RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom foodmerken kleinere porties lanceren

icon
Food2 februari, 2016

Het valt op: zowel in frisdrank als ijs of snoep komen meer grote merken met kleinere verpakkingsformaten. Ze beogen een dubbele win: minder calorieën en betere marges. 

 

Kleinere flesjes frisdrank

Onlangs meldde de Wall Street Journal dat de verkoop van grotere formaten Coca-Cola en Pepsi in de VS slabakt. Consumenten kopen vaker kleinere verpakkingen, hoewel die per liter duurder uitkomen. Coca-Cola, bijvoorbeeld, meldde een stijging met 15% van de verkoop van kleinere formaten in de VS. En bij ons bestaat al meer dan de helft van het verkoopvolume van Coca-Cola uit verpakkingen kleiner dan 50 cl, meldt Coca-Cola Belgium op haar website.

Convenience en demografische evoluties spelen hier een rol, maar er is meer. Mensen zien het kleinere flesje als een goeie manier om hun porties te controleren. Zo kunnen ze van hun favoriete drankjes blijven genieten zonder al te veel schuldgevoel. 

 

Caloriegehalte beperken

Een gelijklopende trend zien we nu bijvoorbeeld in ijs. Unilever heeft zich voorgenomen in het VK om het caloriegehalte van alle portieverpakkingen voor volwassenen te beperken tot 250 kilocalorieën. Eerder had het concern al een limiet van 110 kilocalorieën ingevoerd voor kinderijsjes – ook in ons land. Consumenten helpen om gezonder te leven is immers een onderdeel van het Unilever Sustainable Living Plan. 

Omdat Unilever niet wil raken aan de smaak en de kwaliteit van de producten, past het de porties aan. Magnum Almond gaat van 110ml naar 100ml, Magnum Classic van 120ml naar 110ml, de Ben & Jerry’s porties verkleinen van 150ml naar 100ml. In Groot-Brittannië althans. 

Het bedrijf kan nog niet zeggen of dat ook in de Benelux het geval zal zijn. Wel geeft woordvoerder Freek Bracke aan dat de Magnum Double, die dit jaar geherlanceerd wordt, een kleiner formaat heeft (88ml) dan een Magnum Classic omwille van de twee lagen chocolade en de saus daartussen. De innovatie zit dankzij het kleinere formaat nu onder de 250 kcal.

 

Portiecontrole

Wat daar achter zit? Sinds de Wereldgezondheidsorganisatie in 2015 het advies publiceerde om maximaal 10% en bij voorkeur slechts 5% van het totale aantal dagelijkse calorieën uit vrije suikers te halen, zijn de ogen gericht op de voedingsindustrie: die moet haar verantwoordelijkheid nemen en ons helpen om gezonder te eten, zo klinkt het. 

De frisdrank- en snoepsectoren liggen als eersten in de vuurlinie. In een nieuw rapport pleit de Wereldgezondheidsorganisatie nu zelfs onomwonden voor de invoering van een suikertaks. Die omstreden taks bestaat niet alleen bij ons maar werd ook al ingevoerd (en soms weer afgevoerd) in bijvoorbeeld Californië, Mexico, Hongarije, Frankrijk, Finland, Denemarken… Ook Groot-Brittannië overweegt het nu. 

Fabrikanten moeten ageren, maar evident is dat niet. Consumenten kopen enkel wat ze lekker vinden. Minder suiker en vet betekent minder smaak, en synthetische zoetstoffen zijn al evenmin onbesproken. Het antwoord lijkt daarom te luiden: snoep gewoon wat minder. Kleinere verpakkingen kunnen ons daarbij helpen – zoals kleinere borden ook leiden tot een beperking van de calorie-inname. 


Prijsverhogingen

Of is er meer aan de hand? In het verleden werden chocoladefabrikanten al beschuldigd van “shrinkflation”. Er is inderdaad een interessant neveneffect voor de industrie: de prijzen dalen niet evenredig met de porties. De gemiddelde frisdrankprijzen in de VS bijvoorbeeld stegen met 2 à 3% in 2015 omdat kleinere formaten een hogere prijs per liter inhouden. En terwijl de Ben & Jerry’s-portie met 33% verkleint, daalt de prijs slechts met 26%, berekenden onze Britse collega’s van The Grocer. Toen enkele jaren geleden Twix en Snickers krompen, bleef de prijs zelfs gewoon gelijk. 

De merkfabrikanten verdienen dus meer geld met minder product. Opvallend is dat consumenten hun favoriete merken niet afstraffen voor deze prijsverhogingen. Integendeel, ze zien kleinere formaten als een waardevol alternatief om hun consumptie binnen de perken te houden. Als dat geen win-win is… 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 juni, 2025
    Festivalkoorts treft ook Belgische supermarkten

    Nu grote zomerfestivals als Graspop, Rock Werchter, Dour en Tomorrowland voor de deur staan, hopen Colruyt, Albert Heijn en Carrefour elk op hun manier in de gunst te komen van de festivalgangers.

  • icon
    Food16 juni, 2025
    Beperkte vakbondsacties houden aan bij Lidl

    In enkele Waalse supermarkten van Lidl houden de vakbonden opnieuw protestacties. De acties zijn een gevolg van mislukt overleg met de directie rond de werkdruk in de winkels.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN