RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Picnic
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Robotisering zet Picnic op weg naar eerste winst

icon
Food11 juni, 2024
Shutterstock.com

Dankzij robotisering in de distributiecentra boekt onlinesupermarkt Picnic voor het eerst brutowinst in Nederland. Medeoprichter Michiel Muller spreekt van “een mijlpaal”.

Naar 100% robotisering

Voor het eerst sinds de oprichting in 2015 is de Nederlandse websupermarkt Picnic winstgevend op zijn thuismarkt: “een belangrijke mijlpaal voor ons”, zegt topman Michiel Muller aan Distrifood. Het gaat voor alle duidelijkheid om een positieve EBITDA, dus de operationele kasstroom of brutowinst voor de aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen.

De zwarte cijfers zijn te danken aan de investeringen van het bedrijf in robotisering: daardoor verloopt het verwerken van de orders dubbel zo efficiënt. Tot nu toe is ongeveer 30% van het volume van Picnic gerobotiseerd: dat moet over tien jaar 100% worden. Dat betekent echter niet dat de winst lineair zal stijgen. Ook nettowinst zit er voorlopig niet in, omdat het bedrijf volop blijft investeren in expansie.

Sterke onderliggende trend

Wel denkt Muller dat Picnic in een ideale positie zit om te profiteren van het groeiende marktaandeel van e-commerce in voeding: dat zal tegen 2030 in Nederland en Duitsland stijgen van 8 naar ongeveer 15%. “De onderliggende trend van online boodschappen doen is supersterk; daar hoeven wij niet zo heel veel voor te doen. En als je nu al iets hebt staan wat draait en zoemt, dan heb je straks een heel goede positie. Dat is natuurlijk waar we op mikken.”

Nieuwe concurrenten verwacht de topman niet meteen, omdat de noodzakelijke investeringen zo hoog zijn. In de meeste landen gaat het om een race tussen twee of drie spelers, met bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo in Nederland, Rewe in Duitsland, of E.Leclerc in Frankrijk.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food7 november, 2025
    Belgisch tabaksverbod voor grote winkels vernietigd

    Het Grondwettelijk Hof heeft het verbod op tabaksverkoop in grote voedingswinkels vernietigd, want "discriminerend". Tegen eind 2026 moet er een nieuwe regeling komen, maar voorlopig blijft het verbod wel nog van kracht.

  • icon
    Food7 november, 2025
    Zwak China duwt prognoses Diageo lager

    Diageo verlaagt zijn vooruitzichten voor 2026 door verzwakkende vraag in de Verenigde Staten en China. De producent van Johnnie Walker en Smirnoff heeft bovendien nog steeds geen permanente CEO kunnen vinden.

  • icon
    Food6 november, 2025
    Recordprijzen nopen Barry Callebaut tot investering in cacaovrije ‘chocolade’

    De Zwitserse chocoladereus Barry Callebaut is een samenwerking aangegaan met Planet A Foods om cacaovrije chocolade-alternatieven wereldwijd te gaan promoten. De samenwerking heeft tot doel te voldoen aan de stijgende vraag naar “duurzame chocoladeoplossingen”.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    De Bijenkorf sluit centrale bakkerij
  • icon
    Algemeen28 oktober, 2025
    ChatGPT krijgt een Paypal-betaaloptie
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN