RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meten en weten zorgt voor revolutie in eten

icon
Food8 december, 2015

Vraag naar persoonlijk afgestemde voeding

Voor jongeren zijn social media en het gedrag van rolmodellen aanleiding om zich in voeding te verdiepen, maar ook een groeiende groep (oudere) consumenten wil vanwege een medische noodzaak meer grip op hun eigen voeding wil krijgen. De consument gaat meer vragen om persoonlijk afgestemde voeding. De uitdaging voor de foodsector is dan om consumenten individueel inzicht te geven in hoe hun voeding bijdraagt aan persoonlijke doelen en een gezond voedingspatroon.

 

Bij de vraag naar gezonde voeding gaan de vijf G’s – gemak, genieten, gezond, goedkoop en goed gedrag – de voedingskeuzes van consumenten bepalen en wordt het criterium gezondheid belangrijker. Bijna 40 procent van de Nederlanders heeft het voornemen om gezonder te gaan eten. Onder deze groep zijn relatief veel jongeren, alleenstaanden, gezinnen en stadsbewoners. 

 

Die vraag naar gezonde voeding groeit door de demografische ontwikkeling in Nederland en West-Europa. Ouderen en hoger opgeleiden eten gezonder en hun aandeel in de bevolking neemt toe.

 

Impact consumententechnologie stijgt

 

De impact van consumententechnologie op wat en hoe we eten neemt toe. Technologieën zoals mobiel internet, social media en ‘health tools’ maken informatie en kennis over voeding beter vind-, deel- en meetbaar. Big data-toepassingen maken deze drie consumententechnologieën koppelbaar. Op deze manier creëert ‘big data’ kansen voor nieuwe businessmodellen, bijvoorbeeld via mass-customization.

 

Voor foodondernemers is het dus van belang om in te zien dat de veranderende vraag de gehele keten beïnvloedt. Werk aan een gezondere positionering door middel van stappen in productiewijze, assortiment en marketing, luidt het advies van ING. De bedrijfsomgeving verandert immers door technologie: “Blijf op de hoogte van de nieuwste consumententechnologie en zet die kennis in om gezondheidsinformatie van producten beter deel-, vind- en meetbaar te maken. Ontwikkel nieuwe businessmodellen op het raakvlak van voeding en gezondheid en verken de samenwerking met medische en technologische partijen.”

 

Foodretailers: benut regiefunctie keten

Bedrijven in foodretail kunnen profiteren van de consumentenvraag door kritische jonge consumenten en professionals te betrekken bij productontwikkeling en marketing. Concreet: “Verschaf begrijpelijke informatie over ingrediënten, voedingsstoffen, calorieën en dagelijkse richtlijnen en doe dit zowel fysiek als digitaal. Koppel dit aan tips over een gezonde leefstijl.”

 

Nog enkele andere tips uit het ING-rapport:

  • Maak de gezonde keuze de gemakkelijke keuze. Denk aan fruit bij de kassa in plaats van snoep, een hoger aandeel gezonde aanbiedingen en ruimte voor gezonde opties op de menukaart.
  • Benut de regiefunctie van foodretail om de keten in beweging te zetten. Vertaal de gezondheidsbehoefte door naar eisen aan huismerkleveranciers, werk samen om gezonde producten beter voor het voetlicht te brengen en dring aan op eenduidig gebruik van gezondheidstermen en -keurmerken op producten.

 

Verdeeld over prijs en informatie

De meningen van consumenten over de prijs van gezonde voeding zijn echter verdeeld. De prijs van gezonde voeding is voor 14 procent van de consumenten een barrière om gezonder te eten. Anderzijds zegt bijna 40 procent van de consumenten bereid te zijn om meer te betalen voor gezonde voeding.

 

De consument is evenwel vooral thuis bezig met de gezondheid van zijn voeding. Slechts een op de tien heeft volledig vertrouwen in voedseletiketten en ruim 25 procent van de consumenten vindt de informatie op etiketten onvoldoende.

 

Het rapport ‘Een gezonde toekomst: De kansen van de gezondheidstrend voor foodbedrijven’ van ING Economisch Bureau is te lezen via https://www.ing.nl/media/ING_EBZ_themavisie-food-een-gezonde-toekomst_tcm162-92903.pdf

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food6 november, 2025
    Recordprijzen nopen Barry Callebaut tot investering in cacaovrije ‘chocolade’

    De Zwitserse chocoladereus Barry Callebaut is een samenwerking aangegaan met Planet A Foods om cacaovrije chocolade-alternatieven wereldwijd te gaan promoten. De samenwerking heeft tot doel te voldoen aan de stijgende vraag naar “duurzame chocoladeoplossingen”.

  • icon
    Food6 november, 2025
    Verkopen van Barry Callebaut krijgen klap (maar omzet niet)

    Ook voor zijn volledige boekjaar heeft Barry Callebaut, 's werelds grootste chocoladeproducent, te kampen met dalende verkoopvolumes. Wel zijn veel klanten zo verknocht aan hun chocolade dat de groepsomzet desondanks toch fors toenam.

  • icon
    Food6 november, 2025
    [Opinie] Groei, grip en grenzen: Ahold Delhaize moet kiezen én delen

    De cijfers liegen er niet om: Ahold Delhaize groeit. Maar achter de indrukwekkende kwartaalcijfers schuilt een complexer verhaal. Een verhaal over groei die grenzen raakt, technologie die controle vraagt, en over de dilemma's van franchise.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Wonen7 oktober, 2025
    Ikea neemt logistiek miljardenbedrijf over in VS
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    De Bijenkorf sluit centrale bakkerij
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN