RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven HelloFresh
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

HelloFresh ziet klanten afhaken maar marges stijgen

icon
Food10 augustus, 2023

HelloFresh bezorgt minder maaltijden aan minder klanten, maar verdient daar wel fors meer aan. Winstgroei is volgens topman Dominik Richter de topprioriteit voor de maaltijdboxleverancier.

Margegroei

Erg rooskleurig ogen de cijfers die HelloFresh zopas publiceerde niet: afgelopen kwartaal hield de maaltijdbezorger nog 7,3 miljoen actieve klanten over, tegenover 8 miljoen een jaar geleden. Het aantal bestellingen daalde met 7% van 32 naar 30 miljoen. Het bedrijf bezorgde 253 miljoen maaltijden, een daling met 6% vergeleken met de bijna 270 miljoen in het tweede kwartaal van 2022. De gemiddelde orderwaarde steeg wel met 8,4% van 60,4 euro naar 63,6 euro.

De omzet daalde daardoor in het tweede kwartaal met 2% naar 1,92 miljard euro (bij constante wisselkoersen was er wel een stijging van 0,8%). Toch bereikte HelloFresh zijn hoogste aangepaste EBITDA ooit: 191,9 miljoen euro, een groei met bijna 32% tegenover 145,9 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf dankt die margegroei aan operationele verbeteringen in inkoop en distributie. Ook bespaarde de maaltijdboxenverkoper op marketing, door een groter deel van het budget toe te wijzen aan de belangrijke herfstperiode die er nu aan komt.

Kant-en-klaar

De cijfers bevestigen trends die al even langer aan de gang zijn. Na de pandemie normaliseert het consumentengedrag opnieuw, en dat heeft een einde gemaakt aan de ongebreidelde groei voor maaltijdbezorgers. De focus ligt bij HelloFresh daarom niet langer op groei, wel op marge: “Winstgevende groei blijft onze topprioriteit ook in 2024 en we verwachten kansen te benutten zodra ze zich voordoen”, zegt topman en medeoprichter Richter.

Hij wil onder andere sterker inzetten op de afdeling kant-en-klare maaltijden, waar de capaciteit wordt uitgebreid. Het bedrijf verwacht dat de groei in de tweede helft van 2023 opnieuw zal versnellen en voorziet een omzetgroei van 2 tot 8% voor het volledige boekjaar. De aangepaste EBITDA zal tussen 470 en 540 miljoen euro uitkomen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 juli, 2025
    Westfalia Fruit versterkt positie in foodservice

    Westfalia Fruit, marktleider in de avocado-industrie, heeft de overname van Greenpoint Trading voltooid, een Nederlands foodservicebedrijf gespecialiseerd in avocado's en eigenaar van het merk Avojoy.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Antwerpse Albert Heijn op de vingers getikt om openingsuren

    De vestiging van Albert Heijn op de Antwerpse Groenplaats, die de afgelopen weken open was tot 22 uur, heeft de openingsuren weer moeten aanpassen na een klacht van zelfstandigenorganisatie NSZ.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Lidl gaat voor volledig elektrisch wagenpark

    Vanaf dit najaar start Lidl in België met de geleidelijke overstap van zijn bedrijfswagenpark naar volledig elektrisch, een doel dat de retailer in 2030 wil bereiken. De transitie is een nieuwe stap in de duurzaamheidsstrategie “Net Zero 2050”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN