In Groot-Brittannië zetten Lidl en Tesco in op slimme camera’s als controlemiddel bij zelfscankassa’s. Omdat ze klanten een opname tonen van de gemiste scan, worden ze vergeleken met de Video Assistant Referee (VAR) in het voetbal.
Stijgende criminaliteit
In twee Londense winkels heeft Lidl de technologie geïnstalleerd bij de zelfscankassa’s, meldt The Independent. Wanneer de camera’s detecteren dat een artikel niet correct gescand werd of zonder scannen in de winkeltas werd gelegd, speelt een monitor de beelden van de gemiste scan af, met daarbij de melding: “Het laatste artikel is niet goed gescand. Haal het uit de tas en probeer het opnieuw.” Dat gebeurt voor de betaling, zodat shoppers de kans krijgen hun vergissing recht te zetten.
Ook marktleider Tesco test de technologie al sinds mei in enkele winkels. Retailers worden verontrust door de stijgende retailcriminaliteit in het Verenigd Koninkrijk, waar winkeldiefstal in 2024 met liefst 20% is toegenomen en nu al een waarde van 2,2 miljard pond (2,5 miljard euro) zou vertegenwoordigen, volgens cijfers van het British Retail Consortium.
Controversiële maatregelen
Vooral zelfscankassa’s zijn een bron van bezorgdheid, omdat fraude er makkelijk is en controlemaatregelen controversieel. Jumbo stopte vorig jaar een proef met AI-technologie die klantgedrag analyseerde bij de zelfscankassa’s, omdat klanten er geen goed gevoel bij hadden. In de Belgische supermarkten van Delhaize zijn zelfscankassa’s voortaan enkel beschikbaar voor shoppers met een klantenkaart. Colruyt wil in zijn Okay-buurtwinkels eerder inzetten op sociale controle.
Er zijn ook Britten die er de humor van inzien. Op Instagram ging een filmpje over een fout gescand blik tonijn viraal met de commentaar “VAR Decision – Tuna Disallowed”: het werd al meer dan 3,5 miljoen keer bekeken en verzamelde meer dan 180.000 vind-ik-leuks.