Topman Bob Kunze-Concewicz stopt na zestien jaar aan het hoofd van de Campari-groep. De CEO deed in die tijd liefst 27 overnames, waaronder de bijzonder succesvolle aankoop van Aperol. Vandaag is Aperol dubbel zo groot als vlaggenship Campari zelf.
Defensieve zet blijkt goud waard
Campari is zoveel meer dan het bittere rode drankje: de Italiaanse sterkedrankengroep heeft meer dan vijftig merken in portefeuille, van Wild Turkey-whisky tot Grand Marnier. Het is afscheidnemend CEO Kunze-Concewicz die voor meer dan de helft van die overnames verantwoordelijk was.
Toch is voor de Campari-groep vooral het vroeger concurrerende drankje Aperol van belang. Het kleine regionale Italiaanse merk was meer dan honderd jaar oud, maar Kunze kocht het als een defensieve zet om een potentiële rivaal uit te schakelen. Vandaag is Aperol ruim dubbel zo groot als Campari zelf (21% van de omzet tegenover 10%) en een wereldwijd fenomeen.
Onder Kunze-Concewitz verdrievoudigden de omzet en de winst van de groep, ondanks drie miljard euro aan investeringen. De verkoop van Aperol ging zelfs maal twaalf, terwijl de Italiaanse drankenholding in de voorbije zestien jaar evolueerde van negen tot 23 productiefaciliteiten wereldwijd.
Zorg dat ze proeven
Het geheim van de groei? Agressieve expansie en dito marketing. Kunze werkte zestien jaar bij Procter & Gamble vooraleer naar Campari te zijn gelokt als marketingdirecteur. Na amper anderhalf jaar werd hij al CEO. Zijn strategie? “Getting liquid to lips”, vertelde hij ooit aan Cheddar News. Zorg dat ze proeven. Strategisch aanwezig zijn is dus de boodschap.
Voor Aperol gebeurde dat laatste met een uitgekiend meerjarenplan per land: eerst positioneerde het merk zich een vijftal jaar lang als zomerdrankje, dan trekt het naar wintergelegenheden (denk aan kerstmarkten en skigebieden) om tot slot op de consumptielocaties – bij voorkeur in combinatie met de hippe sharing dishes – in te zetten.
Nu is het voor de 56-jarige CEO echter tijd om op zijn lauweren te gaan rusten. De topman trekt zich in april 2024 terug om zich op “persoonlijke passies” toe te leggen. Hij wordt wel niet-uitvoerend lid van de raad van bestuur. Zijn opvolger wordt Matteo Fantacchiotti, momenteel algemeen directeur voor de regio Azië-Pacific. Voor een vlotte overgang is Fantacchiotti nu al benoemd tot plaatsvervangend CEO, een functie die hij met onmiddellijke ingang op zich neemt.