RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Slagers halen 80 procent omzet bij vijftigplussers

icon
Food28 november, 2015

Vleesverbruik daalt

In 2011 deed de Nederlandse consument 14,1% van zijn vleesaankopen bij een ambachtelijke slager, in 2014 was dat licht gestegen naar 14,3%, zo blijkt uit de Slagersmonitor van het marktonderzoeksbureau GfK.

 

Daarmee is het goede nieuws voor de ambachtelijke slager grotendeels verteld. Het totale bedrag dat in de slagerijen werd uitgegeven, daalde in die periode immers van 841 miljoen euro naar 820 miljoen euro. Dat is een terugval met 2,5%. De slagers konden hun positie alleen relatief verbeteren omdat de totale vleesaankopen nog sterker terugvielen: ze zakten van 5,9 miljard euro in 2011 naar 5,7 miljard euro in 2014.

 

De dalende vleesconsumptie wordt overigens breed gedragen. 73% van de Nederlandse gezinnen zegt weliswaar zijn verbruik niet te hebben aangepast, maar 26% is minder gaan consumeren. Slechts 1% stelt meer te nuttigen. 22% van de bevolking beweert ook niet al te veel vertrouwen in het vlees te hebben.

 

GfK merkt op dat in vergelijking met 2011 nu 9,7% minder volume aan vlees wordt verkocht, wat slechts gedeeltelijk kon worden gecompenseerd door de prijzen over die periode met gemiddeld 4,6% te verhogen. Ook komen de consumenten minder in de winkel. Hun aankoopfrequentie is met 5,7% gedaald. En als ze toch komen, nemen ze minder mee.

 

Slagers bedienden vooral oudere klanten

De slagers bedienen vooral het oudere segment van de bevolking. Meer dan 80% van hun omzet halen ze bij vijftigplussers, met een overwicht aan de top van de leeftijdspiramide. Zo wordt globaal 25,4% van het vlees in Nederland gekocht door huisvrouwen van meer dan 64 jaar, bij de slagers is dat 41,8%.

 

De slagers halen ook 70% van hun omzet uit gezinnen van 1 of 2 personen. Ook dat is een oververtegenwoordiging. De betrokken gezinnen zijn goed voor iets minder dan 60% van de totale vleesaankopen in Nederland.

 

Positief voor de slagers is wel dat ze vooral goed scoren bij de gezinnen met een iets hoger inkomen. Meer dan twee kopers op de drie zijn welgesteld. Globaal zijn slagers ook iets duurder dan supermarkten, maar het prijsverschil is het voorbije jaar, behalve dan voor kalfsvlees, niet gestegen.

 

De reden waarvoor consumenten bij de slager aankopen, zijn divers. Het meest voorkomend is de kwaliteit van het vlees, het sociale aspect, de service en de goede hygiëne. De lokale slager lijkt altijd aan het schoonmaken en er wordt alleen vlees verkocht.

 

Online verkopen blijven beperkt

GfK peilde voor het eerst ook naar de online verkopen van vleeswaren. Vooralsnog heeft dat kanaal maar een zeer gering succes. Het staat voor amper 0,4% van de markt. Vooral oudere huishoudens met een hoog inkomen en gezinnen met kinderen doen er beroep op.

 

Het merendeel van de slagers heeft geen webwinkel. Slechts 20% heeft er wel een. Een klein deel van de slagers heeft wel plannen en geeft aan zeker (9%) of waarschijnlijk (9%) in de toekomst een online winkel te beginnen.

 

Volgens GfK is het aantal slagers in Nederland gedaald van 2.480 in 2007 naar 1.975 in 2014. Die afname is sterker dan de afname van het verbruik, zodat de totale verkoop per slagerij wel gestegen is.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food7 november, 2025
    Belgisch tabaksverbod voor grote winkels vernietigd

    Het Grondwettelijk Hof heeft het verbod op tabaksverkoop in grote voedingswinkels vernietigd, want "discriminerend". Tegen eind 2026 moet er een nieuwe regeling komen, maar voorlopig blijft het verbod wel nog van kracht.

  • icon
    Food7 november, 2025
    Zwak China duwt prognoses Diageo lager

    Diageo verlaagt zijn vooruitzichten voor 2026 door verzwakkende vraag in de Verenigde Staten en China. De producent van Johnnie Walker en Smirnoff heeft bovendien nog steeds geen permanente CEO kunnen vinden.

  • icon
    Food6 november, 2025
    Recordprijzen nopen Barry Callebaut tot investering in cacaovrije ‘chocolade’

    De Zwitserse chocoladereus Barry Callebaut is een samenwerking aangegaan met Planet A Foods om cacaovrije chocolade-alternatieven wereldwijd te gaan promoten. De samenwerking heeft tot doel te voldoen aan de stijgende vraag naar “duurzame chocoladeoplossingen”.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    De Bijenkorf sluit centrale bakkerij
  • icon
    Algemeen28 oktober, 2025
    ChatGPT krijgt een Paypal-betaaloptie
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN