RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBevAIMEuroCommerceMondelez
  • Onderwerpen FMCGPrijsconcurrentieToeleveringsketen
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailers eisen halt aan territoriale leverbeperkingen

icon
Food9 december, 2022
Shutterstock.com

Internationale fabrikanten spelen de Europese eenheidsmarkt uit verband: territoriale leverbeperkingen kosten consumenten 14 miljard per jaar, beweert de retailsector. Fabrikanten wijzen op nationale verschillen in wetgeving.

#singlemarket4all

Waarom zijn identieke producten in het ene land soms (veel) duurder dan in het andere? Fabrikanten beletten dat de Europese eenheidsmarkt functioneert zoals ze bedoeld is, stellen retailers. In een campagne met de hashtag #singlemarket4all, lanceert retailfederatie EuroCommerce daarom een frontale aanval op de territoriale leveringsbeperkingen. In het kort komt het verwijt hierop neer: fabrikanten profiteren van de interne markt door hun productie voor Europa te concentreren in een of enkele vestigingen en door ingrediënten in te kopen waar zij dat willen. Maar van retailers en grossiers eisen ze dat die enkel inkopen bij hun nationale dochteronderneming tegen een prijs die ze voor elke markt afzonderlijk vaststellen.

Een tactiek van fragmentering dus, waardoor consumenten in sommige landen meer betalen dan in andere, ook al zijn de productiekosten voor elke markt grotendeels gelijk. Een onderzoek van de Europese Commissie raamt dat deze beperkingen Europese consumenten 14 miljard per jaar kosten, in categorieën als cosmetica, detergent, zoetwaren en dranken.

Boete voor AB InBev

In 2019 kreeg AB InBev een boete van 200 miljoen euro omdat de brouwer niet toeliet dat Belgische retailers bier van Jupiler en Leffe goedkoper zou invoeren uit Nederland en Frankrijk: de beschikbare volumes werden beperkt, het ontwerp en het formaat van de verpakkingen werd aangepast, de productinformatie was ééntalig. Concurrentievervalsing en misbruik van de machtspositie, concludeerde de Europese Commissie.

Maar is er sindsdien ten gronde veel veranderd? “Zo’n rechtszaak stuurt een sterk signaal uit, maar het probleem is daarmee nog niet weg”, zegt Leena Whittaker, die verantwoordelijk is voor concurrentieaangelegenheden bij EuroCommerce. “Het maakt de multinationals vooral waakzamer over de manier waarop ze die beperkingen in stand houden.” AB InBev is geen unicum: er loopt al sinds november 2019 een onderzoek naar gelijkaardige praktijken bij zoetwarenfabrikant Mondelez. Een uitspraak zou naar verluidt niet lang meer op zich laten wachten.

Koopkrachtcrisis

“Al meer dan tien jaar kaarten we dit aan bij de Commissie. Nu wordt het tijd om die eenheidsmarkt waar te maken”, klinkt het bij EuroCommerce. Retailers zelf dienen niet zo makkelijk klacht in: ze vinden het te moeilijk, er speelt schrik mee voor vergeldingsmaatregelen. “In Duitsland hebben we recent gezien dat grote fabrikanten hun leveringen stopzetten naar aanleiding van discussies over prijsverhogingen. Bovendien zijn retailers ook het slachtoffer van hun consumenten: als ze die bekende ‘must-have’ merkproducten niet in huis hebben, dan steekt de shopper gewoon de straat over naar de volgende winkel.”

De timing van de campagne is niet toevallig. Volgend jaar bestaat de Europese eenheidsmarkt dertig jaar. Maar vooral: meer dan ooit hebben consumenten nood aan lagere prijzen om hun koopkracht te ondersteunen. “Retailers zien de energiekosten stijgen in hun eigen operaties, en ze kunnen ook de prijsstijgingen vergelijken van private labelproducten met die van merkproducten. Maar ze zien dat met name de grotere fabrikanten hun positie en hun kracht gebruiken om het wat verder door te drijven.”

“Misleidend argument”

Niet geheel verwonderlijk voelen de fabrikanten zich niet aangesproken door deze verwijten. De Europese merkenassociatie AIM ziet veel verklaringen voor prijsverschillen tussen Europese lidstaten, en verwijst daarbij naar een studie van economisch adviesbureau NERA. Lokale smaakvoorkeuren en eetgewoonten spelen een rol, net als de vele verschillen in lokale wetgeving over ingrediënten, etikettering, verpakking en recyclage.

Nationale concurrentie-autoriteiten blijken tot nu toe trouwens geen harde bewijzen te vinden van territoriale leverbeperkingen. Het bedrag van 14 miljard euro is volgens de merkenorganisatie volstrekt imaginair en onrealistisch. Opvallend, bovendien, is dat de prijzen en verpakkingen voor huismerkproducten van retailers even grote verschillen vertonen als die voor A-merken, omdat ze nu eenmaal te maken hebben met exact dezelfde wettelijke drempels en uiteenlopende marktverwachtingen. Het argument van de territoriale beperkingen is dan ook misleidend en dient enkel als rookgordijn voor het concurrentieverstorende gedrag van retailers die hun onderhandelingsmacht bundelen in allianties, aldus AIM-directeur Michelle Gibbons.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Internationale fabrikanten spelen de Europese eenheidsmarkt uit verband: territoriale leverbeperkingen kosten consumenten 14 miljard per jaar, beweert de retailsector. Fabrikanten wijzen op nationale verschillen in wetgeving.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food5 juni, 2023
    Ocado haalt nieuwe CCO bij Tesco

    Na tien jaar bij Tesco trekt directeur kruidenierswaren Amit Chitnis naar online-uitdager Ocado. Chitnis wordt er Chief Commercial Officer.

  • icon
    Food5 juni, 2023
    Carrefour stunt met raveparty in buurtwinkel

    Met een heuse raveparty in de Carrefour Express winkel in Boom gaf Carrefour Belgium de aftrap van een grote Tomorrowland-activatie die nog de hele maand juni loopt.

  • icon
    Food5 juni, 2023
    Opnieuw verzoeningsvergadering gepland bij Delhaize

    Op vraag van de socialistische vakbond komt er op 13 juni een nieuwe verzoeningsvergadering bij Delhaize. Concrete aanleiding is de inzet van tijdelijke krachten in de winkels, maar mogelijk komt ook het franchiseplan ter sprake.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Schoonheid/verzorging8 mei, 2023
    Rituals groeit met meer dan een kwart
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN