RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Penny houdt actie rond houdbaarheid

iconFood11 augustus, 2015

Opnieuw impuls tegen verspillen

Met de actie maakt Penny de klant in haar 2200 discountsupermarkten opnieuw attent op het feit dat van de 82 kilo aan voeding die iedere Duitse consument jaarlijks weggooit, een aanzienlijk deel thuis in de afvalbak verdwijnt. Klanten vinden op de flyer alle initiatieven van Penny tegen voedselverspilling, aangevuld met praktische tips.

 

“Wij willen met de actie de consument opnieuw een impuls geven om levensmiddelen niet voortijdig weg te gooien. Penny verkoopt jaarlijks gemiddeld 99 procent van de producten, het overige deel gaat naar lokale maaltijdvoorzieningen. We zijn succesvol in het tegengaan van verspilling, maar willen dit resultaat zo mogelijk nog verbeteren samen met onze klanten. Vandaar dat we deze actie houden”, stelt Stefan Magel, hoofd marketing en verkoop bij Penny.

 

 

Bedrijfsbeleid tegen verspilling

De discountformule ontwikkelde een breed bedrijfsbeleid om voedselverspilling te beperken. De onderneming hanteert moderne prognosesystemen waarin ook weersvoorspellingen zijn betrokken. Automatische bestelsystemen – ondersteund door verkoopervaringen van winkelmedewerkers – leiden tot een correcte en nauwkeurige belevering van versproducten in de Penny-winkels.

 

Korte transportafstanden tussen distributiecentra en winkels, een gesloten koelketen van productie tot in het schap, een toenemend aanbod aan regionale producten en dagelijks aanleveren, moeten er verder nog toe bijdragen dat de verliezen in de versgroepen verder afnemen.

 

Ook medewerkers worden regelmatig opgeleid in het omgaan met voeding. Zo monitoren medewerkers in de winkel volgens afgesproken periodieke controles dagelijks de houdbaarheid en versheid van producten. Dat geldt ook voor controle op de wettelijk voorgeschreven temperatuur van winkelkoelingen en voor door de fabrikant geadviseerde stapelhoogte van producten in de koelmeubels.

 

Ook huismerkleveranciers

Naast maatregelen in winkels en distributiecentra betrekt Penny ook de leveranciers van de huismerken in het beleid tegen voedselverspilling. De discounter maakt hierbij gebruik van de expertise van het kwaliteitsmanagement van de REWE-groep. Deze afdeling, waar specialisten in diverse vakgebieden samenwerken, voert in het kader van de huismerken kwaliteitstesten uit – voor de totale REWE Group jaarlijks gemiddeld meer dan 26.000 onderzoeken.

 

Het concern werkt hierbij met zelflerende monitoringssystemen. Dat wil zeggen dat de producten die vaker uitvallen of kritisch zijn ook intensiever worden onderzocht. Producten van Penny die toch niet worden verkocht, gaan sinds 2007 naar ruim 900 lokale maaltijdvoorzieningen in Duitsland.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Opnieuw impuls tegen verspillen Met de actie maakt Penny de klant in haar 2200 discountsupermarkten opnieuw attent op het feit dat van de 82 kilo aan voeding die iedere Duitse consument jaarlijks weggooit, een aanzienlijk deel thuis in de afvalbak verdwijnt. Klanten vinden op de flyer alle initiatieven van Penny tegen voedselverspilling, aangevuld met praktische tips.   “Wij willen met de actie de consument opnieuw een impuls geven om levensmiddelen niet voortijdig weg te gooien. Penny verkoopt jaarlijks gemiddeld 99 procent van de producten, het overige deel gaat naar lokale maaltijdvoorzieningen. We zijn succesvol in het tegengaan van verspilling, maar...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood12 augustus, 2022
    Nutriscore 2.0: herziene versie op komst

    Eind dit jaar moet een nieuwe versie van de nutriscore in voege gaan. Het voedingslabel wordt algemeen strenger, maar vooral voor suiker, zout en vlees. Italië verbiedt het label alvast.

  • iconAlgemeen12 augustus, 2022
    Cafés en kledingwinkels ruimen plaats voor herstellers en afhaalrestaurants

    In tien jaar tijd zijn de Belgische winkelstraten aardig veranderd. Herstellers van smartphones en elektro, afhaalrestaurants en tattooshops schoten als paddenstoelen uit de grond, terwijl we afscheid namen van cafés, damesboetieks en… videotheken.

  • iconFood12 augustus, 2022
    Consumenten slikken prijsstijgingen Lotus als zoete koek

    Speculoosbakker Lotus Bakeries verkocht flink meer koekjes in de eerste helft van het jaar. Alleen in Nederland lustten consumenten de hogere prijzen niet. Het bedrijf zet nu in op extra capaciteit.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood18 juli, 2022
    In beeld: Aldi opent kassaloze Shop&Go in Utrecht
  • iconFood9 augustus, 2022
    Koopt Ahold Delhaize Amerikaanse supermarktreus Albertsons?
  • iconFood10 augustus, 2022
    Deliveroo stopt in Nederland
  • iconMode20 juli, 2022
    De Bijenkorf opnieuw diep in het rood
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN