RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnJumboWPP
  • Onderwerpen AnalyseMarketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] “Albert Heijn vindt aansluiting bij kopgroep, Jumbo heeft werk op de plank in België”

icon
Food4 mei, 2023
Shutterstock.com

Op twaalf jaar tijd kwam het merk Albert Heijn in België zowat op gelijke hoogte met gevestigde waarden als Delhaize en Carrefour. Jumbo is lang zo ver nog niet. De impact van beide Nederlandse nieuwkomers is evenwel onmiskenbaar.

Grote advertentiebudgetten

De komst van Albert Heijn naar België in 2011 veroorzaakte een stevige schokgolf in de foodretailwereld, en na de fusie met Delhaize werd de impact nog groter. Vandaag is de keten stilaan een gevestigde naam in het noorden van het land. In contrast daarmee lijkt het Vlaamse avontuur van Jumbo geen wandeling in het park: de expansie verloopt moeizaam en recent kondigde de keten de sluiting aan van de winkel in Zonhoven. Hoe sterk zijn beide retailmerken echt volgens de Vlaamse consument?

Op relatief korte tijd heeft Albert Heijn zich een plek veroverd in de top zes van de Vlaamse foodretailmerken, ziet Johan Hellemans van WPP Belgium op basis van de Brand Asset Valuator (kortweg BAV), het meetinstrument van WPP dat merken meet op vier pijlers: differentiatie, relevantie, waardering en kennis. “Dat is sterk, want supermarkten zitten in de top twintig van de grootste adverteerders, ze besteden gigantische budgetten. Dat moet je kunnen blijven volhouden. Zelfs voor een Albert Heijn is dat niet evident.”

Merkbekendheid en relatiekracht

Interessant in dat verband is een vergelijking van de relatiekracht van de supermarktmerken. “Die index drukt uit hoe verbonden je klanten zich voelen met je merk. Komen ze graag naar je winkel, komen ze vaak, zijn ze loyaal, zullen ze je aanbevelen?” Op dat vlak heeft de Nederlandse keten grote stappen gezet: Albert Heijn bezet nu een vijfde plaats, na Colruyt, Aldi, Lidl en Delhaize maar net voor Carrefour. “Ze zijn nog wat minder gekend en ze hebben nog niet zo’n uitgebreid winkelnetwerk als de grotere retailers, maar àls de klanten komen, zie je dat ze goed kunnen concurreren.”

Jumbo vindt nog lang geen aansluiting bij die kopgroep. “Bij hen zie je dat het qua merkbekendheid al redelijk goed zit, maar op relatieniveau minder. Mensen zijn nog wat aan het twijfelen. Jumbo scoort slechts een beetje hoger dan Makro, Spar of Okay. Als hun doelstelling is om een volwaardig alternatief te worden voor de dominante partijen in de markt, dan gaan ze nog stappen moeten zetten. Ik weet niet wat Jumbo van plan is, maar ik ga ervan uit dat ze niet tevreden zullen blijven met een nichepositionering.”

Nieuw zijn volstaat niet

Albert Heijn onderscheidt zich in de ogen van Belgische consumenten vooral met z’n promoties, prijszetting en assortiment. Consumenten waarderen ook de betrouwbaarheid, eenvoud en vriendelijkheid. De keten wringt zich op die manier zo’n beetje tussen Colruyt en de harddiscounters Aldi en Lidl. Shoppers associëren Jumbo daarentegen eerder met kleinere spelers als Okay en Spar, die een minder sterke merkpositionering hebben

“Voor de Nederlandse ketens speelt voor een stuk het aspect ‘novelty’, ze komen met een ander aanbod, mensen zijn nieuwsgierig. Maar ze moeten blijven investeren: met alleen het ‘new kid on the block’ argument kom je er niet. Je moet andere factoren kunnen uitspelen.” Albert Heijn zal wellicht blijven inzetten op promoties en prijs. Maar met welke argumenten kan Jumbo uitpakken? Consumenten zien de keten als prijsvoordelig en hip, maar om echt als een volwaardig alternatief te worden beschouwd zal de retailer toch bijkomende onderscheidende factoren moeten vinden.

“Albert Heijn is een stuk beter gewapend om de concurrentie aan te gaan dan Jumbo. Maar het is wel wachten op de resultaten over het crisisjaar 2022 om te zien hoe de verhoudingen verder verschuiven onder invloed van de hoge inflatie,” aldus Johan Hellemans.

Wilt u ook ontdekken hoe shoppers naar uw merk kijken? Met de BrandAsset Valuator komt u alles te weten over merken, consumenten, markttrends en nog veel meer. Bovendien vertelt het uitgebreide rapport hoe sterk uw merk nu écht in de markt staat, of hoeveel werk er nog aan de winkel is.

Vraag nu uw persoonlijke merkrapport aan via het contactformulier


Relatiekracht supermarkten

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Op twaalf jaar tijd kwam het merk Albert Heijn in België zowat op gelijke hoogte met gevestigde waarden als Delhaize en Carrefour. Jumbo is lang zo ver nog niet. De impact van beide Nederlandse nieuwkomers is evenwel onmiskenbaar.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2023
    “Jumbo zet door in België”

    Er is geen sprake van dat Jumbo uit België vertrekt, zegt CEO Ton van Veen: de Belgische winkels groeien hard in omzet en kandidaat-franchisenemers melden zich. Op de thuismarkt wil de topman de formule wel aanscherpen.

  • icon
    Food2 juni, 2023
    Overname Stegeman gaat niet door

    What’s Cooking? (het vroegere Ter Beke) neemt Imperial Meat dan toch niet over. De concurrentiewaakhond maakte bezwaren tegen de fusie tussen de nummer een en twee.

  • icon
    Food1 juni, 2023
    Casino-topman in hechtenis in corruptie-onderzoek

    Jean-Charles Naouri, de topman van de Franse supermarktgroep Casino, wordt verhoord door de politie in een corruptiedossier. De CEO is in hechtenis genomen.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Food4 mei, 2023
    Staking bij Albert Heijn voorbij, gesprekken hervat
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN