RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Unilever
  • Onderwerpen duurzaamheidMarketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Tom Smidts (Unilever): “Uitdagende tijden voor marketeers”

icon
Food28 juni, 2023
Tom Smidts, Unilever

Verwacht van merkfabrikanten niet dat ze nu gaan onderhandelen over prijsdalingen, zegt Tom Smidts van Unilever. De grondstoffenprijzen blijven volatiel, bovendien komt gezonde en verantwoorde voeding met een prijs. “En willen we blijven investeren in onze merken voor innovatie en waardecreatie.”

Marges onder druk

Hoe zullen de voedingsprijzen de komende maanden en jaren verder evolueren? Retailers en politici sturen aan op prijsdalingen, maar dat is weinig realistisch, denkt Smidts, die sinds een jaar aan het hoofd staat van Unilever België. “Er is vooral veel variabiliteit: het kan zijn dat één ingrediënt in prijs daalt, maar dat een ander weer stijgt. In de voedselketen hebben we altijd al te maken met variabele inputkosten. Dat was overduidelijk tijdens de coronapandemie en de energiecrisis, maar in voeding heb je ook de invloed van droogte, temperatuurschommelingen en andere weersfenomenen… Dat heeft een impact op de prijzen.”

Ook de prijzen die nu misschien stabiliseren, liggen nog altijd significant hoger dan een jaar geleden. In België komt daar nog een lasagne van taksen bij, bovenop de loonindexering. “Door de sterke concurrentie op de Belgische markt, slagen wij er bovendien vandaag nog altijd niet in om onze marges te vrijwaren. En die zijn nodig om blijvend te investeren in onze merken, te innoveren en een gezonde FMCG & retail business in België te behouden.”

Gedeelde verantwoordelijkheid

De boodschap komt van een toonaangevende stem: als één van de grootste bedrijven ter wereld en als derde FMCG-speler in België wil Unilever duurzaam leven alledaags maken. “We willen bijdragen aan de transitie van de voedselketen, met zoveel mogelijk relevantie op lokaal niveau. Maar als wij als merkenbouwer gezonde voeding willen aanbieden die op een verantwoorde manier geteeld is, dan komt dat met een prijs. Om dit te doen slagen moeten we het ecosysteem herdenken in functie van criteria als gezond en beter voor de planeet. Vergelijk het met het fastfashionmodel in de mode, dat ook aan herziening toe is.”

In voeding focust Unilever onder andere op plantaardige voeding, de preventie van voedselverspilling, het beperken van calorieën, suiker, zout en verzadigde vetten, en regeneratieve landbouw. Maar duurzaamheid is een gedeelde verantwoordelijkheid, zegt Smidts: “Het is onze verantwoordelijkheid om consumenten de mogelijkheid te bieden om gezonde en ecologische producten te kopen, maar we kunnen niemand forceren om meer plantaardig te gaan eten of minder suiker te verbruiken. We kunnen enkel begeleiden en sturen. De consument heeft een verantwoordelijkheid, net als de overheid en de retail.”

Merkkracht

Consumenten grijpen terug naar basisproducten en huismerken als het gezinsbudget onder druk staat. Of merken aandeel kunnen terugwinnen van huismerken, als de koopkracht van de gezinnen weer verbetert? Dat hangt af van de categorie en de kracht van het merk, denkt hij. “Een situatie als vandaag is voor een marketeer heel uitdagend en interessant. De merken die doorpakken en standhouden, zijn vaak de merken waarin op een consistente manier geïnvesteerd is en die een hoge brand power hebben. Als je die merkkracht hebt, dan hou je stand.”

Dat geldt bijvoorbeeld voor Axe in verzorging of voor Magnum en Ben & Jerry’s in de ijscategorie. “Onze ijsjes zijn pure indulgence producten. Als het mooi weer wordt, worden mensen minder prijsgevoelig en willen ze genieten van echte Magnum of Ben & Jerry’s.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN