BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags oorlog
  • Companies MakroMetro
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Metro zakt verder in het rood door oorlog in Oekraïne

iconFood12 mei, 2022

Foodgroothandel Metro ziet de verliezen opstapelen door de Russische inval in Oekraïne. Sinds de oorlog moest de Duitse groep liefst 200 miljoen euro afboeken. Gelukkig is de horeca in West-Europa weer in volle bloei.

West-Europeanen doen weer terrasjes…

De Duitse Metro-groep, ook moeder van onder meer Makro, dacht opgelucht adem te mogen halen nu de coronamaatregelen wegvallen en de horeca eindelijk herleeft. Inderdaad, in het voorbije halfjaar steeg de omzet weer met 21,6% om af te klokken op 13,8 miljard euro. In de winkels stegen de verkopen met 13,7%, de leveringen groeiden zelfs met 68,2%. Online is ondertussen goed voor 31 miljoen euro, 164% meer dan vorig jaar.

Veel heeft te maken met de sterke inflatie, maar het is toch vooral de horeca in West-Europa die Metro wind in de zeilen gaf. In het tweede kwartaal steeg de omzet in de regio met 47,6%, waardoor de groep beter verkocht dan pre-corona. In alle West-Europese landen was dubbelcijferige groei, met Frankrijk, Italië en Portugal als uitschieters boven de 50%.

… terwijl in het Oosten de oorlog woedt

Westerse restaurantbezoekers wegen echter niet op tegen de oorlog in Oekraïne, die diepe kraters slaat in de al rode winstcijfers van Metro. Het verlies liep in de eerste jaarhelft op 89 miljoen euro, tegenover 32 miljoen euro in het rood een jaar eerder. De groep is zowel in Oekraïne als in Rusland actief en zegt dat ook te blijven, maar voelt wel de gevolgen.

In Oekraïne moest het bedrijf vooral voorraden afschrijven en heeft het – eufemistisch gezegd – te kampen met “operationele achteruitgang”, terwijl in Rusland de roebel kelderde en er toeleveringsproblemen zijn door de westerse sancties. Metro boekte al voor meer dan 200 miljoen euro aan oorlogsgerelateerde kosten.

Voor de rest van het jaar gaat Metro nu uit van 9% tot 15% omzetgroei en een lichte stijging van de operationele winst. Tenminste, als de oorlogssituatie niet verder escaleert. In Rusland vreest Metro vooral de gevolgen van de sancties: ook in de tweede helft van dit jaar houden Russische consumenten wellicht de vinger op de knip en wordt productbeschikbaarheid een steeds groter probleem.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • oorlog

Foodgroothandel Metro ziet de verliezen opstapelen door de inval in Oekraïne. Gelukkig is de horeca in West-Europa weer in volle bloei.

Meer Food
Bekijk meer
  • Getir Londen
    iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen

    The sky is dan toch niet the limit voor flitsbezorgers: meteen na Gorillas kondigen ook Getir en Zapp aan dat ze dringend moeten bezuinigen.

  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer

    Colruyt verandert zijn prijsaanduidingen: op de prijsetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd in reactie op de concurrentie. Alleen eigen promo’s staan voortaan in het rood.

  • iconFood25 mei, 2022
    Carrefour ontkent geruchten over verkoop Poolse winkels

    Carrefour ontkent dat het zijn Poolse supermarkten zou hebben verkocht aan het investeringsfonds Mid Europa Partners. Poolse media hadden dat nieuws woensdagochtend gemeld. De Franse supermarktgroep tekent mooie groeicijfers op in Polen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be