RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mondelez
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mondelez zet zich schrap voor miljoenenschikking

icon
Food8 februari, 2023
Shutterstock.com

Een antikartelonderzoek door de Europese Commissie dreigt Mondelez veel geld te gaan kosten: de zoetwarenfabrikant zet 300 miljoen euro opzij en geeft toe dat het uiteindelijke bedrag nog veel hoger zou kunnen uitkomen.

Schikking of boete?

Al in 2019 vonden er in kantoren van Mondelez in Mechelen, Wenen en Bremen huiszoekingen plaats in het kader van een onderzoek naar oneerlijke handelspraktijken. De multinational zou worden verdacht van prijsafspraken en van zogenaamde territoriale handelsbeperkingen, een praktijk waarbij internationale merkfabrikanten beletten dat retailers zich buiten hun eigen markt bevoorraden, bijvoorbeeld door de beschikbare volumes te beperken of de verpakkingen aan te passen.

Dat onderzoek zou nu stilaan worden afgerond, en Mondelez – dat zegt mee te werken met de Europese mededingingsautoriteit in deze zaak – bereidt zich voor op een mogelijke schikking in de procedure. De producent van onder andere Milka en Oreos heeft hiervoor 300 miljoen euro gereserveerd, blijkt uit het jaarverslag dat persagentschap Reuters inkeek. Het bedrag is gebaseerd op eigen schattingen, maar zou ook aanzienlijk hoger kunnen uitkomen, aldus het bedrijf. In plaats van een akkoord zou er immers ook een zware boete kunnen volgen, die tot 10% kan bedragen van de wereldwijde omzet.

Machtsmisbruik

De zaak-Mondelez is geen unicum in de FMCG-sector, al zijn zulke procedures en boetes eerder zeldzaam. In 2019 kreeg AB InBev een boete van 200 miljoen euro omdat de brouwer belette dat Belgische retailers bier van Jupiler en Leffe goedkoper zouden invoeren uit Nederland en Frankrijk. De multinational beperkte de beschikbare volumes, wijzigde het ontwerp en het formaat van de verpakkingen en voorzag ééntalige productinformatie. Concurrentievervalsing en misbruik van de machtspositie, concludeerde de Europese Commissie toen.

Zulke territoriale handelsbeperkingen zijn een controversiële tactiek, die volgens retailers ingaat tegen de principes van de Europese eenheidsmarkt. Fabrikanten wijzen er echter op dat prijsverschillen tussen Europese landen vooral het gevolg zijn van verschillen in wetgeving, accijnzen en bedrijfskosten. Ook huismerkproducten vertonen aanzienlijke prijsverschillen binnen de eenheidsmarkt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Een antitrustonderzoek door de Europese Commissie dreigt Mondelez veel geld te gaan kosten: de zoetwarenfabrikant zet 300 miljoen euro opzij en geeft toe dat het uiteindelijke bedrag nog veel hoger zou kunnen uitkomen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 maart, 2023
    Delhaize en vakbonden alweer uit elkaar zonder resultaat: wat nu?

    Overleg tussen de vakbonden en de directie van Delhaize heeft vandaag weer niks opgeleverd. De directie blijft er bij dat er geen ruimte is tot onderhandelen, volgens de vakbonden, die zich nu over verdere stappen bezinnen.

  • icon
    Food28 maart, 2023
    [In beeld] La Place opent nieuw concept in Hema-winkels

    De restaurantketen La Place introduceert een nieuw foodconcept in de HEMA-vestiging in Hilversum. Twee typisch Nederlandse bedrijven slaan hiermee de handen in elkaar.

  • icon
    Food27 maart, 2023
    67 supermarkten Delhaize blijven maandag dicht

    Van de 128 Delhaize-filialen in eigen beheer blijven er ook maandag opnieuw 67 dicht. In de distributiecentra verloopt het werk normaal. Als nieuw overleg dinsdag mislukt, staat een sociaal bemiddelaar klaar.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN