Unilever zet De Vegetarische Slager in de etalage. De FMCG-reus is bezig met een grote schoonmaak en wil ook al merken zoals Ben & Jerry’s, Magnum en Unox van de hand doen.
Na amper zes jaar
Omdat Unilever-topman Hein Schumacher zich alleen nog op de bestverkopende miljardenmerken wil concentreren, snoeit de CEO danig in de portefeuille van de groep. Na de plannen om de ijsjesdivisie te verkopen of naar de beurs te brengen – waardoor onder andere Magnum en de rebelse zonen Ben & Jerry’s verhuizen – bevestigde Unilever vorige week ook Nederlandse merken zoals Unox en Conimex af te stoten.
Nu is al een volgend merk aan de beurt: de FMCG-holding bereidt zich voor op de verkoop van De Vegetarische Slager. Die producent van vleesvervangers is sinds 2018 in handen van Unilever, maar heeft vandaag te maken met toenemende concurrentie en tanend enthousiasme vanwege consumenten.
Of zoals Greenyard, dat zichzelf als nieuwe concurrent opwerpt, het samenvatte: “klassieke vleesvervangers zijn op een slechte manier aangepakt. Het zijn overbewerkte producten.” Toch is er door de toenemende interesse in plantaardige en milieuvriendelijke voeding nog veel groeipotentieel in de branche.