RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Verpakkingsvrije winkel in Groningen sluit deuren

icon
Food17 juni, 2016

Opgeweckt Noord, de allereerste verpakkingsvrije winkel in Nederland, sluit zijn deuren. De winkel werd iets meer dan een jaar geleden geopend, maar er kwamen niet voldoende klanten over de vloer om hem rendabel te maken.

Grote teleurstelling bij initiatiefnemer

Nochtans was er in het begin heel veel enthousiasme rond de opening van de winkel, waar het aantal verpakkingen tot een minimum werd herleid om zo de druk op het milieu aan te pakken. Uiteindelijk vertaalde dat zich echter niet in klanten. “Als het erop aankomt lopen de meeste mensen een paar honderd meter door naar Albert Heijn”, zegt een teleurgestelde bedenker Tonny Straatman in de Volkskrant. Die teleurstelling werd nog groter toen er wel veel volk kwam opdagen bij de uitverkoop.

 

“Eerst weten ze je niet te vinden, nu stonden ze al voor openingstijd voor de deur en plunderden ze de schappen leeg. Schaamteloos. Blijkbaar is het toch niet zo ingewikkeld een eigen tasje of bakje mee te nemen.”

 

Er kwamen wel steeds meer klanten naar Opgeweckt Noord, vooral jonge vrouwen dan, maar de groei was niet snel genoeg. Ook de komst van Primark bracht niet de verhoopte boost. Bovendien was het winkelpand, dat op een mooie maar dure locatie te vinden was, een te grote kost. Daarom sluit de winkel op 1 juli definitief de deuren.

 

Ook Bag & Buy al snel failliet

Ook in Utrecht was tot februari met Bag & Buy een verpakkingsvrije winkel te vinden, maar die ging na amper vijf maanden al failliet. Ook daar was er oorspronkelijk veel geloof in het concept, dat voldoende geld wist op te halen via crowdfunding, maar bleven de klanten uiteindelijk ook weg.

 

Bij verpakkingsvrije winkels worden producten zoveel mogelijk verkocht uit dispensers, vaten en kisten. Klanten worden dan gevraagd om hun eigen verpakkingen mee te brengen. Bovendien konden ze hun eigen hoeveelheden kiezen, waardoor er minder voedselverspilling moet zijn.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Opgeweckt Noord, de allereerste verpakkingsvrije winkel in Nederland, sluit zijn deuren. De winkel werd iets meer dan een jaar geleden geopend, maar er kwamen niet voldoende klanten over de vloer om hem rendabel te maken. Grote teleurstelling bij initiatiefnemer Nochtans was er in het begin heel veel enthousiasme rond de opening van de winkel, waar het aantal verpakkingen tot een minimum werd herleid om zo de druk op het milieu aan te pakken. Uiteindelijk vertaalde dat zich echter niet in klanten. “Als het erop aankomt lopen de meeste mensen een paar honderd meter door naar Albert Heijn”, zegt een teleurgestelde...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 februari, 2023
    Carlsberg: bier wordt Europeanen te duur

    Carlsberg vreest dat nieuwe prijsverhogingen de verkoop dit jaar zal aantasten. Het wordt “weer een uitdagend jaar” voor de brouwerijgroep.

  • icon
    Food8 februari, 2023
    Mondelez zet zich schrap voor miljoenenschikking

    Een antitrustonderzoek door de Europese Commissie dreigt Mondelez veel geld te gaan kosten: de zoetwarenfabrikant zet 300 miljoen euro opzij en geeft toe dat het uiteindelijke bedrag nog veel hoger zou kunnen uitkomen.

  • icon
    Food7 februari, 2023
    Greenway sluit restaurants, focust op retail en foodservice

    Greenway, het Belgische merk van plantaardige vleesvervangers, sluit z’n restaurants in Antwerpen en Leuven om zich toe te leggen op de supermarkt en business-to-business foodservice. Het vlaggenschip in Gent blijft wél open.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN