RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags chocolade
  • Bedrijven Tony's Chocolonely
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tony’s Chocolonely vindt groei in VS, maar vergroot verlies

icon
Food4 februari, 2025
Shutterstock.com

Chocoladeproducent Tony’s Chocolonely haalde vorig boekjaar een recordgroei van 33%, vooral dankzij de Verenigde Staten. De eerlijke chocolade is er nu ook te vinden bij Walmart en Kroger, maar de lokale productie slaat gaten in de winstmarge.

Naar Kroger en Walmart

Afgelopen boekjaar (tot eind september) brak Tony’s Chocolonely nipt door de omzetgrens van 200 miljoen euro. Het betekende een recordgroei van 33%, grotendeels aangedreven door de Verenigde Staten (+86%) en het Verenigd Koninkrijk en Ierland (+45%). In thuismarkt Nederland was er 6% groei, in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) zelfs 27%.

Twee derde van de groei kwam volgens CEO Douglas Lamont van volumegroei, een derde van prijsstijgingen. Die waren onvermijdbaar door de fors gestegen cacaoprijzen, maar toch rekende Tony’s Chocolonely de kosten niet allemaal door, benadrukt Lamont. Onder andere die beslissing resulteerde wel in een lichte daling van het bedrijfsresultaat van -2,2 miljoen naar -2,89 miljoen euro. Met de opstart van een productiefaciliteit voor vloeibare chocolade in de Verenigde Staten steeg het nettoverlies zelfs gevoelig: van 2,4 miljoen naar 6,8 miljoen euro.

Naar Waitrose en Colruyt

Toch ziet het bedrijf zijn langetermijnstrategie van investeren in groei als essentieel. Zeker nu Donald Trump dreigt met hoge invoertarieven, kan de Amerikaanse fabriek lonen. Het bedrijf heeft bovendien zes nieuwe partners toegevoegd aan zijn ‘Open Chain’: ook Waitrose en Colruyt kopen nu eerlijke cacao in via de samenwerkingsprincipes van Tony’s. Hierdoor werd 17.690 ton traceerbare cacao gekocht van 20.296 cacaoboeren, een toename van 19% ten opzichte van het voorgaande jaar.

De recordgroei van Tony’s Chocolonely is niet alleen een financiële mijlpaal, maar ook een bewijs van de schaalbaarheid van hun model voor een eerlijkere cacao-industrie, benadrukt de CEO. Het percentage gevallen van kinderarbeid bij de aangesloten cacaocoöperaties daalde van 4,4% naar 3,9%, vergeleken met het industriegemiddelde van 46,7%. Ook vond er geen ontbossing plaats in de productieketen, dankzij GPS-monitoring van ontbossingsrisico’s.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN