RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Picnic
  • Onderwerpen PrijsconcurrentieToeleveringsketen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Picnic pakt “schandalige” internationale prijsverschillen A-merken aan

icon
Food26 januari, 2023

(Update) Onlineretailers kunnen leverbeperkingen door internationale merkfabrikanten omzeilen door productinformatie te vertalen in hun webshop. Picnic maakt er gebruik van om Duitse producten goedkoper in Nederland aan te bieden.

‘Op reis voor de beste prijs’

Dat producten van internationale merken als Hak, Coca-Cola, Nutella of Pringles in Duitsland beduidend goedkoper zijn dan in Nederland, is al langer een doorn in het oog van medeoprichter Joris Beckers van Picnic. Goed twee weken geleden kondigde hij aan dat de onlinesupermarkt, die ook in Duitsland en Frankrijk actief is, enkele bekende merken in het buitenland zou gaan aankopen, ook al proberen de fabrikanten dat te verhinderen. “We gaan het gewoon proberen”, verklaarde hij.

Hij heeft woord gehouden: Nederlandse klanten van Picnic kunnen nu aangeven dat ze producten wensen met het label ‘Op reis voor de beste prijs’. Die producten koopt Picnic goedkoper in op de Duitse markt. Omdat de verpakkingen ééntalig Duits zijn, mogen fysieke supermarkten ze niet in Nederland verkopen volgens de regels van de Voedsel- en Warenautoriteit. Online retailers kunnen die regel echter omzeilen: in de app kan Picnic de productinformatie immers vertalen.

“Schandalige prijsverschillen”

Eéntalige verpakkingen zijn één manier voor internationale merkfabrikanten om te beletten dat retailers grensoverschrijdend zouden inkopen. “Territoriale leverbeperkingen”, heet dat. Die praktijk gaat in tegen de principes van de Europese eenheidsmarkt en kost consumenten veertien miljard euro per jaar, volgens een raming van de Europese Commissie. Volgens fabrikanten echter zijn de prijsverschillen te wijten aan verschillen in lokale wetgeving over ingrediënten, etikettering, verpakking en recyclage.

Het geduld van retailers raakt echter stilaan op: “We vinden het echt schandalig dat de prijsverschillen zo groot zijn”, zegt Beckers aan RTL Nieuws. “De grote merken profiteren van de Europese markt. Er is bijvoorbeeld maar één Magnumfabriek in heel Europa, die staat in Italië. Er is dus ook maar één kostprijs voor een ijsje. En toch betalen we verschillende prijzen.” Een pak Magnum kost in Duitsland 3,73 euro en in Nederland 5,22 euro, zegt Picnic. Ook het prijsverschil voor een liter Coca-Cola is groot: 1,08 euro in Duitsland, tegenover 1,83 euro in Nederland.

Update: volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gelden de etiketteringseisen zowel voor de webshop als voor de verpakking, en overtreedt Picnic wel degelijk de regels. Toch wil Muller de actie nog niet stopzetten: “We zijn niet op zoek naar een strijd met de NVWA. Waar we op uit zijn is om de Nederlandse consument een eerlijke deal te geven. Dit is misschien een gelegenheid om daar eens naar te kijken.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Onlineretailers kunnen leverbeperkingen door internationale merkfabrikanten omzeilen door productinformatie te vertalen in hun webshop. Picnic maakt er gebruik van om Duitse producten goedkoper in Nederland aan te bieden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 december, 2023
    Onrust om reorganisatie bij Mondelez in Herentals

    Mondelez investeert veertig miljoen euro in zijn koekjes- en chocoladefabriek in Herentals, maar haalt er tegelijk de productie van paaseitjes weg. Hoewel er geen naakte ontslagen vallen, reageren de vakbonden ongerust.

  • icon
    Food8 december, 2023
    Deze zes megatrends bepalen de toekomst van onze voeding

    Van precisielandbouw over kweekvlees tot autonome winkels, gepersonaliseerde maaltijden en intelligente verpakkingen: baanbrekende technologie bepaalt het voedselsysteem van morgen. Een nieuw rapport brengt de krachtlijnen in kaart.

  • icon
    Food8 december, 2023
    Hoe deze “Lego van de voeding” een revolutie op gang wil trekken

    De Belgische start-up Winning Foods heeft een gezond en makkelijk concept ontwikkeld met diepgevroren bouwblokken om maaltijden mee samen te stellen, naar het voorbeeld van Lego, dus. De eerste testgezinnen gaan ermee aan de slag.

Meest gelezen
  • icon
    Food17 november, 2023
    Jumbo laat laagsteprijsgarantie los
  • icon
    Food17 november, 2023
    Dreigt faillissement ook voor Makro Nederland?
  • icon
    Vrije tijd15 november, 2023
    Fressnapf wordt Nederlandse nummer twee na overname Jumper
  • icon
    Wonen16 november, 2023
    Leen Bakker en Kwantum diep in de rode cijfers
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN