RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Campari
  • Onderwerpen ManagementwisselMarketing
  • Geografie Italië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Bob Kunze-Concewicz Campari weer groot maakte

icon
Food12 september, 2023

Topman Bob Kunze-Concewicz stopt na zestien jaar aan het hoofd van de Campari-groep. De CEO deed in die tijd liefst 27 overnames, waaronder de bijzonder succesvolle aankoop van Aperol. Vandaag is Aperol dubbel zo groot als vlaggenship Campari zelf.

Defensieve zet blijkt goud waard

Campari is zoveel meer dan het bittere rode drankje: de Italiaanse sterkedrankengroep heeft meer dan vijftig merken in portefeuille, van Wild Turkey-whisky tot Grand Marnier. Het is afscheidnemend CEO Kunze-Concewicz die voor meer dan de helft van die overnames verantwoordelijk was.

Toch is voor de Campari-groep vooral het vroeger concurrerende drankje Aperol van belang. Het kleine regionale Italiaanse merk was meer dan honderd jaar oud, maar Kunze kocht het als een defensieve zet om een potentiële rivaal uit te schakelen. Vandaag is Aperol ruim dubbel zo groot als Campari zelf (21% van de omzet tegenover 10%) en een wereldwijd fenomeen.

Onder Kunze-Concewitz verdrievoudigden de omzet en de winst van de groep, ondanks drie miljard euro aan investeringen. De verkoop van Aperol ging zelfs maal twaalf, terwijl de Italiaanse drankenholding in de voorbije zestien jaar evolueerde van negen tot 23 productiefaciliteiten wereldwijd.

Zorg dat ze proeven

Het geheim van de groei? Agressieve expansie en dito marketing. Kunze werkte zestien jaar bij Procter & Gamble vooraleer naar Campari te zijn gelokt als marketingdirecteur. Na amper anderhalf jaar werd hij al CEO. Zijn strategie? “Getting liquid to lips”, vertelde hij ooit aan Cheddar News. Zorg dat ze proeven. Strategisch aanwezig zijn is dus de boodschap.

Voor Aperol gebeurde dat laatste met een uitgekiend meerjarenplan per land: eerst positioneerde het merk zich een vijftal jaar lang als zomerdrankje, dan trekt het naar wintergelegenheden (denk aan kerstmarkten en skigebieden) om tot slot op de consumptielocaties – bij voorkeur in combinatie met de hippe sharing dishes – in te zetten.

Nu is het voor de 56-jarige CEO echter tijd om op zijn lauweren te gaan rusten. De topman trekt zich in april 2024 terug om zich op “persoonlijke passies” toe te leggen. Hij wordt wel niet-uitvoerend lid van de raad van bestuur. Zijn opvolger wordt Matteo Fantacchiotti, momenteel algemeen directeur voor de regio Azië-Pacific. Voor een vlotte overgang is Fantacchiotti nu al benoemd tot plaatsvervangend CEO, een functie die hij met onmiddellijke ingang op zich neemt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Bob Kunze-Concewicz stopt na 16 jaar aan het hoofd van de Campari-groep. De CEO deed liefst 27 overnames, waaronder de bijzonder succesvolle aankoop van Aperol.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 september, 2023
    Ahold Delhaize bundelt krachten met Rewe en E.Leclerc

    Ahold Delhaize treedt toe tot Eurelec, de inkooporganisatie die werd opgericht door Rewe en E.Leclerc. Vanaf 2025 gaan de drie Europese retailreuzen samen inkopen om Europese prijsverschillen aan te pakken.

  • icon
    Food29 september, 2023
    Louis Delhaize vraagt toegevingen personeel om Cora te redden

    De directie van de groep Louis Delhaize wil hypermarktketen Cora weer op de rails krijgen en vraagt daarvoor inspanningen van het personeel. De vakbonden vrezen dat dit slechts een manoeuvre om de hypermarktketen te kunnen verkopen.

  • icon
    Food28 september, 2023
    Pascal Deckers (LD&Co): “Geef voorrang aan shopper en categorie”

    Alle barrières wegnemen die een aankoop kunnen tegenhouden: het is één van de belangrijkste taken van de categoriemanager. Essentieel is dat je daarbij shopper en categorie eerst plaatst: “Met een verkooppraatje voor je eigen merk val je door de mand.”

Evenementen
  • 19
    okt
    Category Management Congress
  • 23
    nov
    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon
    Mode5 september, 2023
    Shoeby is zoveelste Nederlandse retailer die dreigt om te vallen
  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk
  • icon
    Mode14 september, 2023
    Tweedehandsverkoop vreet aan online moderetailers
  • icon
    Food22 september, 2023
    Match en Smatch stoppen: Colruyt koopt 57 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN