RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert Heijn
  • Onderwerpen ExpansieFranchise
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Franchise is de logische expansieroute voor Albert Heijn”

icon
Food29 september, 2022

De strak aangestuurde organisatie van Albert Heijn ontlast ondernemers, zodat ze meer tijd kunnen doorbrengen op de winkelvloer, dicht bij de klant, ook als ze verschillende winkels uitbaten. Tegelijk is er ruimte voor lokaal ondernemerschap.

Logische route

De mooie groeicurve van Albert Heijn in België wordt in grote mate gedragen door zelfstandige ondernemers: van de nu 73 Albert Heijn supermarkten in België zijn er 25 filialen en 48 franchisewinkels. Toeval is dat niet, zegt algemeen directeur Raf Van den Heuvel.

“Van bij de start was het de bedoeling om in België een franchiseorganisatie op te zetten. Het is maar om de expansie in de beginjaren te versnellen, dat we onze eigen winkelorganisatie opgezet hebben. Vandaag zien we dat de honger bij investeerders en ondernemers zo groot is, dat franchise voor ons de logische route is voor expansie.”

Samen groeien

Albert Heijn opent gemiddeld een tiental winkels per jaar – dit jaar zullen het er negen zijn. “Dat is mooi, onder toch weer bijzondere omstandigheden. We zijn heel tevreden. Maar je moet dat jaar per jaar bekijken, het hangt van veel factoren af. In die twaalf jaar Albert Heijn België is er bijvoorbeeld ook een moment geweest waar we pas op de plaats hebben moeten maken en zeven winkels hebben moeten afstoten, door de ruling van de mededingingsautoriteit.”

Verschillende franchisenemers van Albert Heijn hebben meer dan één winkel. Dat geldt – uiteraard – voor de grootste franchisepartner in het land, de groep Peeters Govers. Maar ook enkele families, zoals de familie De Vries in Limburg of Jean-Paul Fraeyman in West-Vlaanderen, hebben intussen verschillende supermarkten in beheer. “Dat zijn twee families die bijna vanaf het eerste uur met ons samenwerken en die met ons zijn kunnen meegroeien, ook in de moeilijke periode rond de fusie Ahold-Delhaize, toen sommige investeerders de kat uit de boom keken. Zij kregen daardoor de kans om snel te groeien.”

Schaalbare formule

Vandaag is Albert Heijn een gevestigde naam in Vlaanderen. Bij ondernemers is er nu veel vraag naar nieuwe projecten. “Albert Heijn heeft zich bewezen, zowel aan de voorkant, richting klant, als aan de achterkant: het rendement, de logistiek… Het is een formule die schaalbaar is. Dat zie je ook in de praktijk: ondernemers die vijf winkels aansturen vormen geen uitzondering in onze groep, maar dat betekent wel dat je in je organisatie heel professioneel moet zijn. Dat vind ik één van de grote voordelen van een Albert Heijn-franchise.”

Er zit met andere woorden een strak aangestuurde organisatie achter de winkels. “De processen zijn zo ingericht dat je als ondernemer op de vloer aanwezig kan zijn, om de klant te bedienen. Bij andere formules vraagt de back office vaak meer aandacht en tijd. Bij ons word je als ondernemer ontlast door het systeem. Albert Heijn is uniform: als je een winkel binnenstapt, van Maaseik tot Oostende, dan zien die er gelijk uit. Hard franchise is het ook weer niet, maar die uniformiteit zorgt voor efficiëntie, en herkenbaarheid bij de klant.”

Ruimte voor ondernemerschap

Klanten zien het verschil niet tussen eigen winkels en franchisewinkels. Toch kunnen ondernemers ook bij Albert Heijn initiatieven nemen, binnen een bepaalde bandbreedte. Bijvoorbeeld om lokaal assortiment toe te voegen, altijd in overleg met het hoofdkantoor. “Een mooi voorbeeld is de aanwezigheid van Brouwerij het Anker in de Albert Heijn XL in Mechelen, of het Kompelbier in Maasmechelen. Ik vind dat versterkend voor de buurt. Zo spelen ondernemers hun rol, want dit zijn zaken waar wij op centrale geen ruimte voor hebben. Het moet wel relevant zijn en het moet impact maken.”

Het onlineverhaal wordt aangestuurd vanuit Nederland. Franchisenemers spelen er geen actieve rol in. Dat heeft te maken met de specifieke e-commercestrategie van de retailer in België: “Met Albert Heijn aan huis hebben we ervoor gekozen om voorrang te geven aan regio’s waar we nog geen winkels hebben. In veel gebieden zijn we nog niet aanwezig of minder bekend. Met onze ‘online first’ aanpak kunnen de klanten het merk en de producten al leren kennen. Vervolgens landen we met een winkel. Het versterkt elkaar.”

Beschikbaar en betaalbaar

Hoe gaat Albert Heijn om met de inflatie? “Heel de maatschappij wordt keihard geraakt: ik als burger, de slagerij en de bakkerij, de kmo’s, ook de grote bedrijven. Veel speelt zich af boven ons hoofd. Wat wij kunnen beïnvloeden is de betaalbaarheid en de beschikbaarheid van de voeding voor de consument. Men kijkt wel eens naar de supermarkt als de boosdoener die de prijzen opslaat, maar als je kijkt naar de fantastische kwartaalcijfers van de grote multinationals, dan is die beeldvorming onterecht. Multinationals verschuilen zich handig achter de boeren, maar als je kijkt naar de programma’s die we lopen hebben om ervoor te zorgen dat boeren een eerlijke prijs krijgen, daarin lopen we echt mee voorop.”

Hetzelfde verhaal met de energiecrisis die naast consumenten ook retailers hard treft. “We hebben niet de illusie dat we een impact kunnen hebben op de energieprijzen. Sommige ondernemers zitten nog safe met vaste contracten over meerdere jaren. Ook wie geïnvesteerd heeft in zonnepanelen is beter beschermd. Dat geldt ook voor onze eigen winkels: we investeren in goed geïsoleerde, energiezuinige winkels, in hernieuwbare energie, we dringen het verbruik terug met zuinige koelcellen…

Aantrekkelijke werkgever

In de ‘war for talent’, tot slot, profileert Albert Heijn zich als een aantrekkelijk merk en een betrouwbare partner. Onlangs bleek bijvoorbeeld uit een debat van de Belgian Association of Marketing (BAM) over inclusie en diversiteit dat Albert Heijn door zijn inclusiebeleid bij de populatie met een migratieachtergrond echt een ‘love brand’ is geworden. “Ze hebben vertrouwen dat ze kunnen zijn wie ze willen zijn bij Albert Heijn: praktiserend of niet, hoofddoek of niet. Dat is een bewuste koers geweest van bij het begin. En daar pluk je dan de vruchten van. Wat niet wegneemt dat de arbeidsmarkt krap is…”

“Je moet het verschil trachten te maken met de meer softe aspecten: leuke sfeer, leuke collega’s, dingen die zeker voor de jongere generaties belangrijk zijn. Foodretail heeft daarnaast het voordeel van de werkzekerheid. Dat hebben we tijdens Covid gezien en we gaan het nu opnieuw zien, want er komt toch weer een economische crisis aan waarbij er bedrijven zullen moeten sluiten. Onze sector heeft de grote schokken die zich in de samenleving hebben afgespeeld de voorbije jaren, goed doorstaan. Die troef willen we uitspelen.”

RetailDetail ging afgelopen zomer langs bij de hoofdkantoren van zes food-franchiseorganisaties. U leest onze verslagen in een wekelijkse artikelreeks. Dit is aflevering één.

De hele artikelreeks lezen? Neem hier een voordelig abonnement!
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

De strak aangestuurde organisatie van Albert Heijn ontlast ondernemers, zodat ze meer tijd kunnen doorbrengen op de winkelvoer, dicht bij de klant, ook als ze verschillende winkels uitbaten. Tegelijk is er ruimte voor lokaal ondernemerschap.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Jumbo-aandelen herverdeeld over familie

    De kinderen van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd hebben nu elk een derde van de supermarktketen in handen. De herschikking volgt op het overlijden van Karel van Eerd in december.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Mondelez maakt meer Tuc en Prince in Herentals

    Mondelez breidt zijn koekjesfabriek in Herentals verder uit. In 2024 moeten een extra productielijn voor Tuc-zoutjes en een hele nieuwe productiehal voor Prince klaar zijn.

  • icon
    Food22 maart, 2023
    Opmerkelijke primeur: prijskorting voor Duvel

    Voor het eerst in z’n geschiedenis staat Duvel in promotie. Nooit eerder gaf het blonde biermerk prijskorting, maar de concurrentie in de biermarkt blijkt bikkelhard…

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN