BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnBoeren en BurenDeloitteHelloFreshPicnic
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Food Congress
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Boer wordt retailer: korteketenplatforms dagen supermarkt uit

iconFood2 juni, 2022

Een duurzaam voedselsysteem vergt nieuwe zakenmodellen: denk aan de opkomst van apps waarmee consumenten rechtstreeks bij de lokale boer kunnen bestellen. Traditionele foodretailers zullen hun inkoopstrategie moeten bijsturen.

Lokale consumptie

Een boeiende evolutie in de voedingssector is de doorbraak van nieuwe concepten die de klassieke supermarkt uitdagen. “Aan de voorkant zie je de opkomst van nieuwe gedigitaliseerde zakenmodellen, zoals quick commerce en pure players, die klanten beginnen weg te snoepen van de traditionele foodretailers. Aan de achterzijde zie je dat spelers die meer stroomopwaarts in de keten zitten, de rol van retail beginnen over te nemen en zelf een ecosysteem proberen op te bouwen”, zegt Sean Lestiboudois, die deel uitmaakt van het Future of Food-team bij Deloitte.

“We zagen de afgelopen jaren een sterke trend richting lokale consumptie: denk aan korteketeninitiatieven als Boeren en Buren of het Nederlandse Boerschappen, een coöperatieve die maaltijdboxen levert aan huis – een beetje à la HelloFresh, maar dan met producten van lokale boeren.”

Platformmodel

Lestiboudois verwijst ook naar de Nederlandse landbouwcoöperatie Agrifirm, die als leverancier van grondstoffen aan boeren helemaal aan het begin van de keten staat, maar die nu zelf ook retailconcepten ontwikkelt. De groep ziet kansen, omdat zij die lokale boer goed kennen en mee controle hebben over de milieuaspecten in de bevoorradingsketen.

“Ze gebruiken het e-commerce platformmodel om lokale boeren met lokale consumenten in contact te brengen. Dat werkt via een eenvoudige bestel-app, vergelijkbaar met die van Picnic of Albert Heijn. Zo kan je als consument op een ongelooflijk transparante manier exact weten waar je eten vandaan komt. Je kan zelfs via Whatsapp rechtstreeks met de boer communiceren. Dat zijn dingen die traditionele retailers minder makkelijk kunnen lanceren.”

Wetgevende druk

De belangstelling voor biologisch en lokaal beleeft na een sterke groei tijdens de coronajaren nu wel een sterke terugval, onder andere door de inflatie. Is dat slechts een incident en zal de trend zich op langere termijn doorzetten?

“Ik denk dat dit niet gaat verdwijnen. Het gaat namelijk niet enkel over consumentengedrag, maar ook over wetgevende druk. De Europese richtlijn over duurzaamheidsrapportage (Corporate Sustainability Reporting Directive of CSRD, nvdr) verplicht grotere bedrijven om vanaf boekjaar 2023 te rapporteren over de milieu-impact in hun volledige keten – dus niet enkel in hun eigen domein. Veel bedrijven zijn daar nog niet klaar voor, maar het komt wel op hen af. Daarnaast heb je het ‘Fit for 55’ initiatief van de Europese Commissie met als doelstelling om tegen 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 55% te verminderen.”

Samen oplossingen bedenken

Veel supermarktketens hebben nog een traditionele inkoopstrategie: het gaat steeds over kostenmanagement, maar ze worden ook steeds veeleisender op het vlak van duurzaamheid. Het slachtoffer is de boer, die maar weinig gecompenseerd wordt voor z’n duurzame inspanningen. Hoe valt dat op te lossen?

“We moeten naar een waardeketenstrategie, waarbij partners de bevoorradingsketen als één geheel zien, en samen oplossingen bedenken. De consument blijft kostenbewust, je moet dus oplossingen zoeken die duurzamer zijn maar de kost niet significant verhogen. Er is best wat laaghangend fruit, om zonder gigantische investeringen de koolstofvoetafdruk naar beneden te brengen. Maar daar is wel samenwerking voor nodig doorheen de waardeketen, waarbij alle partijen aangeven dat ze bereid zijn om samen te werken, om data te delen en ook om de financiële voordelen onder elkaar te verdelen.”

Afspraak op 9 juni

Benieuwd naar het potentieel van nieuwe zakenmodellen in het voedselsysteem? Sean Lestiboudois van Deloitte spreekt op het RetailDetail Food Congress, dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Delhaize, Coca-Cola, Nestlé, Kriket, Pieter Pot, Gorillas, VLAM en Mosa Meat. Een niet te missen event voor foodprofessionals! Tickets bestellen kan via de knop hieronder.

Ik bestel tickets voor het RetailDetail Food Congress
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Een duurzaam voedselsysteem vergt nieuwe zakenmodellen: denk aan de opkomst van apps waarmee consumenten rechtstreeks bij de lokale boer kunnen bestellen. Traditionele foodretailers zullen hun inkoopstrategie moeten bijsturen.

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood5 augustus, 2022
    Voedselprijzen herstellen: daling van bijna 10%

    De wereldwijde voedselprijzen zijn aan een correctie bezig: in juli daalden de grondstofprijzen het sterkst sinds 2008 en dat al voor de vijfde maand op rij. Al rest er nog veel onzekerheid.

  • iconFood5 augustus, 2022
    Getir: “Geen darkstore? Dan met open deuren”

    Getir heeft een oplossing nu steeds meer steden darkstores verbieden: in Amsterdam laat de flitsbezorger zijn magazijn ook dienstdoen als een ‘gewone’ supermarkt.

  • iconFood5 augustus, 2022
    AH-uitbater Peeters-Govers stopt met slagerij

    De groep Peeters-Govers zet zijn ambities om een slagerijketen te beginnen opzij: voor de slagerij in Turnhout wordt een overnemer gezocht. Alle aandacht gaat naar de AH-supermarkten van de franchisenemer, want die gaan richting de 50 stuks.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood18 juli, 2022
    In beeld: Aldi opent kassaloze Shop&Go in Utrecht
  • iconAlgemeen11 juli, 2022
    Hema ziet potentie voor verdubbeling in Frankrijk
  • iconMode8 juli, 2022
    Bristol is op weg naar winst
  • iconMode20 juli, 2022
    De Bijenkorf opnieuw diep in het rood
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN