RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Tags retailmedia
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert Heijnbol.com
  • Onderwerpen Interview
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Ahold Delhaize nieuwe inkomstenstromen aanboort

icon
Food28 november, 2022
Shutterstock.com

Retailmedia, gezondheidszorg, financiële diensten en foodservice vormen interessante nieuwe bronnen van inkomsten voor supermarktketens. Ahold Delhaize ziet kansen en uitdagingen.

Data uit getrouwheidskaarten

Naar aanleiding van de publicatie van de kwartaalresultaten maakte de top van Ahold Delhaize tijd voor een informeel gesprek met de Benelux-vakpers. Ook Jorg Snoeck van RetailDetail nam deel. Eén van de onderwerpen: nieuwe bronnen van inkomsten. Voor retailmedia heeft de retailer een inkomstendoelstelling neergezet van één miljard euro.

“We zijn goed op weg om dat te halen,” zegt CEO Frans Muller. “We hebben een participatie genomen in Adhese, een Gents bedrijf, om onze competenties te versterken. 70% van onze data komt via onze getrouwheidskaarten. Die data worden anoniem en geaggregeerd gebruikt, met inachtneming van alle wet- en regelgeving, maar we kunnen er analyses op maken samen met fabrikanten, om tot betere conclusies te komen, tot betere proposities voor klanten.”

Het medialandschap verandert

In Nederland staat Albert Heijn op dat vlak al vrij ver, zegt CEO Marit van Egmond: “We hebben al langer onze Albert Heijn Media Services. Dat neemt een enorme vlucht, maar je moet ook de technologie hebben. Ik ben dan ook echt blij met het minderheidsbelang dat we genomen hebben in Adhese. Ik kijk ernaar uit wat dit gaat opbrengen als we dit nog professioneler maken. Niet alleen met Albert Heijn, maar ook met Etos en bol.com.”

“Je ziet dat het medialandschap verandert, adverteerders zoeken naar andere kanalen”, weet Europees CEO Wouter Kolk. “De ROI, daar kijken ze heel kritisch naar. Bij ons heb je een groot bereik en je kan ook meteen zien wat in het algemeen het klikgedrag is en het koopgedrag. Daarom is die propositie handig. Klanten krijgen zo veel relevantere aanbiedingen, in plaats van voor iedereen dezelfde advertenties. Er is interesse van adverteerders die we zelf niet hebben, maar die belangstelling tonen in ons bereik. Denk aan automerken, banken… Daar liggen kansen.”

Voeding en preventie

Gezondheidszorg is een ander aandachtspunt voor de retail. “Walmart heeft in de VS al zo’n twintig Health Centers gebouwd, waar je kleinere ingrepen kan laten doen. Dat is vrij indrukwekkend. Wij doen al wel vaccinaties, zij gaan echt een stap verder. Maar gezondheid zelf ligt natuurlijk heel dicht bij ons – als je met mensen over voeding kunt spreken, over bestrijding van overgewicht en diabetes en betere voeding, daar zijn we elke dag mee bezig. Het is de goedkoopste preventieve manier om mensen gezonder te laten leven”, zegt Muller daarover.

Daar sluit van Egmond zich bij aan: “Ik vind het wel belangrijk als Albert Heijn klanten preventief kan helpen in een gezonde levensstijl. Dat doen we met ons aanbod, met veel focus op gezonde en verse producten. Kijk hoeveel verspakketten we verkopen: we hebben er intussen meer dan zeventig, het is een gigantische groei. Dat helpt iedereen om gezond te koken. Aan de andere kant van het spectrum hebben we ons leefstijlplatform, de Mijn Leefstijlcoach-app, waarmee we klanten helpen om gezond te eten maar ook te bewegen en te slapen en te ontspannen. Gemiddeld hebben we al 200.000 mensen per week die meedoen aan de challenges.”

Gebraden kip en sushi

Wat met foodservice in de supermarkt? “Dat zien we ook groeien”, zegt van Egmond. Ze verwijst naar de recent vernieuwde AH XL Gelderlandplein in Amsterdam. “Ik denk dat we daar een mooi nieuw assortiment hebben neergezet. We hadden natuurlijk al sushi, ons Bakery Café en onze Allerhande Keuken, maar er zijn nog heel wat mogelijkheden om nieuw assortiment toe te voegen. Soms wordt het half gemaakt in de winkel, soms afgewerkt in de winkel, er veel verschillende manieren om dit te doen. Het zijn wel allemaal dagverse producten.”

“Onze merken hebben foodservice in Amerika”, vult Muller aan. “Dat heeft een enorme vlucht genomen de afgelopen drie jaar, van gebraden kip tot hele maaltijden, salad bars… Maar het is niet zo makkelijk te opereren. Je hebt hoge marges, maar ook hoge loonkosten, want het is gespecialiseerde arbeid. Het is wat anders dan een schap vullen. Dus het is niet zo makkelijk om daarmee geld te verdienen. Maar klanten reageren hier heel positief op, het is een mooie aanvulling op het bestaande assortiment. Soms doen we het zelf, soms werken we met concessionarissen, bijvoorbeeld voor sushi.”

Met financiële diensten, tot slot, heeft Ahold Delhaize nog niet zo veel gedaan. “Maar we kijken altijd naar mogelijkheden. Er zijn een aantal Europese retailers die het doen: Tesco, Sainsbury’s… Er is potentieel op termijn.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • retailmedia

Retailmedia, gezondheidszorg, financiële diensten en foodservice vormen interessante nieuwe bronnen van inkomsten voor supermarktketens. Ahold Delhaize ziet de kansen en de uitdagingen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food1 december, 2023
    Sociaal plan bij Match en Smatch

    Er is een sociaal plan voor de 352 medewerkers op de hoofdzetel en in het distributiecentrum van Match en Smatch. Het personeel van de 27 overblijvende winkels kent z’n lot uiterlijk op 2 januari.

  • icon
    Food1 december, 2023
    Auchan en Intermarché willen Casino samen overnemen

    De Franse retailketens Auchan en Intermarché hebben een gezamenlijk bod uitgebracht op alle winkels van Casino. Ze hebben meer dan een miljard veil om Lidl op afstand te houden.

  • icon
    Food29 november, 2023
    Vaarwel meeneemkoffie, hallo hamburger: hoe de Belg bespaart op eten en drinken

    Minder sushi, meer naar de frituur. Meer boodschappen voor de dag zelf en goedkoper op restaurant. Zo passen Belgische consumenten zich aan een wereld post-corona en van hoge inflatie aan.

Meest gelezen
  • icon
    Food17 november, 2023
    Jumbo laat laagsteprijsgarantie los
  • icon
    Food17 november, 2023
    Dreigt faillissement ook voor Makro Nederland?
  • icon
    Vrije tijd15 november, 2023
    Fressnapf wordt Nederlandse nummer twee na overname Jumper
  • icon
    Wonen16 november, 2023
    Leen Bakker en Kwantum diep in de rode cijfers
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN