RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Lucien Joppen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Minder derving, verpakking in kringloop: zo gaat voedselketen circulair

icon
Food12 september, 2017

Ook de foodsector omarmt de circulaire economie. Nu is voeding niet echt circulair: het wordt geconsumeerd en vervolgens verteerd. Wel zijn er andere aspecten, bijvoorbeeld verpakkingen, die binnen het circulaire model passen.

Verduurzamen

In Nederland speelt de Alliantie Verduurzaming Voedsel een belangrijke rol om de voedselketen te verduurzamen, zeg maar de ‘oude’ term die steeds vaker vervangen wordt door ‘circulair’. Blijkbaar moet de terminologie regelmatig worden vervangen om het onderwerp actueel te houden. In dit geval scherpt het nieuwe begrip de discussie wel aan: was duurzaamheid nog een algemeen begrip, circulariteit impliceert dat grondstoffenstromen zoveel mogelijk in een kringloop worden gehouden. 

 

Welnu, binnen de AVV staat dat streven ook hoog op de agenda. Deze organisatie, met vertegenwoordigers uit de primaire sector, de industrie, retail en out-of-home, wil nog steeds de keten verduurzamen, maar gebruikt daarvoor steeds vaker ‘circulair’ als een label.

 

Bredere agenda

Feit is wel dat de agenda van de AVV breder is dan alleen de grondstoffenkringloop. Het initiatief besteedt aandacht aan zaken als (eerlijke) arbeidsomstandigheden of biodiversiteit, naast thema’s die wel binnen het circulaire model passen. Allereerst is er derving, een ‘hot topic’ binnen de gehele sector, zo ook de foodretail. Al enkele jaren circuleren met enige regelmaat artikelen over de grote hoeveelheden aan voedingsmiddelen die worden weggegooid, gestolen of afgeprijsd. 

 

Daarbij vindt de meeste derving plaats op consumentenniveau, maar ook supermarkten worden hiermee geconfronteerd. Begin 2017 publiceerde Wageningen University een onderzoek waarin het op basis van extrapolatie van gegevens uit 165 supermarkten becijferde dat in dit deel van de keten per jaar voor bijna een miljard euro aan voeding(swaarde) verloren gaat. Het laatste betekent dat schade door diefstal, afprijzingen en het overschrijden van de THT-datum.

 

Vlees in the picture

Vlees neemt met 325 miljoen euro bijna een derde in. Nu staat deze productgroep al in het ‘beklaagdenbankje’, onder meer vanwege het beslag op (schaarse) grondstoffen en dierwelzijn. Vandaar ook dat het AVV, samen met de Uitvoeringsagenda Duurzame Veehouderij, MeatNL heeft opgezet. Dit is een meerjarig programma waarin vooral wordt getracht om de vraag naar- en aanbod van duurzamere vlees en vleeswaren beter te matchen, door aandacht te besteden aan vierkantsverwaarding (optimaal gebruik van het hele rund van kop tot staart) en internationale handel. De focus ligt in dit initiatief wel meer op verduurzaming, lees dierwelzijn en milieu, dan op concrete maatregelen om derving tegen te gaan. 

 

Slimmer bestellen

In bredere zin pakt de supermarktbranche derving op winkelniveau wel degelijk aan. Zo worden consumenten onder het motto van ‘Weggooien is zonde’ geattendeerd op producten die vlak voor de THT-datum zitten. Ook zijn er verschillende ketens die samenwerken met plaatselijke Voedselbanken om voedingsmiddelen te doneren. Zijn deze voedingsmiddelen niet meer geschikt voor humane of dierlijke consumptie, dan zijn er mogelijkheden om deze om te zetten in energie (biogas). 

 

Derving is ook een ketenbreed issue, waarbij in het nabije verleden al enkele tests zijn gehouden, onder meer op gebied van brood en zuivel. In de laatste productgroep is onder het motto slimmer bestellen gewerkt aan besteleenheden op maat. In sommige SKU’s volstaan kleinere colli voor kleinere supermarkten. In geval van brood is onderzocht of deze ingezet kan worden als grondstof voor nieuwe producten als ontbijtkoek.

 

Recycling onder druk

Het laatste voorbeeld komt nog het dichtst in de buurt van een kringloop: van food tot food. Hetzelfde is ook mogelijk in de enorme hoeveelheden aan verpakkingsmaterialen die in de keten worden gebruikt. Het CBL werkt onder meer met de FNLI (de levensmiddelenindustrie) samen om deze materialen zo veel mogelijk in een kringloop te brengen door bijvoorbeeld zwaar in te zetten op recycled PET in plaats van ‘virgin’ PET-materiaal. Dit businessmodel is de laatste jaren wel onder druk geraakt door de uiterst lage prijzen voor virgin PET, waardoor het goedkoper is om virgin te gebruiken. 

 

Behalve PET zijn er talrijke andere kunststoffen, bijvoorbeeld PE, die in verpakkingsmaterialen (o.a. folie) worden gebruikt. Vaak betreft het hier ‘multi-layers’ met verschillende typen kunststoffen, waardoor recycling vrijwel onmogelijk is. Wat resteert, is verbranding, waarmee alleen de calorische waarde van het materiaal wordt teruggewonnen. Lightweighting – het lichter maken – en het zoveel mogelijk streven naar monomaterialen staat dan ook op de agenda. Wel zorgt de inhoud voor de meeste milieudruk, wat betekent dat optimalisering van verpakkingsmateriaal niet ten koste moet gaan van de inhoud, bijvoorbeeld door een minder lange THT-datum.

 

Productie op zijn kop

Tot slot liggen er ook kansen, zowel in commerciële als in duurzame zin, in het productieproces. Interessant in deze is de oprichting van het Sustainable Food Initiative medio 2017. Binnen dit initiatief gaan bedrijven (o.a. Unilever), onderzoeksinstellingen (o.a. Wageningen UR) en overheden werken aan processingmethoden die leiden tot betere, gezondere producten en minder energie- en watergebruik.

 

Het ISPT (Institute for Sustainable Processing Technology) is mede-initiatiefnemer. Directeur Tjeerd Jongsma: “We streven naar producten met een hogere nutritionele waarde. Daarvoor heb je processen nodig die producten conserveren, maar tegelijkertijd zo min mogelijk schade veroorzaken aan het product. Daarmee doel ik onder meer op vitamines of op de fysische eigenschappen, bijvoorbeeld de textuur.”

 

Volgens Jongsma gaat het niet om het optimaliseren van bestaande processen, maar om een ander procesdesign, lees ook andere processen – bijvoorbeeld conserveren onder hoge druk of met behulp van elektrische pulsen. “Incrementele innovatie is niet afdoende, we gaan werken aan projecten waarin het proces op zijn kop wordt gezet. Dat kan leiden tot totaal andere eindproducten. Vanzelfsprekend kan een specifiek (gewenst) eindproduct leiden tot een ander proces.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN