RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector

icon
Food6 december, 2012

Gemakssector de dupe

Volgens Grievink krijgen de horeca en de afhaal- en bezorgsector, maar ook snackbars, avondwinkels en tankstations de meeste last van de zondagse openstelling. “Indirect gaan de kooppatronen geleidelijk verschuiven van horeca naar supermarkten. Het ‘uit eten thuis’ zal versterkt worden, omdat het gemakkelijker wordt gemaakt”, zegt hij tegen outofhome-shops.nl.

 

Bovendien is er voor de gemakssector, volgens Grievink, extra concurrentie door de lage prijzen van de Nederlandse supermarkten, die zo zeer aantrekkelijk worden “ten opzichte van het dure buitenshuiskanaal in ons land”. Al kan het nog meevallen, “zolang supermarkten zich nog maar beperkt richten op de gemaksconsument”.

 

Onderscheidend zijn

De oplossing voor de bedreigde sectoren ligt in het onderscheidende van hun aanbod. Cafetaria’s kunnen bijvoorbeeld profiteren van de klanten van naburige retailers. Ook de verkoop van verse friet of het combineren van een bakkerij met een wasstraat zijn voorbeelden van onderscheidend zaken doen.

 

Ook vindt Grievink dat de bedreigde sector ook naar zichzelf moet kijken, omdat het out-of-homekanaal op dit moment – zeker ten opzichte van de supermarkten – over het algemeen te duur is.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 juli, 2025
    Foodmaker oogst “tritordeum” als alternatief voor tarwe

    Foodmaker heeft 3,5 ton tritordeum geoogst, een kruising tussen durumtarwe en wilde gerst die volgens de maaltijdproducent goed opgewassen is tegen de klimaatverandering. Zo kon het bedrijf ook een recordaantal maaltijden bereiden.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor nieuwe Léberg-bottelarij

    Colruyt Group heeft van de Vlaamse regering een vergunning gekregen om de voormalige site van frisdrankenproducent Léberg Bronnen in Roosdaal te herontwikkelen. De retailgroep plant er een nieuwe bottelarij en productielocatie voor frisdranken.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Westfalia Fruit versterkt positie in foodservice

    Westfalia Fruit, marktleider in de avocado-industrie, heeft de overname van Greenpoint Trading voltooid. Dat Nederlandse foodservicebedrijf is ook gespecialiseerd in avocado’s en eigenaar van het merk Avojoy.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN