Eroski, de op drie na grootste supermarktketen van Spanje, ziet winkelopeningen en sterke commerciële initiatieven vertaald in omzetgroei. De retailer versterkt zijn financiële positie en investeert in artificiële intelligentie.
Efficiëntieverbeteringen
Eroski meldt een omzetgroei met 2,7% naar 5,9 miljard euro in het boekjaar dat eindigde op 31 januari. Het bedrijfsresultaat bleef ondanks stijgende kosten stabiel op 259 miljoen euro, de nettowinst daalde met 24% naar 81,7 miljoen euro, mede door een verhoging van de vennootschapsbelasting en de terugbetaling van 59 miljoen euro aan schulden, waarmee de groep zijn financiële structuur versterkt.
De retailer renoveerde vorig jaar 36 winkels naar het nieuwste winkelconcept en opende ook 60 nieuwe verkooppunten, waarvan 7 in eigendom en 53 in franchise. Tegelijk zet het bedrijf in op kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen in winkels en logistiek. Een investeringsplan van 100 miljoen euro zet in op de ontwikkeling van geavanceerde algoritmen voor vraagvoorspelling, de personalisering van commerciële acties en de toepassing van artificiële intelligentie om de prijs-, assortiments- en promotiemix te optimaliseren. Structurele prijsverlagingen voor 2000 producten vorig jaar en 700 bijkomende dit jaar versterken de concurrentiepositie.
“Ondanks de huidige volatiliteit hebben we een opmerkelijke veerkracht getoond en onze positie als solide en groeiende groep geconsolideerd”, concludeert CEO Rosa Carabel. Dit jaar verwacht de retailer de omzetkaap van zes miljard euro te nemen.