RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Carrefour aan hoog tempo ‘vergoogelt’

icon
Food15 september, 2020

Hoe krijg je als grote retailer alle medewerkers mee in een ambitieus digitaliseringsproces? Investeren in technologie volstaat niet: de grootste uitdaging ligt in het veranderen van gedrag. “Onze mensen zijn niet langer bang van het omnichannelverhaal,” zegt Jonathan Cops van Carrefour.

 

Digitale golf

Van digitale transformatie gesproken: in 2019 rustte Carrefour België liefst 8800 medewerkers uit met een smartphone. Het bedrijf implementeerde het nieuwe HR-platform SAP Succesfactors, waarbij zowel de rekruterings- en onboardingprocessen als de opleidingen werden gedigitaliseerd. Daarnaast ‘vergoogelde’ de retailer alle kantoortoepassingen. In de winkels gebruiken medewerkers voortaan handige tablets voor het doorsturen van orders, met name in de versafdelingen: rayonverantwoordelijken hoeven niet meer naar een hoekje in het magazijn achter de winkel te gaan om er op een oude desktop hun bestellingen in te tikken.

 

Het mag duidelijk zijn: Carrefour zet reuzenstappen op het vlak van digitalisering, een belangrijk luik in het grote transformatieplan waarover het bedrijf in 2018 een akkoord bereikte. Je kan zelfs spreken van een digitale golf die het bedrijf overspoelt. En dan te weten dat het arbeidsreglement tot voor enige tijd het gebruik van de smartphone verbood op de winkelvloer… Een onhoudbare situatie in een omnichannelrealiteit, uiteraard.

 

Positief verhaal

Maar digitale toepassingen installeren is slechts een eerste stap. “De grootste uitdaging ligt in het veranderen van het gedrag van onze mensen”, weet Cops, die manager talent development is bij Carrefour. “Hoe kunnen we een positieve ingesteldheid creëren over de digitalisering van hun werkomgeving? En hoe kunnen we hen de digitale basiscompetenties aanreiken om met deze uitdagingen om te gaan? Om dat waar te maken, hebben we een ‘digital academy’ opgezet. We creëerden een netwerk van ‘digital activators’, die mensen in kleine groepjes gingen begeleiden – stap voor stap en haast spelenderwijs. We leren onze mensen hoe offline en online samengaan. Zo willen we hen een positieve kijk op digitalisering bijbrengen.”

 

De medewerkers bij Carrefour vormen een heterogene groep: de meeste jongere medewerkers zijn vertrouwd met digitale toepassingen, andere collega’s voelen zich onzeker. “Veel mensen waren bijvoorbeeld niet volledig op de hoogte van wat onze Carrefour-app al te bieden heeft aan klanten. We namen hen mee in een positief verhaal: fysieke winkels blijven een meerwaarde behouden in een omnichannelomgeving. Daarover bestond wel wat angst. Intussen is de attitude veranderd. Nu moeten we een volgende stap zetten, en ervoor zorgen dat mensen de beschikbare instrumenten ook echt gaan gebruiken.”

 

Klinkende namen

“Er staat nog veel op de planning, we ontwikkelen nog volop nieuwe tools. De IT-afdeling groeit dan ook enorm bij Carrefour. Wel is het een uitdaging om mensen te vinden”, geeft Cops toe. Waarom zouden IT’ers bij Carrefour moeten komen werken? “We zijn ons bewust van de wat negatieve perceptie die informatici hebben over retail. Maar als we kandidaten dan tonen met welke projecten we bezig zijn, dan verandert die perceptie toch wel. We installeren nieuwe servers, databanken en applicaties. We werken aan cybersecurity, we analyseren klantendata… Kortom, we dekken alle aspecten.”

 

“Bovendien werken we nauw samen met twee klinkende namen uit de sector. Carrefour heeft immers een wereldwijd partnership afgesloten met Google: in Parijs bevindt zich een innovatielab waar intussen ook al meer dan 250 Belgische collega’s boeiende workshops mochten gaan volgen. Zo’n masterclass digitale marketing is echt wel de moeite. En ook met de implementatie van SAP lopen we voorop. Het is een boeiende omgeving!”

 

Hoe je als groot en traditioneel retailbedrijf alle medewerkers meekrijgt in een ambitieus digitaliseringsproces: daarover getuigt Jonathan Cops op de tweede editie van het RetailDetail People Congress, dat plaatsvindt op donderdag 24 september. Ook onder andere Lieven Vanlommel van Foodmaker, human resources manager Charlotte Meiresonne van Accent Jobs en businesscoach Carita Sutherland nemen daar het woord. Het is een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN