RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn bespaart miljoenen op logistiek

icon
Food6 december, 2012

Eén strategie, zes pijlers

Voor een select gezelschap van financieel analisten, die de prestaties van Ahold kritisch volgen voor beleggers, gaf het voltallige bestuur van Ahold tekst en uitleg bij de vorderingen die zijn gemaakt nu de nieuwe strategie ´Reshaping Retail at Ahold´ een jaar aan de gang is.

 

De zes pilaren onder de strategie ´Reshaping Retail at Ahold´ zijn onder te verdelen in drie pijlers die groei creëren (trouwere klanten, verbreding van het aanbod en geografische uitbreiding) en drie pijlers die groei mogelijk maken (eenvoud, verantwoordelijk ondernemen en mensen). Logistieke efficiëntie behoort daarbij tot de ‘enablers’, ofwel de pijlers die groei mogelijk maken.

 

Vollere trucks en minder lucht

Eenvoud houdt volgens Carr in dat Ahold zoveel mogelijk de systemen en operaties standaardiseert en vereenvoudigt, zonder concessies te doen aan de prestaties. “Zo zijn we erin geslaagd om de vullingsgraad van de trucks die de Albert Heijn-winkels beleveren in één jaar met vier procentpunten te verbeteren”, aldus Carr.

 

Daar waar de trucks die Albert Heijn bevoorraden in 2011 een vullingsgraad van 76 procent hadden – met andere woorden: ze vervoerden voor bijna één kwart lucht – is de gemiddelde vullingsgraad in de eerste drie kwartalen door nieuwe systemen en standaardisering verbeterd tot 80 procent. “Onze logistieke kosten bedragen in Nederland zo’n 140 miljoen euro”, zegt Carr. “Dit levert ons een kostenbesparing op van zo’n tien procent.”

 

Constante vereenvoudiging

Ahold is op die manier dus zo’n veertien miljoen euro goedkoper uit. Met een vullingsgraad van 80 procent is er evenwel nog één vijfde aan efficiëntie te winnen, ofte vele miljoenen euro’s aan potentiële efficiëntiewinst.

Volgens Carr is die efficiëntieslag niet eindig, maar gaat het hier om een constant proces van meer groei en lagere kosten, bijvoorbeeld door het gebruik van ander en minder verpakkingsmateriaal. Dat is immers allemaal goed voor het milieu (CO2-reductie) én het biedt zicht op de miljoenen euro’s aan verdere kostenreductie die nog in het verschiet liggen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN