BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Companies Hema
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hema snoeit in assortiment en medewerkers, maar “worst blijft”

iconFood13 mei, 2022
Shutterstock

(update) Hema reorganiseert voor de tweede keer in drie jaar tijd. Dit keer moeten tot 40 bedienden op het hoofdkantoor vertrekken en herevalueert de warenhuisketen het hele assortiment. Maar de iconische rookworst blijft zeker bestaan, garandeert de formule.

100 functies veranderen op HQ

Saskia Egas Reparaz is ondertussen bijna een jaar aan zet bij Hema, en nu heeft ze haar rapport klaar: er moet heel veel gebeuren en veranderen, vertelt ze aan het Financieele Dagblad. De keten voert bijgevolg een reorganisatie door, ook al was er in 2019 al een keer geherstructureerd.

Banenverlies komt er op het hoofdkantoor in Amsterdam: daar gaan dertig tot veertig jobs op de schop. De totale impact wordt weliswaar groter: in totaal verandert voor honderd medewerkers “iets”, aldus het bedrijf. De functie kan wijzigen, worden verschoven naar een andere afdeling of “in enkele gevallen komen te vervallen”. Wie zijn baan verliest, kan solliciteren op beschikbare vacatures.

Egas Reparaz haalt er managementlagen tussenuit, al zullen ook landenteams worden getroffen. De topvrouw besloot Hema terug te trekken uit het Verenigd Koninkrijk en Spanje, en voortaan te gaan focussen op de Benelux en Frankrijk.

Vaarwel sokken en wijnen

In de winkels moet vooral het assortiment krimpen: het volledige aanbod wordt kritisch herbekeken. “Hema heeft ongeveer 19.000 SKU’s, verdeeld over circa 195 hoofdcategoriegroepen en 5 grote onderdelen”, verduidelijkt woordvoerder Norbert Cappetti. “We gaan al deze groepen na. Bij de ene categorie gaan er meer dingen veranderen dan in de andere. Het moet voldoen aan onze uitgangspunten: praktischer, mooier, beter en gaat langer mee.”

Om dat te realiseren, wil de keten naar minder verschillende soorten van één productgroep maar van betere kwaliteit. “Dus bijvoorbeeld minder verschillende soorten sokken van een betere kwaliteit, maar ook minder verschillende verpakkingen van dezelfde sok. We verkopen nu bijvoorbeeld 2-packs, 5-packs en 7-packs van dezelfde sok.” Hoeveel SKU’s uiteindelijk overblijven, kan Hema nog niet zeggen. Het kan namelijk ook zijn dat er nieuwe categorieën en producten bij komen, bijvoorbeeld op het gebied van thuiswerken.

Eerdere berichtgeving dat het assortiment eten en drinken zou verdwijnen, ontkent Hema met klem. Wel komen er producten van Jumbo en La Place in de warenhuizen te liggen, net zoals er omgekeerd als Hema-artikelen in de Jumbo-supermarkten liggen. Dat is enigszins logisch, aangezien Jumbo-familie van Eerd sinds 2020 mede-eigenaar is van Hema. Cappetti garandeert evenwel dat de klassiekers, Hema-rookworst en tom-pouce, blijven bestaan.

Meer duurzaamheid met minder

Tegelijk wil de Nederlandse formule investeren in vernieuwde winkels, service en duurzaamheid. “De kwaliteit van onze spullen moet omhoog. Dan willen mensen er ook langer mee doen. Daarnaast moeten we duurzamer produceren”, stelt Egas Reparaz. Een deel van de productie moet op termijn dichterbij huis komen (denk aan Turkije in plaats van China) en de keten hoopt volgend jaar CO2-doelstellingen klaar te hebben.

Het verklaart ook het kleinere assortiment: door bijvoorbeeld minder verschillende sokken aan te bieden, moet de kwaliteit omhoog kunnen zonder hogere prijzen. Schaalvoordeel en eenvoudigere logistiek zou daarvoor zorgen. Hema blijft immers duidelijk inzetten op prijs, al worden prijsstijgingen, zoals overal, vandaag onafwendbaar. “We zijn met een verandering bezig die jaren kost”, luidt de conclusie.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Hema reorganiseert, voor de tweede keer in drie jaar tijd. Dit keer moeten tot 40 bedienden op het hoofdkantoor vertrekken en gaat de warenhuisketen drastisch in het assortiment snoeien. Zo stopt Hema met voeding.

Meer Food
Bekijk meer
  • Getir Londen
    iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen

    The sky is dan toch niet the limit voor flitsbezorgers: meteen na Gorillas kondigen ook Getir en Zapp aan dat ze dringend moeten bezuinigen.

  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer

    Colruyt verandert zijn prijsaanduidingen: op de prijsetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd in reactie op de concurrentie. Alleen eigen promo’s staan voortaan in het rood.

  • iconFood25 mei, 2022
    Carrefour ontkent geruchten over verkoop Poolse winkels

    Carrefour ontkent dat het zijn Poolse supermarkten zou hebben verkocht aan het investeringsfonds Mid Europa Partners. Poolse media hadden dat nieuws woensdagochtend gemeld. De Franse supermarktgroep tekent mooie groeicijfers op in Polen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be