldt ook voor Jaap de Hoop: rond de eeuwwisseling was hij logistiek directeur bij Schuitema, dat heel ambitieus voorop wilde lopen met een gemechaniseerd distributiecentrum in Eindhoven. In een tijd waarin de bestanden met artikeldata nog wemelden van de fouten, kun je stellen dat deze ambitie veel te vroeg was.

 

Het is een interessante case, met gemechaniseerde apparatuur die alleen maar werkte als de kratten met producten precies goed waren neergezet. In de praktijk lukte dat niet, waarop Schuitema speciale klemmetjes aan 300 euro moest aanschaffen die de kratten op de lopende band wel goed positioneerden. Alleen gingen die krengen voortdurend stuk. De oplossing was van een pragmatisme dat prima past bij een ondernemersclub: er werden deurborstels gemonteerd die per stuk 50 cent kostten en die hetzelfde effect hadden…

 

Uiteindelijk kwam het met het geautomatiseerde distributiecentrum allemaal goed, maar op 27 december 2008 ging het distributiecentrum van Schuitema Zuid al op slot, want door de verkoop van 57 C1000-supermarkten aan Albert Heijn, was er sprake van overcapaciteit.

 

Ook dit is weer een illustratief verhaal aan de hand van persoonlijke ervaringen. Verhalen over C1000, een winkelformule en een commerciële organisatie die zoveel voor de Nederlandse supermarkthistorie hebben betekend en die vanaf 2015 definitief tot de historie zullen behoren. Dan resten slechts de herinneringen en de verhalen over C1000 vol trots en spijt. Ongetwijfeld zal de inhoud van dit lezenswaardige boek daarvan slechts het topje van de ijsberg zijn.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 juli, 2025
    Voormalig Albert Heijn-manager wordt tijdelijk marketingdirecteur bij Jumbo

    Jumbo heeft de gereputeerde marketingconsultant René Repko aangetrokken als marketingdirecteur ad interim na het onverwachte vertrek van Jorieke de Vries, die pas twee jaar geleden overkwam van Lidl.

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Duitse bioketen Alnatura verlaat Zwitserland

    Alnatura sluit tegen het eind van het jaar alle 25 winkels in Zwitserland. De Duitse keten van biologische supermarkten kon geen nieuwe franchisenemer vinden, nadat Migros de overeenkomst opzegde. Merk verdwijnt niet Sinds 2012 had Alnatura een franchiseovereenkomst met de Zwitserse marktleider, maar die liet eerder dit jaar weten dat hij het...

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Hoe Dia 300 supermarkten wil openen tegen 2029

    Het nieuwe strategische plan van Dia werpt de eerste vruchten af. De Spaanse supermarktketen wil 300 extra winkels tegen 2029, waarvan er vorig semester al 45 de deuren openden. Ook online is er dubbelcijferige groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN