De Nederlandse Consumentenbond beschuldigt Unilever van flagrante greenwashing: meer dan de helft van de 450 onderzochte producten zou misleidende duurzaamheidsclaims bevatten.
Grote merken presteren slechtst
De slechtst presterende merken onder de Unilever-koepel zijn Unox (104 producten) en Knorr (95). Ook Lipton (21), Calvé (12), Ola (10) en Hellmann’s (5) ontsnapten niet aan een veeg uit de pan. Ben & Jerry’s, De Vegetarische Slager en Hertog IJs werden dan weer op geen enkel foutje betrapt.
De Consumentenbond zegt dat claims als “op duurzame wijze geteeld” te algemeen en daarom misleidend zijn. Bovendien gebruikt de multinational zelfverzonnen logo’s die doen denken aan officiële keurmerken: ook dit roept volgens de bond vragen op over hun duurzaamheid.
Het is niet de eerste keer dat Unilever in het vizier komt van campagnes tegen greenwashing. In 2023 openden bijvoorbeeld de Britse autoriteiten al een onderzoek naar misleidende claims door de multinational.
Einde in zicht
In een reactie houdt Unilever vol dat zijn duurzaamheidsclaims zijn gebaseerd op eigen normen en erkende internationale certificeringen. Het bedrijf beweert dat wijzigingen ‘stapsgewijs’ worden doorgevoerd om verspilling te voorkomen.
Volgend jaar treden nieuwe EU-regels, bekend als de ‘Empowering Consumers Directive’, in werking: zij zullen het gebruik van zelfverzonnen duurzaamheidslogo’s verbieden. Alleen onafhankelijke partijen zullen dan nog keurmerken mogen toekennen, in de strijd tegen greenwashing. Zo wil de Europese Unie het consumentenvertrouwen in duurzaamheidsclaims en duurzaamheidslogo’s beschermen.