BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize, Albert Heijn en bol.com gaan nauwer samenwerken – maar hoe?

iconFood16 november, 2021

De lokale merken van Ahold Delhaize moeten elkaar in de Benelux beter gaan versterken, om ook de onlineverkoop van voeding op termijn rendabel te krijgen. Hoe zo’n samenwerking er concreet moet uitzien, vraagt u zich af?

 

Voeding online blijft verlieslatend

Tegen 2025 moet e-commerce bij Ahold Delhaize niet alleen in omzet verdubbelen, maar ook winstgevend worden. Voor webplatform bol.com is dat vandaag al het geval: de bruto bedrijfswinst zou dit jaar tussen de 150 en de 170 miljoen euro bedragen, op een omzet van wellicht 5,5 miljard euro. De onlineverkopen van voeding bij Delhaize en Albert Heijn blijven echter nog verlieslatend. Qua logistiek is het bezorgen van (verse) voeding immers veel complexer en dus ook duurder. Bovendien zijn de marges in de zeer concurrentiële foodmarkt miniem.

 

Schaalvergroting en automatisering kunnen een deel van de oplossing zijn, maar de retailgroep denkt ook dat een nauwere samenwerking tussen de twee supermarktketens en bol.com de rentabiliteit op termijn kan verbeteren. Ook al zijn er grote verschillen tussen voeding en non-food, toch is er meer synergie mogelijk, stelde Europees topman Wouter Kolk maandag op de (virtuele) investeerdersdag van Ahold Delhaize.

 

Inzetten op cross-selling

Hoe zo’n samenwerking er concreet zou kunnen uitzien? Kolk bleef wat op de vlakte, maar denkt onder andere aan marketinginitiatieven als een gedeeld getrouwheidsprogramma, waarbij klanten punten of beloningen kunnen sparen over de verschillende merken heen. Ook wil hij sterker inzetten op cross-selling: klanten die bijvoorbeeld online barbecuevlees bestellen bij Delhaize, zouden dan een aanbieding voor een barbecuestel te zien krijgen van bol.com.

 

Ook op logistiek vlak kan de samenwerking naar een hoger niveau. Vandaag kunnen klanten van bol.com hun pakjes desgewenst al afhalen in de fysieke winkels van Delhaize en Albert Heijn. Kolk wil onderzoeken of de bestelwagens waarmee beide supermarktketens de boodschappen bezorgen, ook retourzendingen voor bol.com kunnen meenemen. Er volgt een pilootproject.

 

Evenwichtsoefening

Enkele initiatieven lopen al: zo kunnen klanten van Delhaize sinds enige tijd hun gespaarde SuperPlus-punten inruilen voor waardebonnen bij bol.com. Recent lanceerde Albert Heijn in Nederland het omnichannelabonnement ‘Mijn Albert Heijn Premium’, dat shoppers niet alleen korting belooft in de supermarkt maar ook bij andere merken van de groep, zoals de Gall & Gall slijterijen of het Select-lidmaatschap van bol.com.

 

Het wordt hoe dan ook een moeilijke evenwichtsoefening, want de drie merken moeten ook binnen een Ahold Delhaize-ecosysteem hun eigenheid bewaren. Vaak zijn ze lokaal ook concurrenten van elkaar – dat geldt alleszins voor Delhaize en Albert Heijn in Vlaanderen. Maar in de groeiambities van de retailgroep speelt online een sleutelrol: tegen 2025 moet de omzet groeien van 75 naar 85 miljard euro, en de helft van die tien miljard groei moet uit e-commerce komen. Vandaar ook het plan om (een stukje van) bol.com naar de beurs te brengen: zo kan de groep extra kapitaal ophalen om die groei te financieren. Momenteel is het beursklimaat dan wel niet gunstig voor e-commercespelers, maar als Ahold Delhaize kan bewijzen dat het zijn onlineactiviteiten wel degelijk winstgevend krijgt, verandert dat mogelijk het sentiment. Al zal daar wellicht meer voor nodig zijn dan een promo op barbecuestellen…

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De lokale merken van Ahold Delhaize moeten elkaar in de Benelux beter gaan versterken, om ook de onlineverkoop van voeding op termijn rendabel te krijgen. Hoe zo’n samenwerking er concreet moet uitzien, vraagt u zich af?   Voeding online blijft verlieslatend Tegen 2025 moet e-commerce bij Ahold Delhaize niet alleen in omzet verdubbelen, maar ook winstgevend worden. Voor webplatform bol.com is dat vandaag al het geval: de bruto bedrijfswinst zou dit jaar tussen de 150 en de 170 miljoen euro bedragen, op een omzet van wellicht 5,5 miljard euro. De onlineverkopen van voeding bij Delhaize en Albert Heijn blijven echter nog verlieslatend....

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood29 juni, 2022
    Hoe de stijgende inflatie zich laat voelen in de supermarkt

    De inflatie in België flirt nu al met de grens van 10%, een nieuwe recordhoogte. De combinatie van hoge energieprijzen en de oorlog in Oekraïne veroorzaken nu toch ook gevoelige prijsstijgingen in de supermarktrekken.

  • iconFood28 juni, 2022
    Crisis of niet, de innovatiemachine van P&G dendert door

    Het antwoord op de huidige crisis ligt niet in blinde prijsverlagingen, wel in doordachte innovatie, zegt Olivier Lemay van P&G. Voor superieure producten wil de consument wél betalen. “We hebben een enorme innovatiepijplijn voor de komende jaren.”

  • iconFood28 juni, 2022
    Lotus Bakeries koopt Britse snacksfabrikant Peter’s Yard

    Lotus Bakeries zet z’n diversificatiestrategie verder met de acquisitie van Peter’s Yard, een Brits producent van chips en crackers. Het bedrijf had al een minderheidsbelang en neemt nu alle aandelen over.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
  • iconAlgemeen20 juni, 2022
    Amazon lanceert Belgische webshop na de zomer
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN