RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBevAIMEuroCommerceMondelez
  • Onderwerpen FMCGPrijsconcurrentieToeleveringsketen
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailers eisen halt aan territoriale leverbeperkingen

icon
Food9 december, 2022
Shutterstock.com

Internationale fabrikanten spelen de Europese eenheidsmarkt uit verband: territoriale leverbeperkingen kosten consumenten 14 miljard per jaar, beweert de retailsector. Fabrikanten wijzen op nationale verschillen in wetgeving.

#singlemarket4all

Waarom zijn identieke producten in het ene land soms (veel) duurder dan in het andere? Fabrikanten beletten dat de Europese eenheidsmarkt functioneert zoals ze bedoeld is, stellen retailers. In een campagne met de hashtag #singlemarket4all, lanceert retailfederatie EuroCommerce daarom een frontale aanval op de territoriale leveringsbeperkingen. In het kort komt het verwijt hierop neer: fabrikanten profiteren van de interne markt door hun productie voor Europa te concentreren in een of enkele vestigingen en door ingrediënten in te kopen waar zij dat willen. Maar van retailers en grossiers eisen ze dat die enkel inkopen bij hun nationale dochteronderneming tegen een prijs die ze voor elke markt afzonderlijk vaststellen.

Read more
Become member
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 juli, 2025
    Foodmaker oogst “tritordeum” als alternatief voor tarwe

    Foodmaker heeft 3,5 ton tritordeum geoogst, een kruising tussen durumtarwe en wilde gerst die volgens de maaltijdproducent goed opgewassen is tegen de klimaatverandering. Zo kon het bedrijf ook een recordaantal maaltijden bereiden.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor nieuwe Léberg-bottelarij

    Colruyt Group heeft van de Vlaamse regering een vergunning gekregen om de voormalige site van frisdrankenproducent Léberg Bronnen in Roosdaal te herontwikkelen. De retailgroep plant er een nieuwe bottelarij en productielocatie voor frisdranken.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Westfalia Fruit versterkt positie in foodservice

    Westfalia Fruit, marktleider in de avocado-industrie, heeft de overname van Greenpoint Trading voltooid. Dat Nederlandse foodservicebedrijf is ook gespecialiseerd in avocado’s en eigenaar van het merk Avojoy.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN