RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven IntermarchéMestdagh
  • Onderwerpen Herstructurering
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mestdagh-filialen maken “geleidelijk” de overstap naar het zelfstandige Intermarché-model

icon
Food9 januari, 2023
Shutterstock.com

Wat medewerkers en vakbonden vreesden, komt uit: de geïntegreerde filialen van de groep Mestdagh worden overgedragen aan zelfstandige ondernemers van Intermarché, dat nummer één wil worden in Wallonië en Brussel en ook in Vlaanderen wil groeien.

Minder gunstige arbeidsvoorwaarden

Op termijn komen alle geïntegreerde filialen van voormalig Carrefour-franchisepartner Groupe Mestdagh in handen van zelfstandige ondernemers: dat heeft de directie van overnemer Intermarché maandag meegedeeld tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Het bedrijfsmodel van de Musketiers, met zelfstandige winkels, garandeert betere prestaties, een groter aanpassingsvermogen en een betere lokale verankering, zegt de retailer. Het gaat om 51 van de 86 overgenomen supermarkten die sinds vorige week het uithangbord “Intermarché by Mestdagh” dragen.

Daarmee lijkt de Franse foodretailer de ongerustheid te bevestigen van medewerkers die vrezen dat ze binnenkort een minder gunstig werknemersstatuut zullen moeten aanvaarden: in de geïntegreerde filialen, die onder een ander paritair comité vallen, gelden immers gunstiger arbeidsvoorwaarden dan in de zelfstandige winkels, waar de lonen wat lager liggen en waar meer flexibiliteit wordt verwacht van de medewerkers. De vakbonden blijven voorlopig op hun honger wat concrete antwoorden betreft op hun vragen. Op 12 en 24 januari volgen opnieuw bijzondere ondernemingsraden.

“Historische ambitie”

Maar volgens de directie is er geen sprake van winkelsluitingen, ontslagen of een verlaging van de arbeidsvoorwaarden voor het personeel. De overdracht van de filialen aan zelfstandige ondernemers zal stapsgewijs plaatsvinden, met inachtneming van de sociale wetgeving en in dialoog met de vakbonden en het personeel. Intermarché investeert in het personeel van Mestdagh: de afgelopen weken ging een uitgebreid opleidingsprogramma van start. De verwachte omzetgroei moet ook leiden tot een uitbreiding van de activiteiten in het logistiek centrum van Mestdagh in Gosselies.

Intermarché wil naar eigen zeggen nummer één worden in Wallonië en Brussel en zich ook in Vlaanderen – waar het twee winkels heeft – verder ontwikkelen. De keten heeft nu 163 winkels, waarvan er 86 eigendom zijn van Mestdagh, en meer dan 225.000 m² winkelruimte. De gecombineerde omzet bedraagt 1,6 miljard euro, wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,4 %.

“Onze ambitie voor alle Mestdagh-winkels is historisch en biedt ons de mogelijkheid om de bladzijde om te slaan na enkele moeilijke jaren. Met het Intermarché-model en zelfstandige ondernemers zullen de Mestdagh-winkels de ondernemingsgeest van de begindagen herwinnen en tegelijkertijd profiteren van aanzienlijke investeringen”, zegt Guillaume Beuscart, algemeen directeur van Mestdagh NV.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 juli, 2025
    Voormalig Albert Heijn-manager wordt tijdelijk marketingdirecteur bij Jumbo

    Jumbo heeft de gereputeerde marketingconsultant René Repko aangetrokken als marketingdirecteur ad interim na het onverwachte vertrek van Jorieke de Vries, die pas twee jaar geleden overkwam van Lidl.

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Duitse bioketen Alnatura verlaat Zwitserland

    Alnatura sluit tegen het eind van het jaar alle 25 winkels in Zwitserland. De Duitse keten van biologische supermarkten kon geen nieuwe franchisenemer vinden, nadat Migros de overeenkomst opzegde. Merk verdwijnt niet Sinds 2012 had Alnatura een franchiseovereenkomst met de Zwitserse marktleider, maar die liet eerder dit jaar weten dat hij het...

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Hoe Dia 300 supermarkten wil openen tegen 2029

    Het nieuwe strategische plan van Dia werpt de eerste vruchten af. De Spaanse supermarktketen wil 300 extra winkels tegen 2029, waarvan er vorig semester al 45 de deuren openden. Ook online is er dubbelcijferige groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN