RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Robuust! The Zero Waste Shop
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Night
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Deze crisis vraagt om een nieuwe kijk op duurzaamheid”

icon
Food4 november, 2022
Benjamin Vermeir, Robuust

De energiecrisis brengt biologische en duurzame winkelformules in problemen, maar de langetermijnuitdagingen gaan niet weg, ziet Benjamin Vermeir van verpakkingsvrije winkel Robuust. “We moeten onze sector heruitvinden. Bio verdient een nieuwe invulling.”

Afhaalservice

Bij de opening in 2014 was Robuust de eerste verpakkingsvrije winkel van België. Twee jaar geleden nam Benjamin Vermeir de zaak over, met de uitdrukkelijke ambitie om een grotere impact te maken dan enkel het runnen van een duurzame winkel in het centrum van Antwerpen. “Daarom ondersteunen we ook andere gelijkgezinde ondernemers. Vorig jaar hebben we mee geïnvesteerd in de plantaardige buurtwinkel Nieuwe Vaart, die in mei de deuren opende. Op termijn willen we in en rond Antwerpen graag nog meer duurzame buurtwinkels helpen opstarten.”

Daarnaast verbreedt Robuust de actieradius: “We ontwikkelen business-to-businessactiviteiten en bezorgen de lunch bij bedrijven. Ik wil ook een ‘pick up’-service lanceren: mensen kunnen dan hun bestelling en hun potten bijvoorbeeld ’s ochtends binnenbrengen en ze ’s avonds gevuld weer ophalen. Ik geloof dat tijd en gemak belangrijke drempels zijn voor consumenten die interesse hebben in zero waste. Op deze manier hoop ik dat op te lossen.”

Stijgende kosten, dalende omzet

Vermeir blijft niet bij de pakken zitten, ook al zijn de omstandigheden op korte termijn bijzonder moeilijk: “We zien de kosten nu enorm stijgen. Mijn inkoopprijzen vandaag zijn mijn verkoopprijzen van twee jaar geleden. Tegelijk staat de omzet onder druk: die ligt nog op 60% van het niveau van 2019. Mensen komen minder vaak langs, omdat ze schrik hebben dat ze de energiefactuur niet meer gaan kunnen betalen. Dus besparen ze. Wij doen het nu met een medewerker minder.”

De afgelopen jaren zag de bio-ondernemer verschillende collega’s failliet gaan. “Bio en ‘zero waste’ doen het nu wat minder goed en dat komt grotendeels door de perceptie dat we duur zijn. Maar als je met bio vergelijkt, zijn wij niet duurder. De economische crisis is dan ook niet de enige oorzaak, denk ik. De term bio heeft wat ingeboet aan geloofwaardigheid. Als ik vandaag een nieuw bio-label zou ontwikkelen, dan zou veel van wat vandaag bio heet, er niet onder vallen, en veel niet-bio-aanbod juist wel.”

“Blijven vooruitkijken”

Vermeir verwijst naar Stoffels, een grote tomatenproducent waarmee hij samenwerkt. “Dat bedrijf werkt heel duurzaam, maar de producten mogen geen bio-label dragen omdat ze worden geteeld op kokosmatten in plaats van in volle grond. Nochtans worden die kokosmatten hergebruikt en gerecycleerd, het is een circulair concept. Ik vind dat veel duurzamer dan bioboeren die biologische pesticiden gebruiken, bijvoorbeeld. Dat is niet mijn visie op duurzaamheid en we moeten daarover durven praten. Ik wil blijven vooruitkijken: hoe kunnen we de sector heruitvinden, om de lange termijnuitdagingen aan te gaan?”

Op 24 november, op de RetailDetail Night, geeft Benjamin Vermeir van Robuust een voorzet voor een bredere visie op duurzaamheid in het voorprogramma ‘Sustainability in Retail’. Ook vertegenwoordigers van AB InBev, Dressr en Xandres gaan het gesprek aan. Het avondprogramma brengt enkele internationale sprekers, een panelgesprek met vijf Belgische retail CEO’s, de RetailDetail Awards en een exquis netwerkdiner. Een event dat je als retailer niet mag missen!

Klik hier voor meer informatie en om tickets te boeken voor de RetailDetail Night
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De energiecrisis brengt biologische en duurzame winkelformules in problemen, maar de lange termijnuitdagingen gaan niet weg, ziet Benjamin Vermeir van verpakkingsvrije winkel Robuust. “We moeten onze sector heruitvinden. Bio verdient een nieuwe invulling.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 februari, 2023
    30% supermarktbezoekers kiest bewust voor ongezond

    Er zijn drie soorten supermarktbezoekers: gezonde kopers, A-merkshoppers en bewust ongezonde consumenten. Opvallend genoeg maakt die laatste groep 30% uit.

  • icon
    Food8 februari, 2023
    Carlsberg: bier wordt Europeanen te duur

    Carlsberg vreest dat nieuwe prijsverhogingen de verkoop dit jaar zal aantasten. Het wordt “weer een uitdagend jaar” voor de brouwerijgroep.

  • icon
    Food8 februari, 2023
    Mondelez zet zich schrap voor miljoenenschikking

    Een antitrustonderzoek door de Europese Commissie dreigt Mondelez veel geld te gaan kosten: de zoetwarenfabrikant zet 300 miljoen euro opzij en geeft toe dat het uiteindelijke bedrag nog veel hoger zou kunnen uitkomen.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN