RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Sligro
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sligro: “Het gaat goed, maar niet vanzelf”

icon
Food22 juli, 2022
Shutterstock.com

Foodgroothandel Sligro zag een krachtig herstel van de horeca in de eerste jaarhelft. Zelfs de hoge kosten en het lage consumentenvertrouwen kunnen de pret niet bederven. Voorlopig toch…

Uit de rode cijfers

Sligro haalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 1,13 miljard euro, een stijging van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Ook in het tweede kwartaal ging de omzet met ruim 43% omhoog. In het halfjaar nam de brutowinst met 30 miljoen euro toe tot 65 miljoen euro, terwijl onder de streep het verlies van 7 miljoen euro werd omgezet in 7 miljoen euro nettowinst – exclusief de verkoop van ex-dochter Smeding.

In België steeg de omzet met 34 miljoen euro tot 103 miljoen euro. Sligro-ISPC tekende er een groei van 65% op ten opzichte van vorig jaar. De omzet in Nederland nam in de eerste jaarhelft met 307 miljoen euro toe tot 1,03 miljard euro. Klanten kozen er resoluut voor levering: in de zelfbedieningsgroothandels nam de omzet (exclusief rookwaren) met 10% toe, in de bezorging verdubbelde de omzet.

Enorme opschaling na corona

Natuurlijk heeft dat alles te maken met de coronapandemie, die vorig jaar nog hevig woedde. Nu haalt de Nederlandse foodserviceleverancier opgelucht adem: “Hoewel het peil van het consumentenvertrouwen in Nederland en België anders doet vermoeden, liepen de bestedingen in de horeca, pretparken en uitgaansgelegenheden maand na maand verder op. Ook de evenementenbranche draaide weer op volle toeren”, zegt CEO Koen Slippens.

Al brengt dat “enorme opschalen ook grote operationele uitdagingen met zich mee”. Met name “schaarste in de supply chain, personeelstekorten, tekorten in transport en het verwerken van de hoge inflatie op producten en diensten” zorgen ervoor dat de service soms onder het optimale niveau blijft.

Horeca gespaard van consumentencrisis

Opvallend: anders dan vroeger zorgen het lage consumentenvertrouwen en de sterke prijsstijgingen er (nog) niet voor dat mensen minder uitgeven op café of restaurant. “De lage werkeloosheid (of hoge baan- en inkomenszekerheid) van dit moment lijkt een sterke compenserende factor. Of, en zo ja wanneer, er tekenen van recessie doorklinken in onze afzetmarkten is hierdoor lastig te voorspellen”, analyseert Slippens.

Wat er ook gebeurt, Sligro is er klaar voor, want flexibel zijn heeft de sector nu wel geleerd: “We weten na twee jaar op- en afschalen door COVID maar al te goed wat we moeten doen als er afgeschaald moet worden”. “Wij gaan met een positief gevoel en veel energie de tweede jaarhelft in, want het gaat goed, maar niet vanzelf!”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • bedrijfsresultaten

Foodgroothandel Sligro zag een krachtig herstel van de horeca in de eerste jaarhelft. Zelfs de hoge kosten en het lage consumentenvertrouwen kunnen de pret niet bederven. Voorlopig toch.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Jumbo-aandelen herverdeeld over familie

    De kinderen van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd hebben nu elk een derde van de supermarktketen in handen. De herschikking volgt op het overlijden van Karel van Eerd in december.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Mondelez maakt meer Tuc en Prince in Herentals

    Mondelez breidt zijn koekjesfabriek in Herentals verder uit. In 2024 moeten een extra productielijn voor Tuc-zoutjes en een hele nieuwe productiehal voor Prince klaar zijn.

  • icon
    Food22 maart, 2023
    Opmerkelijke primeur: prijskorting voor Duvel

    Voor het eerst in z’n geschiedenis staat Duvel in promotie. Nooit eerder gaf het blonde biermerk prijskorting, maar de concurrentie in de biermarkt blijkt bikkelhard…

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN