BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bier
  • Bedrijven Heineken
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Heineken spoelt corona weg met omzetboost

iconFood1 augustus, 2022

Heineken overtrof het voorbije halfjaar het pre-coronaniveau van 2019. “Consumenten keren terug aan de toog”, aldus de CEO, maar de brouwerijreus verdient er straks wel minder aan.

De veerkracht van bier

Heineken presteerde in de eerste helft van dit jaar beter dan verwacht. Net zoals bij de Belgische rivaal AB InBev spoelden consumenten gretig twee jaar coronapandemie weg en namen ze de prijsstijgingen daarbij voor lief. Meer zelfs: ook bij de Nederlandse bierreus kozen consumenten vaker voor duurdere bieren. “Consumenten keren terug aan de toog. En de biervraag is veerkrachtig ondanks de druk van de hoge inflatie op de inkomens”, aldus CEO Dolf van den Brink volgens NOS.

De omzet steeg zo met 37% naar 16,4 miljard euro, goed 14% meer omzet dan in de eerste helft van 2019. Het verkochte biervolume klom met 7,6% en eindigde ook weer licht hoger (0,8%) dan in dezelfde periode van pre-coronajaar 2019. Vooral in het tweede kwartaal versnelde de groei, en dat in alle regio’s.

De operationele winst kwam bijna een kwart (24,6%) hoger uit op 2,16 miljard euro en overtrof daarmee de groei van 17% die analisten verwachtten. De marge bedroeg 16%, even veel als Heineken tot nu toe ook voor volgend jaar hoopte te bereiken. Nu de kosten en de inflatie blijven stijgen, stelt de biergigant die verwachtingen echter fors naar beneden toe bij: Heineken gaat nu uit van een operationele marge tussen de 5 en 10% voor 2023.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • bier

Heineken overtrof het voorbije halfjaar het pre-coronaniveau van 2019. “Consumenten keren terug aan de toog”, aldus de CEO, maar de brouwerijreus verdient er straks wel minder aan.

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood5 augustus, 2022
    Voedselprijzen herstellen: daling van bijna 10%

    De wereldwijde voedselprijzen zijn aan een correctie bezig: in juli daalden de grondstofprijzen het sterkst sinds 2008 en dat al voor de vijfde maand op rij. Al rest er nog veel onzekerheid.

  • iconFood5 augustus, 2022
    Getir: “Geen darkstore? Dan met open deuren”

    Getir heeft een oplossing nu steeds meer steden darkstores verbieden: in Amsterdam laat de flitsbezorger zijn magazijn ook dienstdoen als een ‘gewone’ supermarkt.

  • iconFood5 augustus, 2022
    AH-uitbater Peeters-Govers stopt met slagerij

    De groep Peeters-Govers zet zijn ambities om een slagerijketen te beginnen opzij: voor de slagerij in Turnhout wordt een overnemer gezocht. Alle aandacht gaat naar de AH-supermarkten van de franchisenemer, want die gaan richting de 50 stuks.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood18 juli, 2022
    In beeld: Aldi opent kassaloze Shop&Go in Utrecht
  • iconAlgemeen11 juli, 2022
    Hema ziet potentie voor verdubbeling in Frankrijk
  • iconMode8 juli, 2022
    Bristol is op weg naar winst
  • iconMode20 juli, 2022
    De Bijenkorf opnieuw diep in het rood
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN