BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mosa Meat
  • Onderwerpen KweekvleesRetailDetail Food Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Doorbraak kweekvlees komt nu snel dichterbij”

iconFood19 mei, 2022

Diervriendelijk vlees wordt een realiteit: op kleine schaal zetten kweekvleesproducenten nu de eerste stappen richting consument. Ook in Europa zal goedkeuring volgen: “Dat duurt geen vijf jaar meer”, zegt pionier Mosa Meat.

Vlees uit de bioreactor

Het is echt vlees, maar dan zonder dierenleed, met een kleinere ecologische voetafdruk en gegarandeerd schoon en veilig. Lekker, bovendien. Een illusie? Nee, al sinds de presentatie van de allereerste kweekvleesburger in 2013 werkt Mosa Meat mee aan de ontwikkeling van een volledig nieuwe industrie, die vlees produceert op basis van celculturen in bioreactoren. Er hoeft geen koe meer voor naar het slachthuis. De dag waarop dit gecultiveerd vlees – of kweekvlees – beschikbaar wordt voor de consument, komt snel dichterbij.

Sterker nog: eigenlijk is het al zo ver. “Producent Supermeat heeft in Israël een restaurant geopend waar consumenten gecultiveerde kipproducten kunnen proeven. In Singapore heeft Eat Just de goedkeuring gekregen voor het op de markt brengen van twee producten: kipnuggets en kippenvleugels. Dat verwerken ze in allerlei producten. Voorlopig op hele kleine schaal, maar toch.” VP Sales Martijn Everts van Mosa Meat twijfelt er niet aan: dit komt er sowieso aan. Al zal het nog wel even duren voor de producten in de supermarkt liggen. Hij vertelt er meer over op het RetailDetail Food Congress, op 9 juni in Antwerpen.

Wachten op goedkeuring

De belangrijkste volgende stap is de officiële goedkeuring. De EFSA, de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid, heeft een procedure voor de goedkeuring van ‘novel food’. Andere landen en regio’s nemen dat raamwerk deels over. Voor een dossier moet je wel twee jaar rekenen. “Minstens, want als er iets misgaat in de productie of met de vraagstelling, dan staat de klok stil en dan kunnen er zomaar weer zes maanden bijkomen. In Singapore gaat het sneller: daar heb je voor zo’n dossier een tijdspad van zes tot negen maanden.”

Verschillende bedrijven uit de sector werken nu samen om het gesprek aan te gaan met lokale voedselveiligheidsautoriteiten. “We hebben ons met een achttiental collega’s verenigd in een associatie: Cellular Agriculture Europe. Ze maken bijna allemaal andere producten: de ene richt zich op foie gras, de andere doet kip, wij doen rund… Ook de technologie kan verschillen, net als de schaal en maturiteit: je hebt bedrijven met stevige funding, strategische partners en meer dan honderd medewerkers, andere zijn nog in een beginstadium.”

60 miljoen euro subsidie

Een belangrijke evolutie is dat overheden subsidies vrijmaken om deze transitie mogelijk te maken. Recent heeft de Nederlandse overheid via het Nationaal Groeifonds 60 miljoen euro gereserveerd voor een publiek ecosysteem voor cellulaire agricultuur: de grootste publieke investering in kweekvlees en precisiefermentatie ooit. “Dat geld gaat naar het stimuleren van onderzoek, naar een pilootfabriek en naar het opzetten van een opleiding voor operatoren. In deze branche hebben we heel veel bioreactoren nodig die ook bediend moeten worden. Die opleidingen zijn er nog niet, die moeten nu vorm gaan krijgen.”

Net als in de markt van de vleesvervangers wil Nederland hier duidelijk een voortrekkersrol spelen. “We moeten die ambitie hoog houden. We hebben een grote landbouwsector. Wil je in de toekomst relevant blijven, dan moet je unieke waarde brengen. Die zit ‘m niet in massaproductie, wel in hoogwaardige technologie en innovatie. Er is veel interesse voor deze nieuwe sector, mensen vinden het spannend. Recent, op Koningsdag, kwam zelfs de koning bij ons op bezoek in Maastricht.”

Doorbraak komt dichterbij

Een maand geleden heeft de tweede kamer een motie aangenomen die het mogelijk moet maken om onder bepaalde voorwaarden proeverijen te organiseren voor kweekvlees. Dat brengt de doorbraak weer een stapje dichterbij. “Het is niet meer een kwestie van vijf tot tien jaar, zeker niet. Overal waar er een kader is voor goedkeuring, is het mogelijk om te lanceren. Dat was er enkele jaren geleden nog niet, het is nu echt anders.” Ook Mosa Meat maakt zich op voor het indienen van dossiers in verschillende landen.

Schaal blijft evenwel een grote uitdaging. “De schaal bepaalt wanneer we het in de supermarkt gaan zien. Dat zal even duren. Als we vandaag de goedkeuring krijgen, liggen we morgen nog niet bij Delhaize.” Maar dat de interesse er is, lijdt geen twijfel: “We namen vorige week deel aan het Beter Eten festival van Albert Hein, ook al waren we daar de vreemde eend in de bijt. Marit van Egmond heeft Mosa Meat in haar boek genoemd als één van de bedrijven die perfect passen in de missie van de retailer.”

De markt voorbereiden

En daarom komt Mosa Meat nu wat vaker naar buiten met het duurzame kweekvleesverhaal. “We willen de markt voorbereiden, awareness creëren en de kennis verspreiden. We willen ook graag leren van de reacties van de mensen. Daarom kom ik ons verhaal ook graag vertellen bij jullie.”

Welke stappen dient de kweekvleesindustrie nog te nemen vooraleer de producten in het restaurant en de supermarkt verschijnen? Dat komt Martijn Everts van Mosa Meat onthullen op het RetailDetail Food Congress, dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Deloitte, Delhaize, Coca-Cola, Nestlé, Kriket, Pieter Pot, VLAM en Gorillas. Foodprofessionals weten waarheen. Voordelige earlybirdtickets bestellen kan nog tot 18 mei via de knop hieronder.

Ik bestel tickets voor het RetailDetail Food Congress op 9 juni
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Diervriendelijk vlees wordt een realiteit: op kleine schaal zetten kweekvleesproducenten nu de eerste stappen richting consument. Ook in Europa zal goedkeuring volgen: “Dat duurt geen vijf jaar meer”, zegt pionier Mosa Meat.

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood28 juni, 2022
    Crisis of niet, de innovatiemachine van P&G dendert door

    Het antwoord op de huidige crisis ligt niet in blinde prijsverlagingen, wel in doordachte innovatie, zegt Olivier Lemay van P&G. Voor superieure producten wil de consument wél betalen. “We hebben een enorme innovatiepijplijn voor de komende jaren.”

  • iconFood28 juni, 2022
    Lotus Bakeries koopt Britse snacksfabrikant Peter’s Yard

    Lotus Bakeries zet z’n diversificatiestrategie verder met de acquisitie van Peter’s Yard, een Brits producent van chips en crackers. Het bedrijf had al een minderheidsbelang en neemt nu alle aandelen over.

  • iconFood27 juni, 2022
    Gorillas zoekt steun (en winst) bij grote retailers

    Er komen meer samenwerkingen zoals die tussen Gorillas en Jumbo. Flitsbezorger Gorillas heeft die partnerships nodig om winstgevend te worden.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
  • iconAlgemeen20 juni, 2022
    Amazon lanceert Belgische webshop na de zomer
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN