RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven MakroMetro
  • Onderwerpen AnalyseHerstructurering
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: Waarom Makro niet te redden was

icon
Food1 september, 2022
Shutterstock.com

Met de zopas aangekondigde gerechtelijke reorganisatie is het eindspel voor Makro in België (eindelijk) ingezet. Enkel een opsplitsing in hapklare brokken laat toe om kopers te vinden en een deel van de jobs te redden.

Vergane glorie

De veronderstelling dat de overnemers van de Belgische dochteronderneming van Metro in de eerste plaats saneerders zijn, die verlieslatende ondernemingen opkopen om ze te herstructureren en door te verkopen, is al bij al vrij snel waarheid gebleken. Bronze Properties vindt geen gegadigden voor de zwaar verlieslatende vennootschap in zijn geheel, maar denkt wel enkele rendabele of levensvatbare onderdelen te kunnen verkopen.

Onverwacht komt die aanvraag tot bescherming tegen schuldeisers allerminst. Met name de winkels van Metro (horecagroothandels) zijn immers wel rendabel. Ook de doe-het-zelfactiviteiten hebben mogelijk nog een toekomst, maar in de huidige bedrijfsstructuur zijn die onderdelen te zeer verstrengeld met de andere activiteiten van de onderneming. Het bedrijf moet dus eerst een reorganisatie ondergaan om de gezonde delen af te splitsen. Voor de resterende activiteiten rest dan het faillissement. Daarmee komt er definitief een einde aan de aanwezigheid van Makro in België. Ooit een retailicoon, vandaag enkel vergane glorie. Niet te redden: die schrijnende analyse maakten we zes jaar geleden al. We kunnen ze nu simpelweg recycleren.

De gegeerde Makro-kaart

Want inderdaad: ooit was Makro een vernieuwende winkelformule die een onvergelijkbaar assortiment beloofde aan groothandelsprijzen, voor de gelukkige ondernemers en particulieren die erin slaagden om de gegeerde Makro-kaart te bemachtigen. Mogen winkelen bij Makro was een privilege, herinner ik me uit mijn jeugd. Je kon er koopjes doen aan ware stuntprijzen en als de koffer én de achterbank van de auto helemaal volgestapeld waren, ging je nog wat eten in het restaurant. Mooie tijden. Vooral voor Makro, dan.

Dat liedje bleef niet duren. De opkomst van ‘category killers’ en e-commerce werd de keten fataal. Nooit vond het bedrijf een antwoord op de nieuwe uitdagingen. De drempel werd wel drastisch verlaagd: iedereen was welkom. Makro vervelde van groothandel tot hypermarkt, maar dat bleek geen winnende formule. Consumenten shoppen niet meer als vroeger. Keuze hebben we te over, online. Er is dus geen reden om wel 60.000 fysieke referenties te stockeren in de winkel: dat is onbetaalbaar. We willen helemaal geen uur meer spenderen in de winkel, laat staan nog eens een uur om er naartoe te rijden. Waarom zouden we ook? Stuntpromoties vind je overal.

Geen onderscheidend vermogen

Het tijdperk van de retailer als tussenpersoon is allang voorgoed voorbij. Het businessmodel van Makro raakte daardoor onherstelbaar kapot. Welke unieke service of beleving kan de retailer bieden? Waar zit de toegevoegde waarde? De innovatie? Makro verkoopt merken en producten die je overal vindt, in een winkelomgeving die wel groot maar niet bijzonder is, aan een prijs die wel scherp maar niet de laagste is. Geen onderscheidend vermogen. Enkel in de overweldigende keuze maakte Makro nog een verschil, als hypermarkt in het kwadraat. Maar precies daaraan heeft de consument geen boodschap meer.

Moederbedrijf Metro maakte wél de noodzakelijke keuzes: een radicale focus op business-to-business in een multichannelmodel. Makro paste niet in dat plaatje en moest dus weg. Al bij al bleef het Duitse hoofdkantoor het zieke Belgische kind nog érg lang subsidiëren. Onbegrijpelijk lang, zelfs. Misschien wilde het bedrijf zich niet verbranden aan een radicale herstructurering of faillissement? Dat laat je liever over aan investeerders met minder scrupules. En zo wordt misschien toch nog een deel van de jobs gered. Als de rechtbank zijn zegen geeft, het personeel meewerkt, de winkels openblijven, de leveranciers blijven leveren en die kandidaat-kopers hun woord houden. Dat zijn veel slagen om de arm, inderdaad. We kunnen enkel duimen, voor die bijna 2000 overgebleven medewerkers.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Met de zopas aangekondigde gerechtelijke reorganisatie is het eindspel voor Makro in België (eindelijk) ingezet. Enkel een opsplitsing in hapklare brokken laat toe om kopers te vinden en een deel van de jobs te redden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 september, 2023
    Pascal Deckers (LD&Co): “Geef voorrang aan shopper en categorie”

    Alle barrières wegnemen die een aankoop kunnen tegenhouden: het is één van de belangrijkste taken van de categoriemanager. Essentieel is dat je daarbij shopper en categorie eerst plaatst: “Met een verkooppraatje voor je eigen merk val je door de mand.”

  • icon
    Food28 september, 2023
    Jumbo vervoegt retailallianties Epic en Everest

    Jumbo sluit zich aan bij de internationale inkooporganisaties Epic en Everest om lagere prijzen te onderhandelen met merkfabrikanten. In beide groeperingen heeft de Duitse marktleider Edeka een dominante positie.

  • icon
    Food28 september, 2023
    Forse stijging marktaandeel en winst bij Colruyt

    Colruyt weet weer wat winnen is in België: het marktaandeel overschrijdt het pre-Covidniveau, de winst zal meer dan verdubbelen. Toch zet de retailer zich schrap voor een golf van promotiegeweld die zich nu aandient.

Evenementen
  • 19
    okt
    Category Management Congress
  • 23
    nov
    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon
    Mode5 september, 2023
    Shoeby is zoveelste Nederlandse retailer die dreigt om te vallen
  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk
  • icon
    Mode14 september, 2023
    Tweedehandsverkoop vreet aan online moderetailers
  • icon
    Food22 september, 2023
    Match en Smatch stoppen: Colruyt koopt 57 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN