RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Starbucks
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Betaalbare luxe” bezorgt Starbucks recordomzet

icon
Food4 november, 2022

Op hun kop koffie besparen mensen niet, merkt Starbucks na een nieuw recordkwartaal. Ook voor volgend jaar houdt de keten er alle vertrouwen in.

Het mag iets meer zijn

De omzet van Starbucks stoomde vorige kwartaal door tot 8,41 miljard dollar, goed voor een stijging van 3%. Het betekende een recordomzet voor de koffieketen, vooral te danken aan één week in september: het moment Starbucks zijn bekende herfstdrankjes met “pumpkin spice” (pompoenkruiden) introduceerde. Die week was goed voor de beste verkoop ooit.

Hoewel de prijzen in het afgelopen jaar met 6% zijn gestegen, lieten consumenten zich niet afschrikken. Ze kozen integendeel nog meer voor “extraatjes”, zoals slagroom, siroop met een smaakje of een espressoshot erbij. Inmiddels worden 60% van alle dranken die de koffieketen verkoopt zo gepersonaliseerd.

Interim-CEO Howard Schultz ziet in Starbucks “een betaalbare luxe” die klanten zich nog blijven gunnen. Op vergelijkbare basis stegen de verkopen wereldwijd met 7% in de periode juli-september. De groei was weliswaar vooral te danken aan Noord-Amerika, aangezien het coronavirus China deze zomer nog steeds parten speelde.

Steeds jongere klanten

Wel daalde de nettowinst met liefst 50% tot 878 miljoen dollar, met name omdat de keten investeerde in nieuwe winkels en de lonen van werknemers. Het bedrijf kampt met een groeiende vakbondsbeweging, iets waartegen Schultz zich al jaren hevig tegen verzet. 250 van de 10.000 Starbucks-winkels in de VS hebben inmiddels voor een vakbond gestemd. Om dat verder in te dijken, maakte de keten het bereiden van dranken makkelijker met een nieuwe winkelinrichting en trok ze 1,2 miljard dollar uit om de lonen te verhogen.

In het lopende boekjaar verwacht Starbucks dat de wereldwijde vergelijkbare omzet tussen 7% en 9% zal stijgen, vergeleken met 8% in het zojuist afgesloten boekjaar. De koffieketen zegt zeer trouwe klanten te hebben, die ook steeds jonger zijn. Vandaag behoren meer dan de helft van de klanten tot de generatie van de millennials of generatie Z.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Op hun kop koffie besparen mensen niet. Dat concludeert Starbucks na een nieuw recordkwartaal. Ook voor volgend jaar houdt de koffieketen er alle vertrouwen in.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 februari, 2023
    30% supermarktbezoekers kiest bewust voor ongezond

    Er zijn drie soorten supermarktbezoekers: gezonde kopers, A-merkshoppers en bewust ongezonde consumenten. Opvallend genoeg maakt die laatste groep 30% uit.

  • icon
    Food8 februari, 2023
    Carlsberg: bier wordt Europeanen te duur

    Carlsberg vreest dat nieuwe prijsverhogingen de verkoop dit jaar zal aantasten. Het wordt “weer een uitdagend jaar” voor de brouwerijgroep.

  • icon
    Food8 februari, 2023
    Mondelez zet zich schrap voor miljoenenschikking

    Een antitrustonderzoek door de Europese Commissie dreigt Mondelez veel geld te gaan kosten: de zoetwarenfabrikant zet 300 miljoen euro opzij en geeft toe dat het uiteindelijke bedrag nog veel hoger zou kunnen uitkomen.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN