RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen Analyseinnovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vijf trends in food voor 2023, volgens Jorg Snoeck

icon
Food26 januari, 2023

Wat wordt de toekomst in food? Om de naderende piek in de bevolkingsgroei op te vangen, moeten we ons voedselsysteem heruitvinden én versnellen – zelfs nu in de retail een nieuwe zin voor realisme heerst.

Trend 1: Re-grow

Boerderijen zijn al high-tech, maar worden dat nog veel meer. We moeten de productie van voeding zo veel mogelijk versnellen en verbeteren om de aanstormende piek in de wereldbevolking op te vangen. Vooral in Afrika blijft de bevolkingsgroei hoog, waardoor we veel extra monden moeten voeden. In 2009 berekende de VN dat de voedselproductie zou moeten verdubbelen om in 2050 nog aan de vraag te kunnen voldoen.

Daarom moeten we anders gaan eten (zie ook trend twee), maar ook anders gaan produceren. Om niet nog meer landbouwgrond in te palmen (en aangezien mensen ook steeds stedelijker gaan wonen), keert de blik zich naar hyperefficiënte en vaak hoogtechnologische systemen van binnenkweek. Van verticale boerderijen, kweekvlees uit laboratoria en hydrocultuur kijken we in 2023 steeds minder op.

Ook de klassieke landbouwsystemen krijgen een hoogtechnologische ‘upgrade’. Smart farming wordt een ‘must’ gezien de verstrengende normen, en dan hebben we het nog niet eens over de stikstofwetgeving. Als Danone belooft de uitstoot van methaan door de zuivelproductie met 30% te verminderen tegen 2030, dan is het niet de multinational zelf, maar wel de melkveehouders die dat moeten bewerkstelligen. Alle grote producenten hebben vandaag ambitieuze programma’s om hun landbouwleveranciers te ‘verwetenschappelijken’: een beetje boer kan anno 2023 niet meer zonder datagestuurde systemen en zelfs artificiële intelligentie.

Trend 2: Re-invent

Om tegen 2050 een klimaatneutrale voedselketen te hebben, zoals bepaald door de Europese Green Deal en de ‘Farm to Fork’-strategie, is er nog heel wat werk aan de winkel. Wát we eten, speelt daarin een gigantische rol. Deze week gaf de Europese Commissie bijvoorbeeld nog groen licht aan nieuwe insectenbereidingen: ook kleine meelwormen en krekelpoeder mogen nu op het menu. De Commissie herinnerde er nog eens aan wat voor voedzaam, gezond én milieuvriendelijk alternatief insecten zijn.

Vlees, en dan zeker rund, is nu eenmaal een grote bron van broeikasuitstoot. Wetenschappers zijn het erover eens dat een plantaardiger dieet nodig is, zowel voor de planeet als om alle monden te blijven voeden. Een studie van Boston Consulting Group schat dat de vleesconsumptie al in 2025 zijn hoogtepunt zal bereiken, en dat de vraag naar vlees vanaf dan zal dalen. Tegen 2035 zouden plantaardige alternatieven ongeveer 11% van de totale proteïnemarkt veroveren.

Het betekent niet dat we eenzijdiger zullen eten, wel integendeel. Er zijn nog duizenden gewassen waar we vandaag amper wat mee doen. Meer zelfs, we halen we 90% van onze calorieën uit slechts dertig soorten planten, terwijl er meer dan 30.000 eetbare zijn. Zo blijkt zeewier een wonderingrediënt te zijn, terwijl we ook met fermentatie nog veel meer kunnen gaan doen. Let maar op, 2023 wordt het jaar van de kimchi, en dat zeg ik heus niet alleen omdat we in oktober op Retailhunt naar Korea gaan!

Trend 3: Re-claim

Wordt voedselburgerschap het woord van het jaar? Het betekent dat consumenten, burgers, zich mee verantwoordelijk voelen voor het voedselsysteem. Dat ze mee zorg dragen voor de natuurlijke ecosystemen die hen voeden en – bij uitbreiding – zelf ook een actieve rol spelen in de manier waarop voedsel wordt geproduceerd en geconsumeerd. Vandaag zijn de meeste mensen, zeker in de groeiende steden, mijlenver verwijderd van de voedselproductie. Ze hebben de voeling en de verbondenheid met de natuur verloren, terwijl dat net een essentiële stap is naar echte duurzaamheid en voedselzekerheid, stelt het Scandinavische trendbureau Scenario.

Dat gevoel van verantwoordelijkheid en betrokkenheid kan worden aangewakkerd. Denk maar aan moestuinen, het terugbrengen van lokale voeding en urban farming. Ikea gaf er vorig jaar een prachtig voorbeeld van: in een arme wijk in Helsingborg lanceerde de interieurketen een stadsboerderijtje en lokale groentemarkt. Niet alleen de buurt fleurde op, het gaf mensen de kans met elkaar in contact te komen en nuttig aan de slag te gaan in een regio met veel werkloosheid. Ikea rekruteerde via het project alvast zelf een vijftigtal nieuwe medewerkers.

Weer meer lokaal gaan produceren, heeft verder nog troeven. Door lokale variëteiten terug te brengen, breek je weg van de monocultuur en krijgen we opnieuw sterkere, meer diverse gewassen. Bovendien wordt de toeleveringsketen beduidend korter, een besparing aan transportkosten die vandaag zeker mooi meegenomen is.

Trend 4: Re-alism

Nu de kosten uit de hand lopen, is marge weer de eerste bezorgdheid. Retailers gaan daarom terug naar de essentie. Nieuw realisme neemt de plaats in van grootse visies en strategieën, retailers maken weer scherpere keuzes in het assortiment. De ‘nice to haves’ gaan eruit, wat nog in de rekken blijft moet renderen of onderscheidend vermogen toevoegen. In de communicatie vervangt de digitale folder waar mogelijk papier. Vergeet trouwens niet dat ook afval een kost is. Daarom zien we in 2023 nog gerichtere (digitale) promo’s om verspilling te vermijden.

Dat supermarkten kosten besparen waar mogelijk, vertaalt zich ook in de verdere automatisering in de winkels. Aan het feit dat de consument thuisbezorging wilt, valt weliswaar niet aan te ontsnappen. Thuislevering haalt het dus van click&collect, maar alleen tegen de juiste prijs. Of supermarkten laten de maaltijdbezorgers leveren. Een jaar geleden beloofden de flitsbezorgers nog de sidekicks van de supermarkten te worden, denk maar aan de samenwerking tussen Jumbo en Gorillas, maar nu die op het asfalt liggen, springen platformen zoals Deliveroo en Just Eat Takeaway in het gat.

Ook aan de expansiedrang van retailers is geen ontsnappen. Hoewel de concurrentie moordend is en België aardig volgebouwd raakt, willen de supermarktketens allemaal nog meer territorium afbakenen. Minstens zestig extra supermarkten staan in 2023 op de planning, van Colruyt tot Delhaize. Opvallend is wel dat het expansierisico daarbij beduidend meer op franchisenemers wordt afgewenteld. Uitbreiden ja, het zelf doen nee.

Trend 5: Re-tail media

De supermarkt wordt een reclamebureau. Merken kopen er plaats op de winkelvloer of in de webshop – of zelfs in de krant of op tv. Supermarkten hebben namelijk een ruime waaier aan reclamekanalen tot hun beschikking, van de rekkenhoofden van hun eigen winkels tot de advertentiepagina’s die ze reserveren in dagbladen. Ze bereiken mensen bovendien op een cruciaal moment in hun kooptraject. Waarom die ruimte niet delen? Of beter nog: verkopen?

Zo ontstaat retailmedia: retailers bieden reclame als dienst aan. Voor merkfabrikanten is het bijzonder aanlokkelijk, want zij hebben in tegenstelling tot de supermarkt moeite om de consument rechtstreeks te bereiken. Jouw shampoo in de webshop aanbevelen als productsuggestie aan mannelijke kopers van premium-huidverzorging? Je merk op de winkelkarren afficheren in een buurt waar je doelgroep zit? Of een mailingcampagne aan iedereen die vorige maanden zoveel uitgaf aan ijsjes en hondenvoeding?

Walmart biedt met Walmart Cookshop zelfs een interactieve site waar beroemdheden en influencers ‘branded’ video’s maken. Ze gebruiken dan natuurlijk jouw producten en ingrediënten in een recept. De video’s kunnen op sociale media verder worden verspreid als ‘shoppable ads’. Gewapend met de gegevens van twintig miljoen klantenkaarthouders helpt Tesco merken dan weer met categorieontwikkeling en nieuwe productinnovatie.

Het kan allemaal via de retailers, want niet alleen de winkel is een vorm van media, zoals ‘retail prophet’ Doug Stephens zegt, maar alles en iedereen is media. De mens is tegenwoordig zelf een medium, dat continu boodschappen doorgeeft, of dat nu via hun sociale media, thuis achter de computer of in de winkel is.

Meer weten over de evoluties en trends in food? Lees dan zeker ook The Future of Food.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Wat wordt de toekomst in food? Om de naderende piek in de bevolkingsgroei op te vangen, moeten we ons voedselsysteem heruitvinden én versnellen. Zelfs nu in de retail een nieuwe zin voor realisme heerst.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Vakbonden én politiek nemen franchisemodel onder vuur

    De ingrijpende hervormingsplannen bij Delhaize lokken steeds meer politieke reacties uit. Daarbij deinzen politici er niet voor terug om het franchiseconcept fundamenteel in vraag te stellen.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Carrefour gaat tot 2026 door met CEO Bompard

    De Franse retailreus Carrefour heeft het contract van zijn CEO Alexandre Bompard met drie jaar verlengd. Als het nieuwe contract in 2026 afloopt, zal Bompard er negen jaar de touwtjes in handen hebben gehad.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Uitputtingsslag bij Delhaize: helft winkels dicht, versdepot geblokkeerd

    66 geïntegreerde filialen van Delhaize zijn vandaag open, waaronder bijna alle Vlaamse winkels. Maar door acties in het vers-distributiecentrum in Zellik krijgen de supermarkten geen verse voeding aangeleverd.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN