RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mars
  • Onderwerpen duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit is het ‘Net Zero’-stappenplan van Mars

icon
Food19 oktober, 2023

(Publireportage) Mars wil de CO2-uitstoot over de volledige waardeketen halveren tegen 2030 – dat betekent een vermindering met ongeveer 15 miljoen ton. Het bedrijf zal blijven investeren in klimaatinitiatieven ondanks de zwakkere wereldeconomie.

“Het is nu of nooit”

In de komende acht jaar wil Mars zijn koolstofuitstoot halveren om zo sneller tot een netto nuluitstoot te komen tegen 2050. De producent van merken als Ben’s Original™, Pedigree® en Twix® bereikte zijn hoogste emissiepiek in 2018 en heeft de uitstoot van broeikasgassen in absolute termen intussen al met 8% of 2,6 miljoen ton verminderd ten opzichte van 2015, terwijl het bedrijf in die periode met 60% is gegroeid. Alleen al in de komende drie jaar investeert de merkfabrikant 1 miljard dollar om klimaatactie te stimuleren – van boerderij tot tafel, van voederbak tot winkel, en van huis tot dierenkliniek.

Mars komt met dit plan na de recente bevindingen van het door de VN gesteunde Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) dat het ’nu of nooit’ is om drastische maatregelen te nemen tegen klimaatverandering om een ’ramp’ te voorkomen.

Ook de consument is vragende partij: uit een Ipsos-onderzoek van 2023, in opdracht van Mars, blijkt dat ondanks de huidige moeilijke economische omstandigheden, gemiddeld 69% van de volwassenen in de zeven grootste economieën ter wereld vindt dat bedrijven zich evenveel (32%) of meer (37%) zouden moeten richten op het aanpakken van klimaatverandering in plaats van op economische uitdagingen. Aan het onderzoek namen 14.468 mensen deel in de VS, het VK, China, Japan, Duitsland, Frankrijk en India. 

“Haalbaar, betaalbaar en noodzakelijk”

“2050 lijkt misschien nog ver in de toekomst, maar de vooruitgang die we de komende zeven jaar boeken is cruciaal. Mijn generatie CEO’s heeft de mogelijkheid en de verantwoordelijkheid om daadwerkelijke uitstootverminderingen te realiseren en bedrijven op een duidelijk pad te zetten naar Net Zero tegen 2050”, zegt Poul Weihrauch, CEO  van Mars.

“We kunnen niet wachten tot de economie verbetert; we moeten doorzetten met investeringen die ons bedrijf vandaag en in de toekomst beschermen. Zoals ik al eerder heb gezegd, winst en purpose zijn geen vijanden. Investeren in het klimaat is geen afweging tussen milieu en productiviteit, of tussen milieu en werkgelegenheid. Consumenten en onze partners willen duidelijk beide – en wij ook. Investeren in emissiereductie staat gelijk aan een gezond bedrijfsbeleid, het is haalbaar, betaalbaar en het is absoluut noodzakelijk.”

Hoe Mars versneld Net Zero wil bereiken:

– Overstappen op 100% hernieuwbare energie – door de energievoorziening aan te pakken van zijn fabrieken, kantoren en dierenklinieken, van de boeren, en zelfs de energie die gebruikt wordt door klanten (retailers), door consumenten en huisdiereigenaren thuis.

– Het herontwerpen van de toeleveringsketens om ontbossing een halt toe te roepen – door het verbeteren van de transparantie en traceerbaarheid van belangrijke ingrediënten zoals cacao, soja en rundvlees.

– Opschalen van initiatieven in klimaatslimme landbouw – door samen te werken met boeren aan regeneratieve landbouw, inkoop te optimaliseren en over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen.

– Het optimaliseren van recepten – de ontwikkeling van nieuwe ingrediënten die minder uitstoot met zich meebrengen, voor snacks en gerechten voor menselijke consumptie, evenals alternatieve eiwitten voor dierenvoeding.

– Logistiek verbeteren en optimaliseren – het herontwerpen van de transportketen, het transporttype (vrachtwagens, binnenkanaal…), transport waar Mars op vertrouwt en de gebruikte energiebronnen, zoals de elektrificatie van voertuigen of het gebruik van mogelijke groene waterstof.

– Klimaatactie verankeren in het bedrijf – klimaatreductie integreren in het beleid en de bedrijfsplanning, door het op te nemen als een doelstelling voor aandeelhouders, in variabele beloningsplannen van senior executives, in investeringsplanningsprocessen, in de fusie- en overnamestrategie, enzovoort.

Iedereen die meer wil weten over de ‘Net Zero’-strategie en -roadmap van Mars kan het document downloaden op www.mars.com/netzero2050.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 juli, 2025
    Colruyt opent non-food distributiecentrum in Ollignies

    Colruyt Group heeft in Ollignies (Henegouwen) een nieuw distributiecentrum ingehuldigd, dat een strategische rol speelt in het bevoorraden van de Colruyt- en Okay-winkels met non-foodartikelen in heel België.

  • icon
    Food14 juli, 2025
    Assortiment van HEMA bij Jumbo geen succes

    De omzet van het schap met HEMA-producten in de supermarkten van Jumbo is volgens experts “veel te laag”. Omgekeerd verschijnen er geen Jumbo-producten bij de warenhuisketen, hoewel dat eerder was aangekondigd.

  • icon
    Food14 juli, 2025
    Carrefour herstructureert in Italië

    Carrefour schrapt 175 jobs op zijn Italiaanse hoofdkantoor in Milaan. De herstructurering wakkert opnieuw geruchten aan over een exit van de retailer uit het land.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN