RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkttrends voor 2016

icon
Food7 maart, 2016

Wat worden wereldwijd de belangrijkste trends voor voeding en fmcg dit jaar? Toby Pickard, Senior Retail Analyst – Multichannel bij IGD, geeft ons een voorsmaakje. 

 

Gezondheid centraal in de winkel

IGD, het Britse onderzoeksinstituut voor de foodretailsector, voorspelt een toenemende focus op gezondheid. Regeringen zetten steeds meer druk op de industrie, om bij te dragen tot nationale gezondheidsobjectieven. Bedrijven gaan dit zien als een belangrijke opportuniteit in de concurrentiestrijd.

Dit zal innovatie stimuleren. In de winkels zal men lay-out en displays aanpassen om gezondere keuzes aan te moedigen. Retailers zullen wellicht shoppers belonen met prijskortingen, promoties en premies. Bij Walgreens in de VS bijvoorbeeld kunnen shoppers punten verdienen als ze gezondere keuzes maken. 

Aangezien retailers hun aanbod bijsturen om gezondere keuzes mogelijk te maken, wordt het voor leveranciers cruciaal om de samenstelling van hun producten aan te passen. 

 

Het oosten zet de toon

In retail gaat de flow van beste praktijken traditioneel van west naar oost. Maar tegenwoordig zijn de economieën in het oosten zo dynamisch dat het tij begint te keren.  Westerse retailers moeten hun innovatieritme opdrijven als ze geen achterstand willen oplopen. 

Ter illustratie: Pepper, de menselijke robot, werd al ingezet in meer dan 140 Softbank Mobile verkooppunten in Japan, vooraleer Carrefour hem introduceerde in Frankrijk. 

Bij wijze van inhaalbeweging zou het westen enkele Aziatische technieken kunnen overnemen: speciale events zoals Singles Day bijvoorbeeld, of nieuwe onlinemodellen. 

 

De kracht van de stem

Nu spraakbesturing bij smartphones gangbaar wordt, komt er een nieuwe golf van innovatie op ons af, waardoor de groei van ‘big data’ exponentieel zal toenemen. We kunnen producten bestellen, onze agenda’s organiseren en makkelijk informatie opvragen door middel van toestellen die terugpraten.  

Merken gaan wellicht licenties moeten betalen aan technologieproviders, om er zeker van te zijn dat ze hun producten kunnen blijven verkopen met deze technologieën. Ze zullen onderling concurreren voor exclusieve verkooprechten en ze worden geconfronteerd met nieuwe concurrenten: zoekmotoren zouden de winkels van de toekomst kunnen worden. 

Denk aan Amazon Echo, een toestel dat boodschappenlijstjes opstelt, nieuws aanbiedt, antwoordt op zoekopdrachten, muziek streamt, audioboeken afspeelt, en producten uit je bestelhistoriek bij Amazon opnieuw kan bijbestellen. 

 

Tijd is geld

Tijdwinst voor shoppers wordt een belangrijke troef in de concurrentiestrijd tussen retailers. Klantentrouw kunnen ze bereiken door handige en moeiteloze oplossingen aan te reiken. Winkellay-outs zullen wijzigen en nieuwe vendingmachines – voor bereide maaltijden bijvoorbeeld – maken hun opwachting. 

Een voorbeeld? In Amsterdam lanceerde Albert Heijn een zelfscanwinkel zonder kassa’s, om klanten zo snel mogelijk in en uit de winkel te krijgen. 

 

Emoties versus promotie

Hoe kun je nog uit de band springen in een stagnerende markt? Meer en meer zullen we zien dat bedrijven zich afkeren van een lawine aan promoties en op zoek gaan naar nieuwe manieren om klanten te binden, op basis van de nieuwste inzichten in consumentenpsychologie. 

Merken hanteren diepgaande consumenteninzichten om meer gepersonaliseerde interacties aan te gaan. Ze leren dat het gaat om mensen, eerder dan om consumenten. In de communicatie tussen shoppers, merken en retailers spelen sociale media een bepalende rol. 

Een goede illustratie is de nieuwe globale marketingstrategie van Coca-Cola, onder het motto ‘Taste the feeling’. Die campagne is gebouwd op het idee dat het drinken van een – eender welke – Coca-Cola een simpel plezier is dat alledaagse momenten specialer maakt. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 juli, 2025
    Voormalig Albert Heijn-manager wordt tijdelijk marketingdirecteur bij Jumbo

    Jumbo heeft de gereputeerde marketingconsultant René Repko aangetrokken als marketingdirecteur ad interim na het onverwachte vertrek van Jorieke de Vries, die pas twee jaar geleden overkwam van Lidl.

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Duitse bioketen Alnatura verlaat Zwitserland

    Alnatura sluit tegen het eind van het jaar alle 25 winkels in Zwitserland. De Duitse keten van biologische supermarkten kon geen nieuwe franchisenemer vinden, nadat Migros de overeenkomst opzegde. Merk verdwijnt niet Sinds 2012 had Alnatura een franchiseovereenkomst met de Zwitserse marktleider, maar die liet eerder dit jaar weten dat hij het...

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Hoe Dia 300 supermarkten wil openen tegen 2029

    Het nieuwe strategische plan van Dia werpt de eerste vruchten af. De Spaanse supermarktketen wil 300 extra winkels tegen 2029, waarvan er vorig semester al 45 de deuren openden. Ook online is er dubbelcijferige groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN