RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Bio-PlanetColruyt Group
  • Onderwerpen duurzaamheidInterview
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Bio-Planet ziet de biomarkt heropleven

icon
Food25 mei, 2023
Jan Van Holsbeke, Bio-Planet

Na een enorme omzetpiek tijdens de pandemie volgde vorig jaar een flinke terugval voor Bio-Planet. De duurzame winkelketen moest harde keuzes maken, maar ziet nu de klanten weer terugkeren. “Bewust consumeren zit in de lift.”

Stormachtige periode

Drie jaar geleden, nét voor de uitbraak van de coronapandemie, kwam Jan Van Holsbeke aan het roer bij Bio-Planet, de biologische supermarktketen van Colruyt Group. Sindsdien loodst hij de retailer door de ene storm na de andere. “We beleefden een megapiek tijdens de lockdowns. De enige ontspanning die mensen hadden, was naar de winkel gaan en thuis samen koken. Dat was een grote uitdaging: je wilt goed zorgen voor je werknemers, maar ook voor je klanten.” Maar daarna kwam de terugval: de horeca ging weer open, mensen konden weer op reis. “En net toen we dachten dat alles weer stabiliseerde, brak de oorlog in Oekraïne uit.” De gevolgen van de energiecrisis en de inflatie waren zwaar voor de retailer.

“Het was geen aangenaam jaar. Onze vaste klanten bleven wel voor ons kiezen, maar ze kochten minder. Nieuwe klanten aantrekken werd nog moeilijker, want bij ons is het toch een beetje duurder, ook al trachten we goed uit te leggen wat je daarvoor in ruil krijgt: goeie producten, correcte relaties met de producenten, een meerwaarde voor de gezondheid van mens en planeet. Die hogere prijzen zijn onvermijdelijk, ze hangen vaak ook samen met wettelijke parameters, zoals de normen op het aantal dieren in een stal.”

Assortiment gesaneerd

Bovendien kwamen de leveranciers met de vraag om hun hogere kosten door te rekenen, wat over het jaar heen zo’n 8% prijsinflatie met zich meebracht. “Wat eigenlijk redelijk beperkt is: onze overwegend kleinere leveranciers hebben de prijzen niet vanuit strategie verhoogd.” Maar het verdict was hard: meer dan 10% volumeverlies, dat Bio-Planet niet kon goedmaken met prijsverhogingen. “Ondertussen bleven de energieprijzen en de loonkosten stijgen. Dan moet je je organisatie bijsturen. We hebben hier en daar harde keuzes moeten maken, om structureel weer gezond te worden.”

De retailer sneed in het assortiment, bijvoorbeeld: van meer dan zesduizend referenties ging het naar vijfduizend, aangevuld met een vijfhonderdtal seizoensartikelen. “Dat zijn nog altijd 5.500 zeer duurzame producten die we ruimte en tijd kunnen geven om zich te bewijzen. Al zijn we wat strenger geworden: we zullen een product nu eerder zes maanden geven dan een vol jaar, voor we het evalueren.”

E-commerce teruggeschaald

De samenwerking met boodschappendienst Collect&Go, bedoeld om online ook beschikbaar te zijn voor klanten die geen Bio-Planet in hun buurt hebben, ging noodgedwongen op de schop: “In onze winkels de bestellingen klaarzetten om ze dan te transporteren naar verschillende afhaalpunten van Collect&Go, dat was geen duurzaam model, gezien de hoge transport- en loonkost. Daarom hebben alle 33 Bio-Planet vestigingen nu hun eigen afhaalpunt in huis. We verliezen daardoor wel iets aan toegankelijkheid, maar we komen toch nog tegemoet aan een klantbehoefte.”

Wel succesvol was de test met de Collect&Go Walk-In afhaalpunten in Brussel: “In een grootstad is dat een efficiënt model. We willen liever inpluggen op succesvolle concepten van de groep, dan zelf iets aparts uitbouwen met een te hoge kost.”

Structurele keuzes

Ook besloot Bio-Planet om definitief te stoppen met de papieren folder. “Gedreven vanuit twee vragen: kunnen we dat nog betalen, en is dat nog wel duurzaam? Het was het perfecte moment, verschillende klanten vroegen al naar een digitale folder. We hebben het niet getest, we zijn er gewoon bruusk mee gestopt en we kregen weinig negatieve reacties van klanten. Enkel bij een winkelopening verdelen we nog papier in de wijk.” Dat is het voordeel van zo’n goeie storm, vindt Jan Van Holsbeke: “We maken structurele keuzes.”

En nu? “The only way is up. We hebben de dip gehad, we hebben de kosten aangepakt, en we zien sinds januari weer een 5% stijging in aantal kastickets tegenover een jaar geleden. Klanten komen frequenter en we trekken nieuwe klanten aan. In maart en april groeide ook de omzet opnieuw, terwijl de korf stabiliseert. Klanten kopen misschien een artikel minder maar ze zijn nog steeds bereid te besteden wat ze vroeger besteedden. Dat zijn goede signalen.”

Duurzame consumptie vergemakkelijken

De biomarkt herleeft, nadat ze eerder in heel Europa gedaald was. “Op de lange termijn zit bewust consumeren zeker in een stijgende lijn, traag maar zeker. Dat is niet tegen te houden. Mensen maken de klik, het beleid ook. Hoe lang zal het duren tot we weer op het Covid-topniveau zullen zitten, is afwachten. We hebben hoop: tijdens Covid zagen klanten dat ze bij ons voor het volledige aanbod terecht kunnen. We vergemakkelijken het mensen om duurzaam mee te werken aan een gezondere planeet. Dat begint bij jouw aankoop- en consumptiegedrag, zonder veel moeite.”

“We zijn een bio-supermarkt, die alles onder één dak aanbiedt. Die propositie werkt. Met Moederdag hebben we ook een boeketje bio tulpen, en met Pasen hebben we ook bio paaseieren.” In non-food deed Bio-Planet in het verleden pogingen met schoenen en kledij, onder andere. “Leuke producten, maar daar zit online al zoveel business op. Wij hebben enkel non-food nodig in de context van de wekelijkse boodschappen. Dat aanbod hebben we dus ook verkleind.”

Eiwittransitie

Het Boni Bio huismerk, ongeveer 330 referenties nu, biedt een goede kwaliteit aan de laagste prijs. “Mensen zijn op zoek naar unieke producten, maar verwachten ook een basisassortiment tegen een goeie prijs-kwaliteitverhouding, waar je niet over hoeft na te denken.” Bulk wint aan belang in het aanbod. “Vroeger plaatsten we het hele bulkaanbod samen, nu doen we dat per assortiment, vanuit de logica van onze klant. Bij de koffie vind je de bonen, bij de ontbijtgranen vind je bulk naast de verpakkingen… In de nieuwste winkels bakken we ook vers brood af en hebben we patisserie toegevoegd.”

De eiwittransitie is voor Bio-Planet heel belangrijk: “We hebben de sojaburgers gelanceerd, groenteburgers, en nu hybride burgers met erwten of zeewier, met betere voedingswaarden en toch de smaak van een hamburger. Producten ontwikkeld op maat van consumenten die meer groenten willen eten maar nog niet klaar zijn om vlees op te geven. We bedienen ook een publiek van mensen met gluten- of lactose-intolerantie, met diabetes… De gezondheid van de planeet en van de mens, dat hangt samen.”

Voortrekkersrol

De positie van de bioketen staat ondanks die moeilijkheden binnen Colruyt Group alleszins niet ter discussie: “Vanuit de groep is er veel geloof in Bio-Planet, al zijn er ook maatregelen nodig om alles goed te blijven managen”, zegt Van Holsbeke. “Dat vraagt wat moed en geloof. We zijn bezig om structureel gezond te worden.” De keten kwam er immers vanuit de visie van topman Jef Colruyt, die vond dat de groep een enseigne nodig had dat 100% voor duurzaamheid gaat, zonder teveel beperkingen. “Bio-Planet is onze voornaam, Colruyt Group onze familienaam. Binnen de groep nemen we een voortrekkersrol op in duurzaamheid, om de ervaringen dan door te geven aan Okay, Spar of Colruyt Laagste Prijzen: dit werkt, dit hebben we getest, dit is een tof product, dit slaat aan.”

Of Bio-Planet nog expansie-ambities koestert? “Het doel lag altijd op een vijftig à zestigtal winkels, maar hoe meer je er hebt, hoe meer je naar de overlap kijkt. Het consumentengedrag wijzigt: wat hebben we nog nodig in bricks, tegenover clicks? We kunnen zeker nog groeien, al zijn onze klanten wel bereid om wat verder te rijden. We hebben onlangs een nieuwe winkel geopend in Doornik: die is voorzichtig gestart, maar toch met een mooi aantal klanten per week. We openen er het lopende boekjaar nog in Hannuit en in Londerzeel. En we gaan in 2024 onze eerste winkel in Luxemburg openen, omdat we weten dat het aandeel bio-aankopen daar dubbel zo hoog ligt als in België.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Na een enorme omzetpiek tijdens de pandemie volgde vorig jaar een flinke terugval voor Bio-Planet. De duurzame winkelketen moest harde keuzes maken, maar ziet nu de klanten weer terugkeren. “Bewust consumeren zit in de lift.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2023
    “Jumbo zet door in België”

    Er is geen sprake van dat Jumbo uit België vertrekt, zegt CEO Ton van Veen: de Belgische winkels groeien hard in omzet en kandidaat-franchisenemers melden zich. Op de thuismarkt wil de topman de formule wel aanscherpen.

  • icon
    Food2 juni, 2023
    Overname Stegeman gaat niet door

    What’s Cooking? (het vroegere Ter Beke) neemt Imperial Meat dan toch niet over. De concurrentiewaakhond maakte bezwaren tegen de fusie tussen de nummer een en twee.

  • icon
    Food1 juni, 2023
    Casino-topman in hechtenis in corruptie-onderzoek

    Jean-Charles Naouri, de topman van de Franse supermarktgroep Casino, wordt verhoord door de politie in een corruptiedossier. De CEO is in hechtenis genomen.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Food4 mei, 2023
    Staking bij Albert Heijn voorbij, gesprekken hervat
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN