RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven HelloFresh
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

HelloFresh: na recordjaar komt dip

icon
Food7 maart, 2023
HelloFresh

HelloFresh heeft er in 2022 een recordjaar op zitten. Het bedrijf leverde meer dan een miljard maaltijden, maar dit voorjaar verwacht de maaltijdboxleverancier minder klanten.

Minder klanten

2022 was goed voor een recordomzet van 7,6 miljard euro bij HelloFresh, ruim een kwart meer dan een jaar eerder. De maaltijdboxbezorger telde 7,1 miljoen actieve klanten, maar zag de operationele winst (EBITDA) niettemin met 10% zakken tot 477 miljoen euro.

De vooruitzichten voor 2023 zijn ook eerder pessimistisch: HelloFresh denkt dat de winst mogelijk verder zal dalen en gaat nu uit van 460 à 540 miljoen euro EBITDA, minder dan de 547 miljoen euro die analisten verwachten. Zonder wisselkoerseffecten verwacht de maaltijdboxbezorger 2 tot 10% meer omzet, een groei die beduidend minder is dan in 2022. Het aantal bestellingen zou ook maar relatief matig groeien dit jaar.

Prijzen verhogen

Terwijl de kosten stijgen, vreest het Duitse bedrijf dat het aantal actieve klanten in de eerste helft van 2023 licht zal dalen. Pas in de tweede jaarhelft zou de vraag weer stijgen. De hoge inflatie tast de huishoudbudgetten van consumenten aan, terwijl ze ook weer minder zelf koken en meer buitenshuis eten nu alle coronabeperkingen verdwenen zijn.

Ontslagen vallen er voorlopig niet, maar HelloFresh zegt zich wel te zullen focussen op kostenbeheersing en winstgevendheid. Prijsverhogingen zijn daarbij één van de instrumenten, maar daarnaast wil het bedrijf ook zijn bestaande klanten beter vasthouden door het assortiment uit te breiden en meer keuzeopties te bieden.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 juli, 2025
    Lidl Frankrijk moet 43 miljoen euro aan Intermarché wegens misleidende reclame

    De Parijse rechtbank heeft Lidl een geldboete opgelegd van 43 miljoen euro wegens het overtreden van reclameregels, nadat zijn concurrent Intermarché een klacht had ingediend.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Koekjesbakker Griesson – de Beukelaer investeert 100 miljoen in uitbreiding

    De Duitse koekjesproducent Griesson – de Beukelaer investeert honderd miljoen euro in een grootschalige uitbreiding van zijn fabriek in Wurzen. De Beukelaer is het bekendst als uitvinder van Prince-koeken.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Chinese Starbucks-uitdager Luckin Coffee wil Amerikaanse markt veroveren

    De Chinese koffieketen Luckin Coffee zet zijn wereldwijde ambities kracht bij met de opening van de eerste afhaalwinkels op de Amerikaanse markt. Het bedrijf wil het verschil maken met innovatie en technologie.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN