RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven MetroSligro
  • Onderwerpen AnalyseOvername
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Sligro vijf jaar na datum Belgische droom realiseert

icon
Food8 december, 2022

Metro wordt Sligro in België, een omschakeling waar de Nederlandse groothandelaar al om staat te popelen. Maar wie is die beursgenoteerde Sligro, wiens opmars lang niet zonder slag of stoot ging?

“Minstens top drie”

Het leek jarenlang een strijd van David tegen Goliath: de lokale, Nederlandse foodservicegroothandel Sligro die het opnam tegen de Duitse multinational Metro. Toen Sligro in 2015 aankondigde naar België te komen, deed die zet dan ook wenkbrauwen fronsen. De opening van een nieuwe vestiging op het Antwerpse Eilandje werd lange tijd tegengehouden door concurrerende ondernemers, terwijl de opstartkosten hoog opliepen. Pas eind 2018 kon het indrukwekkende pand uiteindelijk opengaan.

Aan ambities niettemin geen gebrek: in 2017 kocht Sligro Belgische sectorgenoten ISPC en Java Foodservice, haalde het bedrijf Gamma-topman Rudi Petit-Jean aan boord en was de groothandelaar klaar om het versnipperde Belgische landschap te gaan veroveren. Sligro was van bij het begin helder: de Nederlanders wilden “minstens een top drie positie in de Belgische foodservicemarkt, met uitzicht op de eerste plaats”. Anno 2023, eenmaal de Metro-overname is afgerond, wordt die nummer één-positie een feit.

“Heel moeizame start”

Al waren de gespierde uitspraken destijds (minstens deels) om de aandacht af te leiden van de kwakkelende thuismarkt. In Nederland was de beursgenoteerde groothandel reeds marktleider, maar aan groei ontbrak het. Vooral de eigen supermarktketen Emté was een zorgenkindje, dat niet kon opknokken tegen de groeiende consolidatie in het Nederlandse supermarktlandschap. De formule werd in 2018 stopgezet, de winkels verdeeld onder Jumbo en Coop (vandaag Plus).

In 2019 zag Sligro de winst halveren, alle inspanningen ten spijt. Zo had Sligro eerder alle groothandelsactiviteiten van Heineken kunnen overnemen, inclusief het leveren van bier aan de horeca, wat de omzet toch een langdurige boost gaf. Maar “het economisch klimaat in Nederland en België koelde in de eerste jaarhelft behoorlijk af”, klonk het. Ook de Belgische start was “heel moeizaam” verlopen. En toen moest de coronacrisis nog komen…

2022: jaar van de doorbraak

“Het gaat goed, maar niet vanzelf”, kon CEO Koen Slippens halverwege dit jaar eindelijk opgelucht ademhalen. De omzet haalde in het najaar weer het niveau van voor de pandemie. In België was er in de eerste jaarhelft zelfs 65% groei, terwijl Sligro ondertussen zijn kans schoon rook bij rivaal Metro. En daar heeft het bedrijf, koortsachtig op zoek naar nieuwe groei, best wat voor over. 47 miljoen euro, plus nog 75% van de waarde van de voorraden en kasmiddelen, meer bepaald.

Alleen het concurrentieonderzoek moet nog finaal worden afgerond. Een formaliteit, volgens de groothandelaar, aangezien de Belgische marktwaakhond al groen licht heeft gegeven. Al kan Horeca Totaal, die zich in Brugge al verzette tegen een Sligro-vestiging en zelf aasde op de Luikse winkel, mogelijk nog protesteren. De samensmelting bedreigt de vrije concurrentie, klinkt het daar. Voor Sligro betekent het alvast dat 2022 het jaar van de grote doorbraak wordt: door de overname wordt de Nederlander eensklaps marktleider, de ambitie die het al ruim vijf jaar koestert.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Metro wordt Sligro in België, een omschakeling waar de Nederlandse groothandelaar al om staat te popelen. Maar wie is die beursgenoteerde Sligro, wiens opmars lang niet zonder slag of stoot ging?

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Jumbo-aandelen herverdeeld over familie

    De kinderen van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd hebben nu elk een derde van de supermarktketen in handen. De herschikking volgt op het overlijden van Karel van Eerd in december.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Mondelez maakt meer Tuc en Prince in Herentals

    Mondelez breidt zijn koekjesfabriek in Herentals verder uit. In 2024 moeten een extra productielijn voor Tuc-zoutjes en een hele nieuwe productiehal voor Prince klaar zijn.

  • icon
    Food22 maart, 2023
    Opmerkelijke primeur: prijskorting voor Duvel

    Voor het eerst in z’n geschiedenis staat Duvel in promotie. Nooit eerder gaf het blonde biermerk prijskorting, maar de concurrentie in de biermarkt blijkt bikkelhard…

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN