BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Walmart haalt recordgroei online

iconFood19 augustus, 2020

E-commerce heeft supermarktreus Walmart een flinke duw in de rug gegeven tijdens de coronacrisis. De onlineomzet verdubbelde bijna, terwijl de gesloten restaurants er ook voor zorgden dat Amerikanen meer eten kochten.

 

Hoge verwachtingen voor Prime-variant

Frappante cijfers bij Walmart in het vorige, corona-gekleurde kwartaal: de nettowinst van de grootste supermarktgroep ter wereld kwam 75% hoger uit op 6,5 miljard dollar (5,5 miljard euro). De retailer klopt daarmee de verwachtingen, met dank aan een vergelijkbare omzetgroei van 9,3% in de Verenigde Staten. Op jaarbasis klom de omzet met 5,6% tot bijna 138 miljard dollar (120 miljard euro).

 

Op de Amerikaanse thuismarkt droeg e-commerce daar stevig toe bij: de onlineomzet verdubbelde bijna (+97%), goed voor de sterkste groei ooit voor de warenhuisketen. Consumenten kochten tijdens de lockdown alles van speelgoed tot elektronica online, maar ook de onlineverkoop van voeding ging volgens de retailer hard. Mensen kookten meer door de gesloten horecazaken. Sinds februari heeft Walmart 30% meer tijdvakken voorzien voor het leveren en ophalen van onlinebestellingen.

 

Het bedrijf heeft dan ook hoge verwachtingen voor Walmart Plus, de nieuwe abonnementsdienst die het weldra lanceert. Met die service wil het concurreren met grote rivaal Amazon Prime, maar de opstart is al verschillende keren uitgesteld. Volgens de laatste berichten zou de dienst al in juli ‘live’ gaan, maar nu zegt de Walmart-directie nog bezig te zijn met de laatste voorbereidingen.

 

Corona-effect vertraagt al

Voor de rest van het jaar snijdt het mes langs twee kanten, waarschuwt CFO Brett Biggs: in het tweede kwartaal piekte de verkoop vooral door hamstergedrag en consumptiecheques die de overheid uitdeelde, maar hoe lang en in welke mate de overheid verdere steunmaatregelen zal nemen, valt af te wachten. In juli vertraagde het effect immers al en keerde de omzetgroei terug naar zijn ‘normale’ niveau van 4%. Opvallend is ook dat de terug-naar-schoolverkoop tegenvalt, nu steeds meer scholen de start van het nieuwe schooljaar uitstellen.

 

De coronacrisis joeg Walmart ook op 1,5 miljard dollar extra kosten, onder meer door loonsverhogingen en bonussen voor het personeel. Niettemin kwam de marge in het tweede kwartaal hoger uit, aangezien veel gezinnen hun aankoopcheque (die tussen 1000 en 1500 dollar per gezin bedroeg) besteedden aan duurdere items, zoals elektronica of meubelen. “Onze klanten waren veel vaker thuis, waardoor we meer televisies, computerartikelen en smarthomeartikelen verkochten”, aldus CEO Doug McMillon.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

E-commerce heeft supermarktreus Walmart een flinke duw in de rug gegeven tijdens de coronacrisis. De onlineomzet verdubbelde bijna, terwijl de gesloten restaurants er ook voor zorgden dat Amerikanen meer eten kochten.   Hoge verwachtingen voor Prime-variant Frappante cijfers bij Walmart in het vorige, corona-gekleurde kwartaal: de nettowinst van de grootste supermarktgroep ter wereld kwam 75% hoger uit op 6,5 miljard dollar (5,5 miljard euro). De retailer klopt daarmee de verwachtingen, met dank aan een vergelijkbare omzetgroei van 9,3% in de Verenigde Staten. Op jaarbasis klom de omzet met 5,6% tot bijna 138 miljard dollar (120 miljard euro).   Op de Amerikaanse thuismarkt droeg e-commerce...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer

    Colruyt verandert zijn prijsaanduidingen: op de prijsetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd in reactie op de concurrentie. Alleen eigen promo’s staan voortaan in het rood.

  • iconFood25 mei, 2022
    Carrefour ontkent geruchten over verkoop Poolse winkels

    Carrefour ontkent dat het zijn Poolse supermarkten zou hebben verkocht aan het investeringsfonds Mid Europa Partners. Poolse media hadden dat nieuws woensdagochtend gemeld. De Franse supermarktgroep tekent mooie groeicijfers op in Polen.

  • iconFood25 mei, 2022
    De eerste Vlaamse Jumbo met ‘kletskassa’ is open

    Jumbo heeft woensdagochtend z’n negentiende Belgische winkel geopend, in Balen. Het is de eerste winkel in België met een zogenaamde ‘kletskassa’, waar kassamedewerkers de tijd nemen voor een praatje bij het afrekenen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Marks & Spencer na 6 jaar transformatie: nog 32 winkels te sluiten
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be