RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Greenyard
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Greenyard: mensen eten minder groente en fruit

icon
Food14 november, 2022
Shutterstock.com

Groenteverwerker Greenyard kijkt uit naar politieke initiatieven om mensen gezonder te doen eten, zoals het Belgisch voorstel om de btw op verse voeding af te schaffen. De omzet steeg er het voorbije half jaar nog, maar het Europese marktvolume daalt.

Meer diepvries, minder vers

Consumenten eten minder verse groenten en fruit nu er zo veel politieke en economische onrust is, meldt Greenyard bij de bekendmaking van zijn halfjaarcijfers. Op de Europese markt kreeg het volume van verse voeding een knauw, al presteert de Belgische groenteverwerker wel beter dan de markt. De vergelijkbare omzet steeg in het voorbije halfjaar met 7,3% tot 2,27 miljard euro. In diepvries steeg het volume, voor vers was er enkel een positief prijseffect.

De aangepaste EBITDA van de groep is in lijn met vorig jaar: 80,4 miljoen euro nu tegenover 82,6 miljoen een jaar geleden. Onder de streep kwam de winst lager uit dan een jaar eerder. Toch toont Greenyard zich tevreden dat de “lagere marktvolumes, hoge inflatie, hogere energie-, transport- en arbeidskosten” die zwaar wegen op de hele sector goed kon counteren.

Mensen eten te weinig vers

“In de huidige omstandigheden merken we een toegenomen belangstelling voor onze unieke en geïntegreerde manier van werken”, zegt co-CEO Marc Zwaaneveld, die er evenwel op rekent dat de vraag naar vers binnenkort weer toeneemt. De huidige economische omstandigheden hebben er immers toe geleid dat de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking ver onder de minimumaanbevelingen van de WHO (400 gram per dag) is gebleven, vult co-CEO Hein Deprez aan.

“We hebben nu echt een uitzonderlijk moment om de kracht van groenten en fruit ten volle te benutten. Er worden gunstige beleidsmaatregelen en -strategieën ontwikkeld die de essentiële rol van de meest gezonde en duurzame voedingscategorie benadrukken”, aldus Deprez. “Onze sector was een van de eerste die de negatieve gevolgen van de huidige situatie ondervond, maar zal ook een van de eerste zijn die samen met de stimulering van gezonder eten weer aantrekt.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Greenyard kijkt uit naar politieke initiatieven om mensen gezonder te doen eten. De omzet steeg er het voorbije half jaar nog, maar het Europese marktvolume daalt.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 februari, 2023
    30% supermarktbezoekers kiest bewust voor ongezond

    Er zijn drie soorten supermarktbezoekers: gezonde kopers, A-merkshoppers en bewust ongezonde consumenten. Opvallend genoeg maakt die laatste groep 30% uit.

  • icon
    Food8 februari, 2023
    Carlsberg: bier wordt Europeanen te duur

    Carlsberg vreest dat nieuwe prijsverhogingen de verkoop dit jaar zal aantasten. Het wordt “weer een uitdagend jaar” voor de brouwerijgroep.

  • icon
    Food8 februari, 2023
    Mondelez zet zich schrap voor miljoenenschikking

    Een antitrustonderzoek door de Europese Commissie dreigt Mondelez veel geld te gaan kosten: de zoetwarenfabrikant zet 300 miljoen euro opzij en geeft toe dat het uiteindelijke bedrag nog veel hoger zou kunnen uitkomen.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN